A.
Kato
Dahulu
Nan namonyo urang
Minangkabau pasti tahu jo Panghulu. Panghulu adolah simbol pamimpin sarato simbol
laki-laki di Minangkabau. Sabaik, di dalam adaik Minangkabau, satiok laki-laki
dikatokan sabagai Tunganai, yoitu pamimpin sabuah rumah. Sungguahpun anak
laki-laki indak lalok di rumah. Namun, pamimpin di rumah nantun, tataik barado
pado tangan anak laki-laki. Karano itu, untuak manyigi laki-laki Minang, nan
namonyo Panghulu musti manjadi “jalan” nan musti dituruik.
Pado Panghulu
takanduang duo fungsi utamo. Nan partamo fungsi ekonomi, kaduo fungsi masyarakaik
adaik atau sosial-budaya kecek rang kini. Aratinyo, Panghulu adolah pamimpin
masyarakaiknyo di bidang ekonomi, juo pamimpin di bidang adaik istiadaik. Karano
itu, sistem masyarakaik Minangkabau diatur jo sistem adaik. bahkan, Panghulu
dituntuik untuak jadi sosok nan “labiah”, nan bisa jadi tauladan (model) masyarakaik, khususnyo laki-laki
Minangkabau.
Akibaik dari tugeh
“duo sapangga” ko, surang Panghulu dibari “tuah” sabagai baka jo tampek tagak
dalam malelokan tugehnyo di dalam masyarakaik. Tuah nantun disiraik-suruakkan
di dalam pakaian adaik, sarato babarapo pituah nan bisa ditamui dalam dalam
tradisi pidato pasambahan adaik. Hubuangan tuah ko jo fungsi Panghulu ko sarupo
jo hubuangan “kiramaik” jo fungsi ulama di tangah-tangah umaik. Tuah Panghulu
nantun adolah “Baringin di tangah koto”, kiramaik Ulama tu adolah “waratsatul
ambiyak”. Pendek kato, tuah ko bisa diistilahkan jo kadudukan ideal caro
modernnyo.
B. Pokok Kaji
Di dalam manjalankan
fungsi sabagai simbol masyarakaik jo simbol adaik, Panghulu dibantu dek tigo
tokoh masyarakaik, yoitu; Manti, Malin, Dubalang. Tokoh nan barampek ko di
dalam sistem masyarakaik disabuik jo “urang nan ampek jinih”. Urang nan ampek
jinih adolah camin taruih dari sistem pamarintah Minangkabau di tingkek kaum,
satingkek di bawah nagari. Pado tingkek nagari, tokoh-tokoh ko takumpua dalam
wadah limbago Karapatan Adaik Nagari (KAN) jo Limbago Karapatan Adaik
Minangkabau (LKAM).
Untuak manilik baa
bana urang nan disabuik jo Panghulu ko, kito bisa mangkajinyo dari babagai
suduik. Di antaronyo; dari pakaian Panghulu, dari pantun/bidarai adaik dalam
pidato pasambahan, dari rumah gadang, dan sabagainyo. Namun, pado karano
pakakeh nan indak langkok, kajian kini ko disandakan kapado pakaian jo
pantun/bidarai adaik di dalam pidato pasambahan sajo.
1. Panghulu dalam
Pakaian Adaik
Pakaian adaik surang
Panghulu digambarkan di dalam pidato pasambahan adaik dalam pituah-pituah nan
cukuik banyak. Ampia saluruh bagian dari pakaian Panghulu dijalehan bantuak jo
nilai-nilai nan takanduang di dalamnyo. Karano itu, dalam surahan tantangan
panghulu manuruik pakaian adaik ko, pokok-pokok kaji dikalompokkan manjadi tigo
kalompok. Nan partamo, pakaian bagian ateh, kaduo, pakaian bagian tangah,
katigo, pakaian bagian bawah.
a. Bagian Ateh
Saluak
Saluak iolah bagian
pakaian nan dikanakan di kapalo sarupo topi atau kupiah. Namun, saluak punyo
fungsi nan “labiah” dari pado sakadar topi panutuik kapalo. Untuak itu, ado
baiaknyo, disimak dulu pituah adaik tantangan saluak di bawah ko.
