A.
KATO DAHULU
Pidato Pasambahan
Adaik adolah ciek dari sakian banyak tradisi
lisan Minangkabau nan hinggo kini masih mandapek tampek di hati masyarakaik. Hal iko bisa disaksikan di satiok acara nan dilewakan dek limbago adaik nan ado. Mulai dari acara
tahlilan takziah, acara alek jamuan, acara pakawinan, acara batagak gala, acara
Maulid Nabi Muhammad SAW, sarato lain-lainnyo. Namun, sungguahpun sarupo itu, palaksanaan pidato pasambahan
adaik ko masih acok mandapek tanggapan sumbang dari babarapo kalompok
masyarakaik.
Tanggapan
sumbang nantun umumnya didasari dek opini nan tabantuak baraso pidato
pasambahan adaik acok mampasulik atau mambuek alua acara jadi taganggu. Jikok
disigi bana, mungkin masalah ko labiah cocok disabuik sabagai ulah oknum. Dalam
hal iko, tukang pidato pasambahan nan kadang indak arih mambaco situasi jo
kondisi acara. Ditambah pulo, randahnyo pangatahuan masyarakaik tantangan
hakikaik pidato pasambahan adaik, mambuek parilaku oknum tasabuik dalam
malalukan pasambahan saolah-olah manjadi alua dari pidato pasambahan adaik nan
harus dituruik.
Dek sabab
karano itu, pado tulisan nan kini ko ambo mancubo bagulambek mambaco sagalo nan
ambo dapek tantangan pidato pasambahan adaik. Mudah-mudahan bisa manjadi
patimbangan sarato pancarahan tantangan pidato pasambahan nantun, baiak bagi tukang
pidato nan malewakan alek, maupun bagi masyarakaik umum nan manyimak.
B.
POKOK KAJIAN
1.
Hakikaik Pidato Pasambahan Adaik
Jikok dicaliak
sapinteh lalu, pidato pasambahan bisa diaratian sabagai sabuah tradisi babagi
rundiangan antaro duo balah pihak di dalam sabuah majilih/sidang. Pihak nan
partamo disabuik Si Pangka, pihak kaduo disabuik Si Ujuang/Alek. Babagi
rundiangan caro pidato pasambahan
ko pun dibungkuih jo caro bahaso nan khas. Karano
itu, rundiangan ko mamaralukan urang-urang nan punyo kamampuan
babahaso jo babaso nan baik. Biasonyo, rundiangan disarahkan kapado babarapo
urang wakia nan disabuik jo tukang pidato.
Pado
palaksanaannyo, karano diasuah dek adaik salingka nagari, indak ditamukan
masalah tantangan alua pidato pasambahan. Namun, sungguahpun coitu, nan masih
manggamang di angan-angan urang banyak hinggo kini iolah tantangan panyabutan
dari mode batutua dalam pidato pasambahan nanko. Apokoh pidato atau dialog? Jikok pidato, manga
kok duo arah? Jikok dialog, manga kok ado kato pidatonyo? Tantangan iko,
barikuik Ambo cubo bagulambek maurainyo ciek-ciek.
Didalam ilimu bahaso,
“lingustik kognitif”, tasabuiklah baraso skema nan lah tabantuak di kapalo
(kognisi) bapotensi mambuek urang salah dalam manangkok makna. Dalam hal pidato
pasambahan ko, nan dimukasuik iolah tantangan skema bahaso Indonesia nan lah tabantuak dalam kapalo urang Minang. Skema nanko barajo surang dalam kognisi bahaso urang Minang, lalu mangisi bahagian lain nan samustinyo diisi dek pangatahuan
tantangan bahaso Minang. Hal ikolah nan mambuaik istilah “pidato
pasambahan” sulik untuak dipahami dek urang Minang sakalipun. Karano,
sabahagian kito manangkoknyo jo manggunokan skema bahaso Indonesia, indak jo skema
bahaso Minang.
Manuruik linguistik
kognitif, untuak manangkok makna sabuah bahaso, kito harus maniliknyo dari
bahaso takaik. Karano, di dalam bahaso ado image masyarakaik adaik (sosial-budayo)
takaik. Singkek kato, untuak manangkok makna bahaso Minang, apolai istilah dalam bahaso Minang,
mustilah malalui kajian taradok materi sumber bahaso
nantun. Tantangan iko, nan manjadi materi sumber tantulah teks pidato pasambahan adaik Minangkabau itu sandiri.
