A. Kato Dahulu
Malam-malam
bainai yo mamak
Malam-malam
bajapuik yo sayang
Sambanyo
lamak yo mamak
Si
Gulai paku
Dendang di ateh biaso
tadanga kutiko alek nikah-kawin dilelokan di lingkuang adaik Minangkabau.
Isinyo labiah kurang manjadi camin taruih dari rono sabuah alek. Ado carito
tantangan malam bainai, ado carito tantangan larak-lereang, ado carito
tantangan alek jamuan, ado carito tantangan cancang tandeh. Pendeknyo, alek
nikah-kawin indak samato tantangan parubahan surang anak gadih/bujang manjadi
surang laki/bini. Tapi, tantangan urang banyak, tarutamo tantangan kaduo balah
pihak nan takaik jo anak daro-maropulai.
Nikah
adolah ciek dari sakian banyak maso dalam hiduik nan paliang dimuliakan dek
satiok manusia. Hal ko tasiraik langsuang dari sagalo kako jo carito nan ado
pado satiok alek nikah-kawin. Sagalo pihak nan takaik nyato nanpak nio
manunjuakkan dirinyo. Bahkan ado istilah “malapeh lasuang ka tujuahnyo”.
Aratinyo, untuak “manggadangan” nikah-kawin, apo nan bisa dipabuek dibuek, nan
indak ado diadoan. Masyarakaik mambiasokan bahkan mamasokan diri mambuek aleknyo
sagadang mungkin nan tantunyo mamakan biaya nan indak saketek.
Di
baliak itu, dek banyaknyo masyarakaik nan mamasokan diri untuk manggadangan
alek bahabih-habih, gujalo nan ko ditangkok babarapo masyarakaik sacaro
sumbang. Sumbang dek karano nan disalahkan iolah adaik. Sumbang dek karano nan
ditangkok iolah masyarakaik nan mamasokan diri, indak nilai gadangnyo nan
mandarahdagiang di dalam masyarakaik. Karano itu, pokok kaji nan kini ko kito
niaikkan untuak maluruihkan nan sumbang-sumbang tu.
B.
Pokok
Kaji
1. Hakikaik Nikah-Kawin
Manga kok Ambo
manggunokan kato “nikah-kawin”, indak “nikah” sajo? Piliahan kato ko sangajo
Ambo ambiak guno mamudahkan kajian tantangan hakikaik nikah manuruik adaik
Minangkabau. Manuruik adaik Minangkabau, kato nikah indak bisa dipisahkan jo
kato kawin. Untuak labiah jalehnyo, bisa disimak dari bunyi pituah adaik di
bawah ko.
“…nan nikah jo parampuan, nan kawin korong jo
kampuang…”
Potongan pituah di
ateh mangatokan baraso hubuangan nikah-kawin indak samato tantangan duo urang
laki-laki padusi. Indak samato tantangan duo pihak. Tapi, tantangan duo Korong,
duo kampuang, bahkan duo nagari, nagari nan laki-laki jo nagari nan padusi. Di
sampiang itu, nikah caro adaik Minang ko diaratian jo pituah di bawah ko.
“…ijab nikah kabua bajawek, hukum putuih
tampek bagantuang…”
Pituah di ateh
mangatokan baraso nikah-kawin ko iolah ibaraik prosesi pamindahan mandaik dari
surang Bapak kapado surang Minantu. Kutiko ijab-qabul
lah dilelokan, mako surang anak padusi nan dimukasuik indak lai manjadi tangguang-jawaik
Bapak/Mamaknyo. Tangguang-jawaik nantun lah bapindah kapado lakinyo.
Di baliak
pambalakangan itu, sarupo nan lah disabuik juo baraso alek nikah-kawin ko indak
samato tantangan duo pihak sajo, tapi tantangan duo korong, kampuang, sarato
nagari. Mako, alek ko malibaikkan banyak pihak. Pihak-pihak nantun iolah;
niniak-mamak, sumando, ipa-bisan, andam-pasumandan, induak bako-anak pisang,
juru baso, sarato lain-lainnyo. Sagalo pihak-pihak nan takaik ko punyo
tangguang-jawaik masiang-masiang taradok baiak-buruaknyo acara alek
nikah-kawin. Palaksanaannyo diatur manuruik adaik salingka nagari. Aratinyo,
lain nagari lain pulo ruponyo.