“Takanak
Saluak Palangai, bayangan isi dalam kulik, panjang ndak dapek kito ukua. Leba
ndak dapek kito bidai, tiok karuik aka manjala, tiok katuak budi marangkak.
Dalam lilik baundang-undang, salilik lingkarang kaniang, ikek santuang di
kapalo. Tampuak dek paham tiok lipek, lebanyo pandindiang kampuang,
panjang pandukuang anak kamanakan. Hamparan rumah nan gadang, paraok gonjong
nan ampek, payuang panji marawa basa. Tampek bataduah kahujanan, tampek
balinduang kapanasan, iyo dek anak kamanakan. Nan sapayuang sapatagak, di bawah
payuang di lingkuang cupak, manjala masuak nagari. Ka pai tampek batanyo, ka
pulang bakeh babarito, kusuik nan kamanyalasai. Karuah nan kamanjaniahi, hukum
adia katonyo bana, sapakek warih mandirian”.
Saluak
Palangai tu pakaian nan dikanakan di kapalo buatan daerah Palangai di Pasisia. Disabuik
saluak Palangai, kunun Palangai adolah daerah pambuek saluak tarancak
dahulunyo. Sasuai jo tampeknyo di kapalo, saluak ko mansiraikkan isi kapalo
surang Panghulu (bayangan
isi dalam kulik). Tantangan iko, dikatokan
baraso isi kapalo surang Panghulu indak bisa diukua, apolai dikiro-kiro (panjang ndak dapek
kito ukua. Leba ndak dapek kito bidai). Isinyo
tu di antaronyo; aturan, etika, tangguang jawaik, tarutamo nan bahubuangan jo
urusan Anak-Kamanakan, masyarakaik nan dipimpin surang Panghulu (tiok karuik aka manjala,
tiok katuak budi marangkak, dalam lilik baundang-undang). Anak-Kamanakan Panghulu ko ado duo jinih, yoitu; Anak-Kamanakan
dalam kaum jo Anak-Kamanakan lua kaum (nan
sapayuang sapatagak, di bawah payuang di lingkuang cupak, manjala masuak nagari).
Pendek kato, saluak adolah simbol pangingaik bagi surang Panghulu tantangan
tangguang jawaiknyo (ka pai tampek
batanyo, ka pulang bakeh babarito, kusuik nan kamanyalasai. Karuah nan kamanjaniahi).
Di
sampiang itu, di babarapo daerah, saluak ko kadang diganti jo deta. Ado namonyo
deta bagamak/bakatuak, deta balilik, deta bakaruik. Sungguahpun coitu, fungsi
utamo saluak jo deta ko samo, yoitu sabagai lambang dari isi kapalo pamakainyo
sarato pangingaik baraso “isi kapalo” nan ka dikaluakan indak buliah suko-suko
sajo. Tapi, badalia, baaturan, sarato baetika. Makonyo, laki-laki Minangkabau
nan lah “gadang” salalu manganakan pangikaik kapalo (deta/kupiah) kutiko
mahadiri acara-acara adaik (hukum adia
katonyo bana, sapakek warih mandirian).
b.
Bagian
Badan
1) Baju Hitam Gadang
Langan
“Baju hitam gadang
langan” ko bukanlah sabutan atau namo nan malakek pado baju surang Panghulu. Biasonyo,
baju nan sarupo iko disabuik jo baju guntiang Cino. Namun, indak samo jo baju
guntiang cino nan dipakai laki-laki kabanyakan. Untuak itu, ado baiaknyo,
disimak dulu pituah adaik tantangan baju adaik Panghulu di bawah ko.