Pado bahagian pambukaan
pidato pasambahan, ado babarapo teks nan bisa kito kaji untuak manangkok makna
dari istilah pidato pasambahan. Ciek dari babarapo pambukaan pidato pasambahan
nantun, babunyi co iko:
“…Sajak barajo nan
usali, adaik pidato disambahkan, alun sudah janjanglah tagok, kok
ratak samo dikumpa, nak samo dibuhua mati”.
Teks di ateh
manganduang babarapo pasan nan sangaik baguno dalam manangkok makna
jo tujuan “pidato pasambahan”. Caronyo, bisa dicaliak pado uraian di bawah:
a.
Bahagian teks “…Sajak barajo nan usali, adaik pidato
disambahkan” mambao pasan baraso
alah jadi tradisi turun tamurun di Minangkabau tantangan etika
manyampaikan “pidato” iolah “disambahkan”.
Intinyo, kato “sambah” nantun adolah adaik (etika), kato “pidato” iolah nan
dietikakan (rundiangan/materi nan disampaikan). Jadi, “pidato pasambahan”
hakikaiknyo iolah kako manyampaikan rundiangan nan baradaik, atau nan etis caro
kininyo.
b.
Bahagian teks salanjuiknyo, “alun sudah janjanglah tagok,
kok ratak samo dikumpa, nak samo dibuhua mati”, satidaknyo manganduang duo pasan.
1)
Kako manyambahkan pidato ko samo jo
kako manaiki rumah, yoitu musti dari janjang. Maknanyo, prosedural
etis caro kininyo.
2)
Caro nan baiko (prosedural etis) bisa
manutuik kalamahan sarato kakurangan. Tarutamo kakurangan nan sifaiknyo materi.
Bahkan, bisa manjadi kakuatan. Karano adonyo dukuangan dari pihak nan dituju.
Dari uraian di
ateh lah di dapek duo kaji. Partamo, hakikaik istilah pidato pasambahan, kaduo,
kautamoan dari pidato pasambahan. Kautamoan nantun iolah baraso hasia
rundiangan malalui pidato pasambahan kakuatannyo talatak indak samato dari
kamampuan surang tukang pidato. Tapi, dari hubuangan baiak nan tajalin salamo
proses barundiang bajalan. Masalahnyo kini, baa alua barundiang caro pidato pasambahan nantun? Untuak
itu, jaweknyo bisa ditangkok dari bahagian pambukan pasambahan barikuik.
“Tahantak puntiang ka hulu, di bawah kiliran taji. Asa mulo
kato dahulu, tigo limbago nan tajali. Partamo sambah-manyambah,
kaduo baso jo basi, katigo siriah jo pinang. Sambah-manyambah dalam adaik tali-batali
undang-undang. Nan tasabuik jo muluik manih, nan tapakai jo baso baiak. Muluik
manih talempong kato, baso baiak gulo di bibia, di dalam bungka nan piawai
banamo adaik sopan santun...”.
Teks di
ateh manyiraikkan pasan tantangan etika/alua/caro-caro basopan santun di pidato pasambahan. Kato kuncinyo adolah “adaik sopan santun”
jo “kato dahulu”. “Kato dahulu” marujuak pado wujuik/bantuak/format etika
basopan santun. Karano, “kato dahulu” di dalam adaik Minangkabau diaratian
sabagai alua/caro main nan harus dituruik. Makonyo, kato dahulu dipati jo kato
batapati. Aratinyo, istilah “kato dahulu kato batapati” mangacu kapado alua nan
diatur adaik, dalam hal iko manganai caro basopan santun.
Lalu, palaksanaan
caro-caro basopan santun ko dibungkuih jo “tali tigo sapilin”, yoitu; “sambah-manyambah,
baso jo basi, siriah jo pinang”. Sambah-manyambah di siko punyo makna
manunjuakkan sikap saliang maharagoi. Partamo maharagoi Tuhan, kaduo maharagoi
sagalo pihak nan ado. Caronyo jo sapo-manyapo, sanjuang-manyanjuang kutiko
mamulai bapidato. Lalu, baso jo basi diwujuikkan jo kato-kato marandahkan diri
sarato mamintak kamurahan hati pihak nan dituju. Sadangkan, siriah jo
pinang adolah simbol kato atau rundingan nan ka dikatangahkan. Jadi, alua manyambahkan pidato tu urutannyo iolah, nanpakan raso
harago-maharagoi, nanpakan baso-basi, baru sampaikan nan ka disampaikan.