Namun, bak pituah nan
mangato, “dek banyak urang kok ragu, dek lamo urang kok lupo”. Kabasaran alek
nan tacamin dari pihak-pihak nan takaik ko kini mulai dilupokan urang
hakikaiknyo. Nan dikana urang, banyak tu rumik, batele-tele, maabihan hari,
maabihan minyak, sarato lain-lainnyo. Urang lupo baraso bajamaah tu rahmah,
lupo baraso baban kok disandang basamo-samo akan taraso ringan. Bahkan, urang
lupo hakikaik nikah-kawin nan dicurai di muko.
2. Sabalun Alek Nikah
Sabalun alek nikah
dilelokan, ado banyak acara nan manduluinyo. Acara nantun, di antaronyo iolah; “Maresek”, “Maminang”, “Balatak
Tando/Batimbang Tando/Babaluak/Basaluak Tando/Batuka Tando”, “Malam Bainai”, sarato
lain-lainnyo. Namun, mangingaik aluran badan diri nan bapandapek masih singkek,
surah kaji nan ka Ambo tulih hanyo nan Ambo dapek sajo, iolah; a) Maminang, b)
Manukuak Hari Mancari Ukua Jangko, 3) Balatak Tando, Batuka Tando, Batimbang
Tando, Babaluak/Basaluak Tando, sarato 4) Malam Bainai.
a.
Maminang
Maminang
ko bisa diaratian jo kato “melamar” dalam bahaso Indonesia. Hanyo sajo, kato maminang dalam istilah adaik
Minang ko sacaro kaji “kognitif” bacamin taruih kepado “makna” jo “motivasi”. Di dalam adaik Minangkabau, kato maminang ko
mangacu kapado barang-barang nan dikatangahkan kutiko acara maminang dilangsuangkan.
Barang-barang nantun dalam pidato pasambahan adaik diistilahkan jo “urang nan
limo badunsanak”, yoitu; siriah, pinang, gambia, sadah, tambakau.
Barang-barang ko iolah “caro” maminang nan ka jadi paratian pihak nan
dipinang. Karano itu, titah-tatiang sirih-pinang badunsanak ko musti bana-bana
diparatian baiak-baiak sabalun dikatangahkan.
Sahubuangan jo
“caro” nan musti diparatian ko, siriah biasonyo manjadi tumpuannyo. Siriah
indak buliah dilatakan baitu sajo di dalam carano. Indak pulo buliah dibuek
bagaya-gaya co urang mambungkuih kado. Siriah musti disusun balirik,
himpik-mahimpik mambantuak susunan nan taratur jo bahagian tampuaknyo madok ka
ateh. Susunan ko sabaiaknyo indak diikek. Kalaupun diikek supayo indak baserak kutiko dibao, ijan
sampai buhua ikeknyo mati. Ikeklah jo buhua
sentak, nan arek-arek lungga.
Susunan siriah
sarupo nan dipapa di ateh manganduang babarapo makna. Nan partamo, siriah
badunsanak iolah lambang dari mufakaik. Nan kaduo, susunan siriah manyiraikkan
baraso pihak nan mambaonyo datang jo niaik sarato tujuan nan jaleh nan alah
dimufakati dek sagalo pihak nan takaik. Nan katigo, tampuak siriah madok ka
ateh dan indak diikek manyiraikkan baraso mufakaik nan dibao dek pihak nan
datang sifaiknyo indaklah mutalak. Jikok ado nan indak sasuai dek pihak nan
manyambuik, mufakaik tu bisa diubah, bahkan dicabuik untuak kabaiakan kaduo
balah pihak nan ka malangsuangkan acara maminang.
Jikok siriah
badunsanak untuak maminang lah disampaikan manuruik katantuan di ateh.