“Babaju hitam gadang langan, langan tasenseang ndak pambangih,
pahapuih miang dalam kampuang. Pangipeh angek nak nyo dingin, siba batanti
baliak balah, baturap jo banang makau. Basuji jo banang ameh, panutuik jahik
pangka langan, tando mambuhua ndak mambuku. Langan balilik suok kida, basisiak
makau kaamasan, gadang basalo jo nan ketek. Tando rang gadang bapangiriang,
tagak baapuang jo aturan, baukua jangko jo jangkau. Unjuak baagak bahinggoan,
lihienyo lapeh ndak bakatuak, babalah sahinggo dado. Rang gadang alamnyo leba,
rang cadiak padangnyo lapang, indak karuah aia dek ikan. Indak rusak gunuang
dek kabuik, paik manih pandai malulua. Tagangnyo bajelo-jelo, kanduanyo
badantiang-dantiang”.
Ado
babarapo panakanan pado bantuak tubuah baju ko. Nan partamo, langan baju musti
panjang, lapang bia mudah disenseang. Langan ko manyiraikkan baraso lakek
tangan atau karajo Panghulu musti bisa mahapuih
miang/masalah nan ado (babaju hitam gadang langan, langan tasenseang ndak pambangih, pahapuih
miang dalam kampuang, pangipeh angek nak nyo dingin).
Kaduo, pado tigo pasandian sapanjang langan, yoitu pado pangka, siku, sarato
galang tangan dibari hiasan banang ameh jo banang makau. Dalam ilimu bela diri,
pasandian adolah bagian dari tubuah nan lamah, karano itu harus ditutuik supayo
indak nanpak. Sahubuangan jo itu, makna pasandian nan ditutuik jo hiasan pado
pakaian Panghulu adolah baraso surang Panghulu musti bisa manutuik
aib/kalamahan kaumnyo. Walaupun musti mauleh-uleh, mambuhua-buhua, bak “make-up” minimalis caro istilah bahaso
kininyo (siba
batanti baliak balah, baturap jo banang makau., basuji jo banang ameh, panutuik
jahik pangka langan, tando mambuhua ndak mambuku).
Nan katigo, langan
baju nantun baagiah balilik jo basisiak jo banang makau kaamasan, atau babis
kecek rang kini. Bis nantun musti disusun taratur basalo ketek jo gadang.
Bantuak jo susun nan sarupo iki manganduang makna baraso Panghulu ko
bapangiriang, bapanungkek. Aratinyo, Panghulu ko adolah urang gadang nan gadang
dek diapik dek nan ketek hinggo ka nan gadang sarato dek kadudukannyo di dalam
adaik (langan
balilik suok kida, basisiak makau kaamasan, gadang basalo jo nan ketek. Tando
rang gadang bapangiriang, tagak baapuang jo aturan, baukua jangko jo jangkau).
Nan kaampek, lihia baju indak bakatuak (krah) sarato babalah sahinggo dado.
Maknanyo, dado surang Panghulu mustilah panuah jo nilai-nilai raso kamanusiaan
sarato lapang tantangan raso-raso nantun. Indak mudah tapanciang, baiak sacaro
raso/emosional ataupun sacaro batiniah/spiritual (lihienyo lapeh ndak
bakatuak, babalah sahinggo dado. Rang gadang alamnyo leba, rang cadiak
padangnyo lapang, indak karuah aia dek ikan. Indak rusak gunuang dek kabuik,
paik manih pandai malulua…).
2) Sisampiang
Sisampiang
adolah kain babantuak sagi panjang nan dililikkan malingkai pinggang. Lataknyo
di bagian lua manutuik badan kiro-kiro dari pinggang hinggo ka lutuik sahinggo
bagian baju jo sarawa nan satantang sisampiang ko turuik tatutuik.
Tantangan caro pasang sarato maknanyo, baiaknyo disigi malalui pituah adaik di bawah
ko.
“Basisampiang sahinggo lutuik, kayo jo miskin alamaiknyo, patuik
dalam ndak bulieh senteang. Kok senteang ndak bulieh dalam, mungkin jo patuik
ka ukuran, lakeknyo impik ka kida. Satantang jo ampu kaki, tandonyo luruih
batujuan, suduik serong manikam jajak.
Langkah bak cando bapatingkek, alam satapak bakeh diam. Alum bakilek alah
takalam, bulan disangko tigo puluah, alum diliek lah tapaham, lah tantu tampek
bakeh tumbuah”.