Dari uraian di
ateh, dapeklah rasonyo tajawek tantangan dilema kato pidato, kato pasambahan,
hakikaik dari kaduo kato nantun, sarato tujuan panggunoan pidato pasambahan.
Pidato adolah kato, rundingan atau materi nan akan disampaikan dek juru baso.
Pasambahan adolah adaik, etika atau caro-caro dalam mangatangahkan kato
rundingan. Hakikaik dari kaduonyo adolah sistematik panyampaian materi nan etis
(baradaik) sahinggo tajalin komunikasi nan baiak antaro duo pihak nan diwakili
dek tukang pidato. Sadangkan tujuan panggunoannyo adolah untuak manjalin hubuangan
nan saliang mamahami sarato saliang manguaikkan.
2.
Jinih Pidato Pasambahan Adaik
Pidato
Pasambahan Adaik biasonyo diidentikkan jo acara-acara nan malibaikkan
masyarakaik banyak. Misanyo; alek nikah-kawin (pidato manjapuik-mamulangan
maropulai, pidato siriah, batagak gala, dll.), alek jamuan (pidato jambo), alek
malewakan Panghulu (pidato batagak gala), dan lain sabagainyo. Namun, karano
lain lubuak lain ikannyo, lain padang lain ilalang, di babarapo nagari, di
sampiang pado acara-acara di ateh, pidato pasambahan ko juo dilakukan pado
acara-acara kaagamoan, sarupo tahlilan takziah, mauled nabi, dan lain
sabagainyo. Jadi, jinih pidato pasambahan ko sarato palaksanaannyo bisa sajo
babeda-beda manuruik nan dibiasokan masyarakaik nagari.
Dek sabab karano
itu, di siko hanyo dibahas tantangan nan umumnyo ado pado satiok nagari di
Minangkabau. Jinih pidatonyo adolah:
a.
Alek Nikah Kawin
Di dalam alek
nikah kawin, satidaknyo ado tigo jinih pidato adaik nan tapakai:
1)
Pidato Siriah
Pidaro siriah biasonyo dibaco kutiko
acara maminang jo acara alek mamulangan maropulai. Materi jo fungsi siriah di kaduo acara
pado dasarnyo samo, yoitu sabagai simbol mufakaik. Bedanyo talatak pado tata saji siriahnyo.
Kutiko maminang, siriah hanyo disusun di ateh carano/wadah. Sadangkan kutiko
alek mamulangan maropulai siriah buliah dikabek babuhua sentak, indak buliah
babuhua mati. Materi pidato pasambahan siriah ko ado babarapo, sarato tabilang
panjang. Karano itu, barikuik ambo katangahkan sabuah contoh nan singkek, mudah
diingaik:
"Angku duduak carano/bungkusan tibo,
urang balimo badunsanak. Partamo siriah, kaduo pinang,
katigo gambia, kaampek sadah, kalimo timbakau. Alah koh sasuai alua
jo patuik, manuruik nan sapanjang adaik, sifaik pituah
kami nantikan." (langkoknyo liek: http://hendrizalman.blogspot.com/2012/04/pidato-siriah-urang-nan-limo-badunsanak.html) .
2)
Pidato Batagak Gala Mudo
Gala mudo adolah gala nan bafungsi sabagai
identitas sosial baraso urang nan diagiah gala lah mandapek pangakuan
“gadang/dewasa” dari masyarakaik. Dalam hal iko, pakawinan dianggap sabagai
tando parubahan status surang anak laki-laki manjadi surang laki-laki
gadang/suami. Karano itu, Pidato batagak gala mudo ko dibacokan kutiko alek
pakawinan. Materi pidato nan digunokan adolah:
“Anak itiak anak angso, dibari batali
aka. Ketek dibari namo, gadang diagiah gala. Tantangan anak kamanakan
kami, di ketek dibari namo... (namo ketek), lah gadang diagiah gala…
(gala). Pinto kami, tolong dibaokan ka labuah nan golong ka pasa
nan rami”
b.