Rundiangan antaro kaduo balah pihakpun lah bisa dimulai. Pado akhianyo, jikok
rundiangan lah sampai kapado mufakaik basamo, biasonyo pihak nan manyambuik
akan mangicok siriah nantun sabagai isyaraik baraso pinangan ditarimo jo hati
nan suci sarato muko nan janiah.
b. Manukuak Hari Mancari
Ukua Jangko
Manukuak Hari
Mancari Ukua Jangko ko sabananyo ciek dari babarapo falsafah tatuo di dalam adaik Minangkabau. Falsafah
ko masih dipagang kuaik dek masyarakaik Minang karano kanduangan nilainyo nan
masih sasuai jo nilai-nilai jaman kini. Falsafah nan ko asamulonyo balaku
kutiko urang Minang masih “mancancang jo malatiah”, “marimba jo marayo”, atau
hiduik bagantuang jo hasia bumi, tarutamo hutan. Pado maso itu, falsafah ko
mandapek pangaruah nan sangaik kuaik dari mitos kutiko mambukak lahan, mamacah
batu, manabang kayu, nan identik jo logika mistika kecek Tan Malaka. Namun,
tanyato falsafah “manukuak hari mancari ukua jangko” ko indak lakang dek paneh
indak lapuak dek hujan, masih tapakai hinggo kini ko. Hal
iko dimungkinkan dek nilainyo nan sajalan jo nilai-nilai jaman kini, iolah nan
diistilahkan jo “hope for the best, plan
for the worst”nyo urang kini.
Wujuik falsafah “manukuak hari mancari
ukua jangko” ko
dalam alek nikah-kawin
biasonyo
dirupokan jo kako barituang-rituang/barundiang di tampek pihak padusi, indak buliah di tampek pihak
laki-laki. Dalam rundiang ko biasonyo ditataikkan wakatu (hari,
bulan) alek, kamampuan kaduo pihak sarato dihituang sagalo kamungkinan baiak jo buruak
takaik wakatu nan dipiliah.
Lalu, manga kok musti di tampek pihak padusi? Hal iko supayo
juru rundiang jo juru baso mudah untuak mandapek masukan tantangan “kondisi”
calon anak daro sacaro langsuang jo sahiah kapado nan basangkuik. “Kondisi” di
siko mangacu kapado kodrat padusi nan memang punyo kutiko-kutiko indak suci. Jadi,
inti dari wakatu nan dipiliah pado acara “manukuak hari” ko mustinyo mangacu kapado
wakatu manuruik kaadaan jo kasiapan kaduo calon Maropulai-Anak Daro. Indak manuruik
saku-saku urang tuo, niniak-mamak, ataupun pihak-pihak lainnyo.
Hal lainnyo
nan diangkek dalam acara “manukuak hari mancari ukua jangko” ko, iolah
tantangan jinih alek nan nio dibuek.
Di siko lah sabanyo nilai ekonomi tasangkuiknyo. Kaduo balah pihak mustinyo
jujur, tabukak, indak balabiah pulo ruok pado galeh. Pendeknyo, kamukokanlah
kaadaan jo kamampuan nan sabananyo, barila-rilalah tantangan itu. Sabaik, hanyo
jo barila-rilalah, lenan dek urang taraso suto, cupak panuah ka bawah taraso
balanjuang.
c.
Balatak,
Batuka, Batimbang, Babaluak/Basaluak Tando
Kasapakatan
kutiko acara “manukuak hari mancari ukua jangko” di ateh biasonyo ditutuik jo adaik pamati. Adaik pamati
ko babeda-beda manuruik adaik salingka nagari.
Namun, sacaro umum, adaik pamati ko bisa dikalompokkan manjadi ampek (4),
iolah; 1) Balatak Tando, 2) Batuka Tando, 3) Batimbang Tando, 4)
Babaluak/Basaluak Tando.