Dari
pituah di ateh nanpaklah baraso sisampiang indak sumbarang lakek sajo. Lakeknyo
impik ka kida, ujuang ateh jo ujuang bawahnyo mambantuak suduik/posisi serong
Maknanyo, kutiko malangkah malalukan tugeh, surang Panghulu musti musti tau
bana talabiah dulu jo masalah nan tajadi, indak buliah pandang bulu, tarutamo
manyangkuik gujalo atau isu kayo jo misikin (basisampiang sahinggo lutuik, kayo jo miskin alamaiknyo, patuik dalam
ndak bulieh senteang. Kok senteang ndak bulieh dalam, mungkin jo patuik ka
ukuran, lakeknyo impik ka kida. Satantang jo ampu kaki, tandonyo luruih
batujuan, suduik serong manikam jajak).
Di
sampiang itu, lakek sisampiang nan malilik pinggang hinggo lutuik tantu
mambateh kaki kutiko malangkah. Dalamnyo sisampiang manuruik ukuran patuik jo
mungkin. Aratinyo, surang Panghulu musti bahati-hati sarato bisa mambaco gujalo
(kaadaan) sabalun maayunan tangan malangkahkan kaki malalukan tugehnyo di
tangah-tangah masyarakaik (langkah bak
cando bapatingkek, alam satapak bakeh diam. Alum bakilek alah takalam, bulan
disangko tigo puluah, alum diliek lah tapaham, lah tantu tampek bakeh tumbuah).
3) Karih
Karih
iolah jinih sanjato ganggam nan batangnyo bakaluak-kaluak indak luruih sarupo
padang/pisau. Matonyo timba baliak, indak bapungguang sarupo padang/pisau.
Sadangkan caro pasang sarato maknanyo, baiaknyo disigi malalui pituah adaik di
bawah ko.
“Tasisik karih di pinggang, sisiknyo tanaman tabu, lataknyo
condong ka kida. Dikesoang mangko dicabuik, gambonyo tumpuan puntiang, tunangan
hulu kayu kamaik. Kokohnyo indak dek ambalau, guyahnyo bapantang tangga,
tagoknyo murah dicabuik. Bengkok nan tangah tigo patah, luruihnyo manahan
tiliak, bantuak dimakan siku-siku. Raso nan dibao naiek, pareso nan dibao
turun, alua patuik jalan batampuah. Bamato baliak batimpa, sanyawa pulo jo
gambonyo, tajam nan indak mangalupang. Kok tajam indak maluko-i, jajak ditikam
kanai juo. Alah bakarih samparono, pakirim rajo Majopahik, tuah basabab
bakarano, pandai batenggang di nan rumik”.
Dari
pituah di ateh dapek diliek baraso lakek karih Panghulu babeda jo lakek karih
Dubalang. Karih Panghulu hulunyo miriang ka kida, karih Dubalang miriang ka
suok. Karih Panghulu kutiko dicabuik mamanjang ka arah balakang tangan,
sadangkan karih Dubalang mamanjang madok ka lua. Manuruik urang Pandeka, caro
pacik nan sarupo Panghulu ko pado dasarnyo adolah caro batahan, caro Dubalang
caro manyarang. Aratinyo, fungsi karih bagi Panghulu indak samo jo Dubalang.
Bagi Panghulu, karih adolah simbol palinduangan, palinduang anggota kaumnyo
dari sagalo bahayo. Sadangkan karih Dubalang iolah untuak manindak nan salah
sarato maluruihan nan bengkok. Makonyo, dikatokan baraso tikaman karih Panghulu
indak malukoi. Tapi, mangana-i, mangingaikkan, manyadarkan urang nan ditikamnyo
(jajak ditikam kanai juo), sadangkan
Dubalang malukoi (jajak ditikam mati juo).