Alek Malewakan Panghulu
Pidato
pasambahan adaik nan dibaco kutiko alek nan ko adolah:
1)
Pidato Batagak Gala Pusako/Gala Adaik
Gala pusako
atau gala adaik adolah gala dalam hubungan surang anggota masyarakaik jo sistim
kamasyarakatan adaik Minangkabau. Gala tasabuik identik jo gala urang-urang nan
dituokan, yoitu urang nan ampek jinih (Panghulu, Malin, Manti, Dubalang).
Karano itu, gala nanko biasonyo dilewakan malalui alek tasandiri. Materi pidato
batagak gala nan digunokan pun babeda jo pidato batgak gala mudo, yoitu:
“Ramo-ramo Si Kumbang Jati, Katik Endah pulang bakudo. Patah tumbuah
hilang baganti, pusako tataik di nan punyo. Tantangan anak kamanakan
kami, lah batamu jo alua patuik, patuik lah buliah dimungkinkan ka
manyandang gala…(gala pusako). Pinto kami, tolong
dibaokan ka labuah nan golong ka pasa nan rami”.
2)
Pidato Pakaian Adaik
Pidato pakaian
ko batujuan untuak manyampaikan/maingaikkan calon pamangku gala pusako
tantangan kadudukan sarato fungsinyo di dalam masyarakaik. Karano, pado pakaian
takanduang nilai-nilai nan manjadi camin dari pamagang gala pusako. Pidato ko
biasonyo dibacokan si tumpuan kato kutiko manjawek niaik sipangka/juru baso
untuak maagiahan gala ka anak/kamanakannyo. Materi Pidato pakaian ko biasonyo
dibacokan sasuai jo situasi di lapangan. Samintaro itu, untuak contoh materi,
karano cukuik banyak sarato mudah ditamukan, di dalam tulisan ko, ambo hanyo
manyajikan contoh aluanyo:
"Tantangan
anak/kamanakan Angku, jikok ditilik alua jo patuik, kako lah bisa
dimungkinkan. Lah takanak saluak palangai, bayangan isi dalam kulik.
Panjang ndak dapek kito ukua, leba ndak dapek kito bidai...(diisi jo
pidato pakaian; saluak, baju, sarawa, salempang, karih, tungkek, dll.).
Indak ado kurang rasonyo nan makanan tukuak, senteang nan makanan
bilai" (langkoknyo liek: http://hendrizalman.blogspot.com/2012/04/pidato-pakaian-pangulu.html).
c.
Alek Jamuan.
Kutiko alek
jamuan atau acara makan basamo, jinih pidato nan digunokan adolah:
1)
Pidato Jambo/Padi
Pidato padi di siko materinyo bisa
babeda-beda sasuai jo daerah takaik. Tujuannyo adolah untuak sajanak mangana
atau mansyukuri nikmaik Tuhan sarato karajo urang nan lah bajariah manjadian
padi manjadi juadah/jambo. Sabuah contoh materinyo adolah:
"Tantangan juadah nan katangah,
nan balirik di ruang tapi, nan basusun di ruang tangah. Jikok diinok
dikanang-kanang, dikaji asamulonyo; padi sirangak Tambun Tulang,
tumbuah di lereang patapoan. Tampang nan dari jauh bana, sabalah
Rum tanah Yaman. Dibaok dek Datuak Katumanggungan sarato jo Datuak Parpatih
Nan Sabatang. Dijamua dek si Kambang Manih. Hari paneh jamua dibangkik,
hari hujan jamua dikaka, masak sasinga paneh patang. Dibaok cando ka
kincia, iyo ka arah Sungai Janiah. Aia gadang kincia batumbuak, buni
alu sahuik-sahuikan, bak buni talempong Jawo. Padi ditumbuak
indak basakam, ditampi mangkok badadak,
namun atah tasisiah juo. Dek pandai urang di dapua, sasukek bareh
tajarang panuahlah kancah jo kuali. Nan litak makan dahulu, namun
nasi bapantang abih, disanduak mangkok malimpah. Dek pandai urang
mamasak, sakarek kayu alah sadang, sadayuang aia alah
sampai, kambang sumarak bungo limau. Jikok dikaji tantangan
gulainyo, dek pandai mambari bumbu, baun nan sampai ka udaro.