Partamo, dalam “balatak tando”,
kasapakatan dipati jo sabuah barang panando pati dari pihak nan datang. Pihak
nan manyambuik hanyo manarimo barang nantun. Kaduo, dalam “batuka tando”, pati
kasapakatan dirupokan jo saliang batuka barang tando pati. Rupo sarato mutu
barang patando pati “balatak tando” jo “batuka tando ko” diatur manuruik adaik
salingka nagari, ataupun manuruik adaik nan taradaik, yoitu kasapakatan kaduo
balah pihak.
Katigo, dalam “batimbang tando”, kaduo
balah pihak mamati kasapakatan nan lah dibuek jo batuka barang nan rupo sarato
mutunyo samo. Biasonyo diwujuikkan barupo cincin. Lalu, nan kaampek, dalam “babaluak/basaluak
tando”, pihak laki-laki mamati kasapakatan jo panyarahan karih kapado pihak
padusi. Sadangkan pihak padusi manyarahan kain songket. Di sampiang sabagai
panando kasapakatan atau mufakaik, kaampek bantuak tando pati ko manganduang
makna baraso kaduo balah pihak akan manjalankan buah mufakaik sabaiak-baianyo.
Jikok ado pihak nan mungkia dari mufakaik, sadio untuak manarimo apopun
kaputusan adaik nan akan ditimpokan.
d. Malam Bainai
Saketek babeda jo adaik Malayu Palembang, nan bainai
dalam nikah-kawin adaik Minangkabau hanyolah kaum padusi. Acara
bainai
ko biasonyo
dilakukan sahari sabalun nikah (ijab-qabul).
Acaranyo dimulai
dari sanjo hari sabalun wakatu magarik masuak. Partamo-tamo, calon
anak daro dimandian dek bako-bakonyo nan tuo, iolah bako nan alah indak “manarimo
tamu bulanan” lai (monopous). Lalu, sasudah mandi sarato shalat magarik, barulah bako-bako ko malanjuikkan kajonyo
mamasangkan inai.
Manga nan mamandian sarato mamasangan inai anak daro
musti bako-bakonyo nan alah “tuo”? Manuruik Mak Katik, malam
bainai ko sabananyo menganduang makna panyucian. Tujuannyo supayo anak daro bana-bana suci
sabalun nikah (ijab-qabul)
dilangsuangkan. Namonyo panyucian, tantunyo pihak nan mansucikanpun mustinyo suci pulo.
Karano itulah,
pihak nan
mansucikan nantun dipiliah dari bako nan alah tuo-tuo. Labiah
tapeknyo, bako nan indak lai mandapek tamu bulanan, atau menstruasi kecek rang kini.
Lalu,
tantangan pamiliahan inai sabagai hiasan kuku. Dari sagi zat, inai iolah jinih
tumbuhan nan indak punyo masalah jo hukum Islam ataupun hukum adaik.
Sungguahpun rono inai ko manjalinok, zatnyo indak mahalangi aia manganai kulik
hinggo aia wuduak indak tahalang. Di sampiang itu, manururuik babarapo “urang
pandai”, inai ko iolah jinih tumbuhan indak disukoi dek makhluk-makhluk gaib, sihir,
dan hal-hal “aluih” nan buruak lainnyo.
3.
Sasudah
Alek Nikah
a.
Baralek
Manuruik
adaik Minangkabau nan sabatang panjang, alek ko dibagi manuruik duo (2)
katantuan utamo. Nan partamo manuruik kaadaan jo kamampuan, nan kaduo
manuruik wilayah adaik (luhak). Manuruik
kadaan jo kamampuan, alek ko dibagi manjadi; alek kulansiang batu, alek kulansiang
bulan, sarato alek kulansiang matohari.
Sadangkan manuruik wilayah adaik (luhak), alek dibagi manjadi; alek
larak lereang, alek jamuan, sarato alek cancan tandeh.