Di baliak
itu, sungguahpun surang Panghulu dibari bakarih. Indak bararti surang Panghulu
bisa manggunokan karih tu sakahandak hatinyo sajo. Ado syaraik nan musti
dipanuahi sabalun karih digunokan. Tantangan syaraik nan ko, tasiraik dari
ungkapan “bengkok nan tangah tigo patah,
luruihnyo manahan tiliak, bantuak dimakan siku-siku. Raso nan dibao naiak,
pareso nan dibao turun, alua patuik jalan batampuah”.
c.
Bagian
Bawah
1) Sarawa Hitam Gadang
Kaki
Srupo jo baju,
“sarawa hitam gadang kaki” ko bukanlah sabutan atau namo nan malakek pado
sarawa surang Panghulu. Biasonyo, sarawa nan sarupo iko disabuik jo galembong.
Namun, indak samo jo galembong nan dipakai laki-laki kabanyakan, apoalai jo nan
biaso dipakai dalam barandai. Satantang jo itu, ado baiaknyo kito simak
talabiah dulu pituah adaik tantangan baju adaik Panghulu di bawah ko.
“Sarawa hitam gadang kaki, kapanuruik labuah nan luruih, pananpuah
jalan nan pasa. Ka dalam korong jo kampuang, sampai ka koto jo nagari, langkah
salangkah baliak suruik.
Pado pai
suruik nan labieh, langkah salasai baukuran, maagak kuku jan tataruang. Mangkok
sarawa kain hitam, paham hakikaik tahan tapo, manahan sudi jo siasaik. Mananti
bandiang kok tibo, kukuah bapantang kalihatan. Walau sagadang bijo bayam, jadi
pantangan salamonyo”.
Pokok-pokok
kaji dari pituah sarawa ko takanduang di kato-kato; a) sarawa gadang kaki, b)
sarawa kain hitam. Bantuak sarawa gadang kaki (a) ko manganduang makna baraso
sarawa surang Panghulu musti murah disinsiang. Sarawa indak buliah mahambek
langkah, tapi musti mambuek nyaman panggunonyo kutiko malalukan tugeh nan
diampu (sarawa hitam gadang kaki, kapanuruik
labuah nan luruih, pananpuah jalan nan pasa. Ka dalam korong jo kampuang,
sampai ka koto jo nagari).
Salanjuiknyo,
sarawa ko musti bawarna hitam (b). Iko bahubuangan jo image warna hitam tu di dalam masyarakaik adaik Minangkabau. Warna
hitam ko bagi urang Minang identik jo kamampuan dalam hal-hal nan manganduang
mistik. Makna warna ko dalam hal iko iolah baraso surang Panghulu musti punyo
kamampuan, karakter nan kuaik sahinggo tahan uji, tahan tapo, tahan taradok
godaan (mangkok sarawa kain hitam, paham
hakikaik tahan tapo, manahan sudi jo siasaik. Mananti bandiang kok tibo, kukuah
bapantang kalihatan. Walau sagadang bijo bayam, jadi pantangan salamonyo).
2) Tarompa
Tarompa iolah aleh
kaki. Fungsinyo untuak malinduangi kaki, mambari raso sanang kutiko bajalan. Tantangan
makna nan dikanduang dek tarompa panghulu ko, baiknyo disimak baiak-baiak
pituah adaik di bawah ko.
“Takanak tarompa kulik kalaf, kapananai sangsako nak nyo tagok,
sako nak tatap jo enggeran. Kapanuruik labuah nan golong, panampuah jalan nan
pasa, sampai ka koto jo nagari. Manuruik anak kamanakan, mancaliek parik nan
tahampa, adokoh rando dapek malu. Kok jauh ka mancaliek-caliek, jikok ampiang
manyilau-nyilau, jikok malam danga-danga-an. Bajalan baaleh tapak, malenggang
babuah tangan, manurik adaik jo limbago”.