Dek arih si rajo janang, susun tatiangnyo lah bak bamarik, liriknyo lah
bak makanan tilik. Baa tu nyo kini, pintu aia lubuak kilangan, pandan
sapang muaronyo, ambiak aia basuahlah tangan, rasaki samo-samo kito tarimo mah
Angku"
2)
Pidato Baso-Basi
Pidato
baso-basi punyo duo tujuan. Partamo, babaso untuak manunjuakan sopan santun.
Kaduo, untuk mancaiakan suasana bia indak kaku kutiko makan basamo. Tapi,
samantang baitu, pado palaksanaan di lapangan, babarapo oknum juru baso kadang
manyalahgunokan pidato baso basi ko. Misanyo, talampau baso sahinggo mambuek
juadah nan lah tahidang manjadi dingin. Iko tantu indak sasuai jo hakikaik
pidato baso basi sabagai wujuik adaik sopan santun. Barikuik duo buah contoh
pidato baso-basi manjalang makan:
(1) "Badeta
hitam batatak, bacawek salilik pinggang, baserong si Bugih Lamo. Nan
lai tampek mamintak, nan kayo tampek batenggang, nan tuo tampek
batanyo. Karano kami ba nan tuo, basaba Angku sakutiko".
(2) “tantangan
juadah nan ka tangah. Jikok diinok dikanang-kanang, masaklah tigo pakaro.
Partamo, masak di dapua, kaduo, masak di makan, katigo, masak di mufakek. Kok
diambiak kato jo mufakaik, jikok maaf sakali kini, baa kiro-kiro Ngku…..”
3)
Pidato Adu Balam
Sasuai namonyo
nan manggunokan kato “balam”, pidato adu balam ko sabananyo adolah bagian dari
pamenan (hiburan) dalam sabuah alek jamuan. Pamenan ko diwujuikkan dalam
bantuak adu kapandaian mangecek, tahan-manahan sabalun pulang, dan
lain-lainnyo. Tujuan dari pidato adu balam ko sabananyo adolah sabagai gurauan
untuak manunjuakan kaakraban antaro alek/ujuang (tamu/undangan) jo sipangka
(tuan rumah). Pidato iko biasonyo dilakukan kutiko alek/undangan/tamu malalui
si tumpuan kato lah manyiraikkan niaik nak pulang. Sabuah contoh
pidato adu balam ko adolah:
Ujuang/tumpuan
kato: "Tantangan kami nan sagalo alek, kalau diumpamokan
ka buruang banyak; pueh malayang jo malayok hinggok di padang ribu-ribu, hawuih
maminum aia ambun litak mamakan buah rumpuik. Jikok litak rasolah kanyang,
hawuihpun rasolah pueh. Nak tabang kutiko bak kini manuju pinang nan sabatang,
pulang kaasa mulo jadi. Samintaro kaki lai basitumpu, sabalum kapak kadikirai,
izin dimintak bakek Angku..
Sipangka/juru
baso: "Mandanga pituah Angku tantangan alek nan ka
pai; baguncang rumah nan gadang, bagarak tiang ka tujuahnyo. Apo
sabab mangko baitu, sabab pintu lah kami santuang arek, janjangpun lah
kami ansak jauh. Kamano Angku ka lalu?"
Ujuang/tumpuan
kato: "Koto Rambang kampuang nan jauah, basimpang jalan
ka Tandikek, ka hilia ka Kuraitaji, sarato Tiku jo
Pariaman, kabasaran Anggun Nan Tongga. Sungguahpun janjang
lah baansak jauh, pintu lah basantuang arek, anak kunci ado
di kami, kok lah dapek ujuang parantian, alun diurak nyo
lah tangga. kabak mano dek Angku tu?".
Sipangka/juru
baso: "Taganglah barih jo balabeh, diukua mangkok dikatam. Kamalah
Angku ka bagageh, disiko awak bamalam".
Ujuang/tumpuan
kato: "Nak urang Muaro Paneh, di Solok bakadai kain, tibo di
pakan jua bali. Sabaiknyo kami ka bagageh , ado janjian jo nan
lain, rumik rasonyo mamungkiri".