Nan dikatokan alek larang lereang
iolah aleknyo urang Batu Sangka. Ciri utamonyo iolah balarak bairiang-iriang
sarupo urang bapawai. Nan dikatokan alek jamuan iolah aleknyo urang Agam. Ciri
utamonyo iolah alek jamuan makan bajambo. Sadangkan nan dikatokan jo alek
cancang tandeh iolah aleknyo urang limo puluah koto. Ciri utamonyo iolah
baabih-abih manggadangan alek nan dirupokan jo maisi si suduik, sarah-sarahan
sarato lain-lainnyo.
Salanjuiknyo, nan disabuik jo alek
kulansiang batu iolah alek nan dilelokan jikok pihak nan baralek kaadaannyo
sacaro ekonomi sadang kurang. Aratinya, alek kulansiang batu ko ketek sacaro
ekonomi, dan hanyo malibaikkan pihak-pihak nan “paralu-paralu” sajo. Nan dikatokan alek kulansiang bulan iolah alek
nan sacaro ekonomi gadangnyo manangah sarato maundang urang dalam nagari sajo. Sadangkan nan dikatokan jo alek kulansiang
matohari iolah jinih alek nan sacaro ekonomi sangaik gadang sarato malibaikkan
baragam undangan.
Pokok kaji dari surah tantangan alek
di ateh iolah baraso alek musti disasuaikan jo kaadaan sarato adaik nan
dibiasokan di nagari kito. Alek indak untuak parang tadiang mancaliakan kuku ka
urang banyak. Alek iolah wujuik dari kasungguahan kito dalam manyayangi sarato
mandidik anak-kamanakan.
b.
Batagak
Gala
Ado babarapo jinih acara batagak gala.
Nan partamo batagak gala pusako, kaduo batagak gala sangsako, sarato katigo batagak gala mudo. Batagak galam dalam alek
nikah-kawin iolah batagak gala mudo. Aratinyo, batagak gala untuak mangukuahkan
parubahan status surang laki-laki bujang manjadi laki-laki “gadang” sacaro
adaik Minangkabau.
Hal nan musti diingaik dari pambarian
gala mudo ko iolah baraso si panarimo gala alah diakui sabagai laki-laki
“gadang” sacaro adaik. Untuak itu, samanjak gala dilelokan, si panarimo gala musti balaku layaknyo
surang laki-laki nan baradaik Minangkabau, indak anak-anak lai. Baitu juo jo
masyarakaik sakitar, musti maharagoi sarato malibaikkan panarimo gala mudo ko
dalam acara-acara tarutamo na bahubuangan jo adaik nan dipakaikan.
C. Kato Kudian
Nikah-kawin manuruik
adaik Minangkabau punyo nilai nan sangaik tinggi. Indak samato tantangan anak
adaro-maropulai, indak samato tantangan duo buah pihak, tapi tantangan duo
kaum, duo Korong, duo nagari nan babeda. Pendeknyo, alek di Minangkabau nampak gadang
iolah karano banyaknyo pihak nan manggadangan alek nantun. Indak untuak
manunjuakan kuku, indak untuak maajan tuah, apo lai sakadar malagak-lagak.
Karano itu, ado babarapo pokok kaji nan musti dipahami tantangan alek
nikah-kawin ko:
1.
Hakikaik nikah-kawin dalam adaik Minangkabau iolah kako pamindahan mandaik
dari surang Bapak kapado Minantunyo, dari Mamak sabuah kaum ka Mamak kaum
lainnyo.
2.
Alek nikah-kawin
indaklah kako malagak-lagak, tapi wujuik karajo-samo, tolong-manolong nan
panuah jo raso-raso kakaluargaan nan tenggih.
D. Referensi
Dahrizal, Musra Kt. Jo. Mangkuto. (Wawancara).
Zalman, Hendri. 2010. "Kumpulan Pidato Pasambahan Adaik
Nagari Batu Banyak" (tidak diterbitkan).
SAaya baru saja mendapat undangan dan hadir di acara yang baru kali ini saya ketahui yaitu : Malam Balacuik Malapeh Bujang. Boleh diceritakan bagaimana latar belakang dan hakikatnya ya. Kami ingin tahu lebih jauh karena saat acara kurang dapat tercerna baik
ReplyDelete