Tarompa surang Panghulu
disabuik jo tarompa kulik kalaf. Tarompa jinih iko iolah tarompa kulik nan
sangaik rancak mutunyo. Arati nan takanduang di dalamnyo iolah baraso surang
Panghulu kutiko “malangkah” indak asa ka malangkah sajo. Tapi, malangkah karano
punyo kamampuan atau punyo baka untuak mangatasi masalah/rintangan nan mungkin
muncua sarato ditamui di tangah jalan. Tarutamo mangingaik tangguang-jawaik
tugehnyo nan sangaik lueh (ka pananai
sangsako jo sako, kapanuruik labuah nan golong, panampuah jalan nan pasa, sampai ka
koto jo nagari. Manuruik anak kamanakan, mancaliek parik nan tahampa).
3) Tungkek
Tungkek
iolah alaik bantu tagak nan tabuaik dari kayu. Umumnyo, urang nan manggunoan
tungkek duo (2) sajo, yoitu urang nan sacaro fisik kurang kuaik tagak/bajalan,
sarato urang nan butuah panopang karano tingkek kasulitan medan pajalanan nan
ka nyo tampuah. Lalu, baa jo tungkek Panghulu?
Untuak itu, baiaknyo disigi malalui pituah adaik di bawah ko.
“Tungkeknyo dari kayu kamaik, ujuang tanduak kapalo perak,
kapanupang adaik jo syarak. Kapanahan sako nak jan rabah, panueh pusako nak jan
lipua, sako nak tatap jo enggeran. Ingek samantaro balum kanai, kulimek sabalum
habih. Malantai sabalum lapuak, maminteh sabalum hanyuik. Gantang tatagak jo
lanjuangnyo, sumpik tatagak jo isinyo, adaik tatagak jo limbago. Adaik nan
batalago buek, cupak nan tarang samato, taga di sipaik nan badiri”.
Sarupo jo tarompah
pado kaji sabalunnyo, tungkek pun punyo image
kemegahan (kayu kamaik+tanduak kapalo perak). Hal ko bahubuangan jo fungsi nan
disabuikkan jo “panahan sako nak jan
rabah panueh pusako nak jan lipua”. Aratinyo, tungkek Panghulu manunjuakan
baraso surang Panghulu punyo pangiriang/panungkek, satidaknyo punyo kamampuan
untuak mambimbiang, manyangga masyarakaiknyo dari jurang kamiskinan, tarutamo
kamiskinan moral kamanisiaan sarato kamiskinan jiwa. Jadi, bukan karano
Panghulu punyo masalah fisik.
Salain itu, tungkek
Panghulu pun manganduang makna sikap teliti jo hati-hati. Dalam hal iko,
tungkek Panghulu adolah patando baraso “langkah” Panghulu alah didahului dek
samacam langkah observasi/pangumpulan info sahinggo “langkah” tu indak langkah
kosong atau langkah cubo-cubo, tapi langkah pasti sarato jaleh baalamaik/batujuan.
4) Cawek
Cawek
kadang disabuik juo jo ikek pinggang, yoitu alaik bantu nan digunokan untuak
mampakuaik lilik sarawa ka pinggang. Bagi, surang
Panghulu, di sampiang sabagai pangikek sarawa, cawek punyo makna lain.
Tantangan makna lain nantun, ado baiaknyo disimak baiak-baiak pado pituah adaik
di bawah ko.
“Caweknyo suto bajumbaian, jumbai nan tangah tigo tampok,
kapalilik anak kamanakan. Kapangabek sako jo sangsako, nak kokoh lua jo dalam,
guyahnyo bapantang tangga. Kokohnyo murah diungkai, kabek sabalik babuhua
sentak. Rapek nagari nak maungkai, tibo nan punyo tangga sajo, rasio buhua dek
Pangulu”.
Cawek
adolah patando baraso surang Panghulu punyo kamampuan dalam manjago sarato
malinduangi anak-kamanakan. Panjagoan Panghulu ko diwujuikkan malalui
ajaran/didikan nan sifaiknyo fleksibel kecek urang kini. Indak kaku sahinggo
indak kamanakan indak maraso takakang. Ibaraik mangabek, kabek Panghulu ko
nampaknyo lungga, tapi indak murah dibukak.
2. Panghulu di dalam
Pidato Pasambahan Adaik
Di dalam pidato
pasambahan adaik Minangkabau, Panghulu ko dimetaforakan jo babagai bidarai
adaik. Pado kajian nan kini ko, ambo katangahkan ampek (4) buah contoh bidarai
adaik nan barusaho manggambarkan surang Panghulu.
a.