Sipangka/juru
baso: "Ditarah indak tatarah, bak manarah batang
sampia, ditabeh juo nan jadi. Ditagah indak tatagah, bak managah aia
hilia, dilapeh juo nan jadi”.
d.
Tahlilan Takziah
Mambaco
tahlilan kutiko takziah adolah salah satu budayo Islami nan juo difasilitasi di
dalam adaik Minang. Palaksanaannyo diatur manuruik adaik salingka nagari.
Karano itu, pado pelaksanaannyo, pidato pasambahanpun turuik sato dilakukan
untuak kalancaran tahlilan tasabuik.
Indak ado
pidato khusus dalam acara tahlilan ko. Isi pidato hanyolah tantangan pangaturan
tahlilan jo doa takziah untuk almarhum/ mah, sarato mamintakan rila jo maaf
ateh namo almarhum/ mah. Untuak itu, sasuai jo motif takziah nanko, pidato
pasambahan dalam acara ko sangaiklah sederhana. Sabuah contohnyo adolah:
"Tantangan
almarhum/mah, lah sakik badan baliau. Sakik bak raso ka mambunuah, patah
bak raso ka maringkek. Sakik lah kami carikan ubek, damam kami saikkan limau. Namun, bak dalia
nan mangato, kullu ummatin ajalun, satiok umaik ado katantuan aja. Balakulah
pituah panyakik nan saratuih ganok, ubek saratuih aso, aso nan datang dari
Allah. Lah pacah lampu barantai, pacah ditimpo dek layangnyo. Sukek panuah
janjian sampai, arwah lah pulang ka nan punyo. Baatu nyo kini,
malalui sagalo sidang takziah kami pintokan rila jo maaf. Kok ado capek
lidah nan takatokan, capek tangan nan tajangkauan, capek kaki nan
talangkahan dari almarhum/mah. Kapado dunsanak sakalian, maaf ambo
pintokan".
3.
Formula Palaksanaan Pidato Pasambahan
Adaik jo Pamasalahannyo
Formula palaksanaan
pidato adaik ko umumnyo tabagi duo:
a.
Pidato Alua
Pidato alua
adolah pidato nan hanyo malibaikkan duo juru pidato, si pangka jo si ujuang.
Karano, manuruik aluanyo (baco: hakikaik), pidato pasambahan adolah panyampaian
hasia rundiangan dari duo pihak, pangka jo ujuang. Jadi, cukuik perwakilam dari
kaduo pihak sajo nan bicaro. Nan lainnyo, cukuik mangingaikkan kalau ado nan
talupo, manukuak jikok ado nan kurang, mambilai kalau ado nan senteang manuruik
alua nan ko, yaitu malalui juru pidato nan ditunjuak.
Sacaro umum, pidato
alua ko dilakukan kutiko pihak si pangka jo pihak ujuang (pihak nan datang)
barasa dari nagari nan babeda. Namun, di baliak pambalakangan itu, banyak juo nagari di Minangkabau nan
mamiliah pidato pasambahan formula pidato alua ko. Walaupun acara nan
dilewakan adolah dalam lingkuang adaik salingka nagari.
Pidato alua ko
adolah formula pidato pasambahan nan acok mamuncuakan kontroversi di kalangan
masyarakaik. Kontroversi ko adolah akibaik indak takontrolnyo juru pidato nan
mangakibaikkan taganggunyo kalancaran alek. Panonjolan juru pidato sabagai
pawakilan mutalak jo khalifah qadim dari kaduo balah pihak (si pangka jo si
ujuang) acok mambuek juru pidato ko lapeh control. Tarutamo kutiko kaduo pihak
barasa dari duo nagari nan babeda. Juru pidato lah bak urang baparang tandiang,
sibuk manaikkan panji-panjinyo surang-surang sahinggo talupo hakikaik dari
pidato pasambahan itu sandiri sarato tujuan dari pihak nan nyo wakili.
Untuak itu,
paralu rasonyo kito baparingaik baraso “alek bakutiko sumbahyang bawakatu”.
Jikok indak dipakaikan pituah ko ka dalam acara baradaik, tantunyo samo sajo
kito jo muslim nan indak mamakaikan “pakaian” muslim ka dalam musajik. Baradaik
aratinyo bamasyarakaik. Pendeknyo, turunkan ego, sasuaikan kurenah jo masyarakaik,
paliang tidak jo masyarakaik nan diwakili.
b.
Pidato Pamolah
Pamolah adolah
jinih bahaso nan diambiak dari bunyi nan ditimbuakan salamo aktivitas nan
dibahasokan tajadi. Pamolah ko barasa dari kato “yo lah”, ungkapan reaktif nan acok kalua
kutiko pidato balangsuang. “Yo lah” ko manganduang arati patando pasatujuan.
Jadi, pamolah adolah baiyo-iyo atau mancari kasapakatan.
Pidato pamolah
adolah formula pidato pasambahan nan malibaikkan banyak pihak dalam
pabincangan. Karano itu, pidato pamolah ko hanyo barado dalam lingkuang adaik
salingka nagari. Dipandang dari sisi wilayahnyo nan hanyo dalam lingkuang adaik
salingka nagari, pidato pamolah ko takasan sabagai pidato pasambahan nan
potensi mamuncuakan kontroversi nan kurang. Namun, nan tajadi justru
sabaliaknyo.
Palaksanaan pidato
pamolah dalam alek-alek gadang, sarupo alek kawin jo alek jamuan acok
mandapekkan keluhan dari masyarakaik, khususnyo tantangan wakatu nan indak bisa
dikontrol. Hal iko disababkan dek jumlah nan talibaik
dalam rundingan tabilang banyak sahinggo proses rundingan balangsuang duo
tanggak. Aratinyo, salah satu pihak (si pangka/ si ujuang) indak
langsuang manyampaikan hasia rundingan, tapi barudiang dulu mancari hasia
kasapakatan sabalun malelokan ka pihak lain.
Untuak itu,
untuak mangontrol supayo sistematika pidato pamolah ko indak talalu banyak
manyio-nyiokan wakatu. Sagalo pihak nan turuik sato bapidato handaknyo
diingaikkan baliak tantangan hakikaik pidato pasambahan adaik sarato situasi
kondisi acara atau pihak-pihak nan takaik. Kalaupun ado niaik untuak bagurau
atau bapidato panjang leba, aturlah sasudah acara utamo bana-bana lah salamaik
samparono.
C.
KATO KUDIAN
Pidato
pasambahan adaik adolah salah satu sumbangan sastra liris Minangkabau nan cukuik
potensial. Potensi nan takanduang di dalamnyo indak dari sisi bahaso atau
sastra samato, tapi juo kayo akan nilai-nilai moral, etika, bahkan nilai-nilai
kamajuan nan diaguang-aguangkan di jaman modern kini ko. Untuak itu, paralu
diparatian babarapo hal di bawah:
1.
Rantai komunikasi adaik dari generasi ka
generasi harus dipataguah supayo pelestarian tradisi khususnyo tradisi
lisan pidato pasambahan adaik ko indak taputuih.
2.
Kajian tantangan potensi nan takanduang di
dalam tradisi harus digiaikkan.
3.
Kajian komparasi antaro tradisi lisan
tradisional jo tradisi lisan modern harus dikambangkan supayo generasi mudo
manyadari potensi tradisinyo sandiri nan salamo ko tatutuik dek nilai raso.
D. REFERENSI
Dahrizal, Musra Kt. Jo. Mangkuto. (Wawancara)
Sutedi, Dedi. 2003. Dasar-Dasar
Linguistik Bahasa Jepang. Bandung: Humaniora Utama Press.
Schiffin, Deborah. 2007. Ancangan
Kajian Wacana (diterjemahkan
Unang dkk.). Yogyakarta:
Pustaka Pelajar.
Taniguchi, kazumi. 2006. Ninchi
Gengogaku: Manabu Ekusasaizu. Toukyou: Kabushiki Kaisha
Hitsuji Shobou.
Zalman, Hendri. 2010. "Kumpulan Pidato Pasambahan Adaik
Nagari Batu Banyak" (tidak diterbitkan).
ajai wak pasambahan tu ciek kan ha....
ReplyDeleteKunjungi pulo wapblog ambo,pak.
ReplyDeletehttp://rksati.mywapblog.com/about.xhtml
This comment has been removed by the author.
ReplyDelete