Urang
nan gadang basa batuah; gadangnyo nan sabingkah tanah, kabasaran nan salingka
aua, tuah malingkuang Minangkabau.
b.
Urang
nan dihampa gadang dianjuang tenggih, kusuik nan manyalasai, karuah nan
manjaniahi.
c.
Baringin
di tangah koto –
nan baurek limbago matan –
nan babatang sandi andiko –
badahan
cupak jo gantang –
barantiang mungkin jo patuik. Nan badaun rimbun jo adaik – babuah kato
nan bana –
babungo alua jo patuik.
d. Ureknyo bakeh baselo,
batangnyo bakeh basanda, dahannyo bakeh bagantuang, daunnyo bakeh bataduah.. Tampek
nan mudo sanda gurau, tampek nan tuo main catua, tampek alim main
kitab, tampek nan cadiak main undang, gantungan cupak nan
duo.
Kaampek contoh
bidarai adaik di ateh sabanyo punyo tujuan nan samo, yoitunyo manggambarkan
kapasitas surang Panghulu. Nan partamo (a) mangatokan baraso Panghulu iolah
urang nan gadang basa batuah. Nan kaduo (b) mangatokan baraso Panghulu iolah
urang nan dihampa gadang dianjuang tenggih. Kaduonyo (a dan b) manganduang
makna nan samo, yoitu baraso Panghulu iolah urang nan gadang punyo kamampuan
atau skill caro kininyo. Baiak
kamampuan utak/intelejensi (basa, kusuik
manyalasai karuah manjaniahi), maupun kamampuan raso jo batin (batuah, dihampa gadang dianjuang tenggih).
Salanjuiknyo nan
katigo (c), Panghulu dikatokan sabagai batang baringin nan saluruh batang
tubuahnyo barisi lambang-lambang adaik. Aratinyo, surang Panghulu tu iolah urang
nan langkok atau multi talent caro
kininyo (nan baurek limbago matan – nan babatang
sandi andiko –
badahan
cupak jo gantang –
barantiang mungkin jo patuik. Nan badaun rimbun jo adaik – babuah kato
nan bana –
babungo alua jo patuik).
Sadangkan nan kaampek (d) mangatokan baraso surang Panghulu iolah baringin nan
baguno mulai dari urek hinggo ka daun-daunnyo. Aratinyo, Panghulu iolah urang
nan mandatangkan banyak guno taradok urang di sakitarnyo (Ureknyo bakeh baselo, batangnyo bakeh basanda, dahannyo bakeh
bagantuang, daunnyo bakeh bataduah). Kaduonyo (c dan d) pado hakikaiknyo
nio manggambarkan hal nan samo, iolah baraso surang Panghulu iolah urang nan
punyo kamampuan pikiran, raso-raso nan tenggih sahinggo bisa manambuih bateh
umua (tampek nan mudo sanda-gurau, tampek
nan tuo main catua) jo ruang (tampek
nan alim main kitab, bakeh nan cadiak main undang).
C. Kato Kudian
Dari surahan di ateh
dapek dipahami baraso manjadi surang Panghulu indaklah pakaro mudah. Indak
samato tantangan kakuasaan, harato, jabatan, dan lain sabagainyo. Tapi,
tantangan tangguang-jawaik untuak mandidik masyarakaik ka arah nan labiah
baiak. Untuak itu, surang Panghulu musti punyo kamampuan “lua-dalam”. Bahkan,
musti punyo kaarifan atau kecerdasan kecek urang didik-mandidik.
Di sampiang itu,
surang Panghulu musti pulo punyo sifaik jo karakter nan kuaik tapi lapang.
Punyo caro pikia sarato raso-raso nan bisa mambueknyo bisa masuak ka sagalo
kalangan. Baik cadiak atau kurang, baiak kayo atau misikin, baiak tuo atau
mudo, dan kalangan lainnyo.
No comments:
Post a Comment