Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.
Sabalun isi kato buah rundingan
dikatangahkan, ambo manyaru kapado Allah, maminta sagalo tuntunan, supayo
didakekkan ka nan bana, dijauhan dari sagalo kakhilafan. Kok ndak dapek
nan baitu, dibukaan juolah pintu ampunan, bia nak jan bungkuak pungguang dek
baban, bundo lah seso manggadangan. Amin. Salanjuiknyo, kapado dunsanak
ka sadonyo ambo banakan, aluran badan diri ambo hanyolah biduak ketek nan baru
sudah, pakakeh nan alun langkok bana. Kok balayia manapi-napi, bakato di
bawah-bawah, sabab ka tangah takuik dek galombang, ka tapi takuik dek
buayo. Hanyo sajo, dek kabanaran butuah pambandiang, alua butuah pamatuik,
indak dogmatis cando saisuak, ambo baranikan diri maadu untuang. Sambia
bagulambek, Ambo pabulek alu pangali, indak nan labiah dari puntuang, ambo
pakuaik hati nurani, indak nan labiah dari untuang. Walau ka angok-angok ikan,
bogo ka nyawo-nyawo patuang. Pintak ambo, kok barubah lawanan sapo,
batuka lawanan asak, manuruik alua jo patuik. Akhianyo, jo salam di muko,
sambah ambo sampaikan, tando tacinto bajawek tangan, antah ka ganti rokok nan
sabatang, ataupun siriah nan sakapua.
Babarapo pakan nan sudah, ambo
mandapek kaba dari kampuang, “bana-bana hotnews” baitu si tukang kaba
mamulainyo. Kutiko ambo tanyo kalanjutannyo, jawaban baliau “urang rantau
(Gebu Minang) ka maadoan Kongres Kebudayaan Minangkabau 2010 (KKM 2010), di
antaro topik nan kadiangkek; tasabuiklah pangukuhan jo deklarasi Adaik Basandi
Syarak, Syarak Basandi Kitabullah (ABS-SBK), maadoan limbago Tungku Tigo
Sajarangan, Majelis Adaik dan Syarak (MAS) sebagai majelis musyawarah informal,
nan ado mulai dari tingkek Nagari, Kecamatan, Kabupaten/ Kota, Propinsi, dan
Pusat”. Mandanga kaba nangko, ambo langsuang takana jo niniak-niniak nan
maindang-manampi bareh, nan mamiliah atah ciek-ciek, nan manggantuangan ka
tiang tuo. Nan mancancang jo malatiah, nan marimbo jo marayo, nan mambukak
sawah jo ladang, nan mambuek banda buatan. Sawah lah langkok jo
lantaknyo, ladang lah langkok jo ranjinyo, banda lah langkok jo buatan.
Namun samantangpun baitu, supayo nak
siang bak hari, nak tarang bak bulan, ambo carilah info tantangan itu.
Satalah bunyi didanga rupo dicaliak, nyato batamu ambo jo babarapo hal nan
bana-bana jangga, atau sumbang caro dulunyo, baitu pituah nan ditarimo.
Dan di antaro parihal nan sumbang nantun, kaduo topik nan dikatangahan tukang
kaba ambo di muko tadilah, nan manuruik pamahaman ambo paliang sumbang di
talingo, di mato, apolai di kiro-kiro. Di sampiang itu, mandanga
munculnyo panolakan dari Budayawan Sumbar, selain sumbang sacaro materi, ambo
pun mansinyalia ado etika alek (baco: acara adaik) nan talangga. Sahinggo,
wajarlah manuruik ambo gerakan nan manyarukan panolakan taradok karajo nangko
makin manjadi. Karano ambo sandiri marasoan, danguang acara ko lah bak
bunyi rang manutuah baringin koto, mangguncang rumah nan gadang, manggarakkan
tiang ka tujuahnyo. Nan ambo takuikan, kok mandanguang lauik Sailan,
bakumpa karang ka tapi, apo ka dayo juru mudi.
Barikuik tanggapan ambo tantangan
kaduo topik di ateh sarato babarapo prediksi pribadi.
A. Tanggapan
1. Deklarasi Adaik
Basandi Syarak, Syarak Basandi Kitabullah (ABS-SBK)
Di dalam sajarah Minangkabau, walaupun
labiah basifaik historiografi, alah disapakati baraso ABS-SBK ko alah
dideklarasikan dek niniak moyang kito di Bukik Maropalam. Di dalam pidato
adaik dikatokan;
"…….Di Bukik Maropalam – di dalam
Luhak Tanah Data – di galanggang nan barajok di medan nan bapaneh – di sinan
lah duduak Datuak Katumangguangan – jo Datuak Parpatiah Nan Sabatang –
langkok jo Basa Ampek Balai – sarato Niniek jo Mamak – Alim Ulama jo Tuangku.
Mancari kato nan sapakaik – rundiangan nan saiyo – iyo di alam Minangkabau –
bulek lah buliah digolongkan – picak lah jaleh dilayangkan – jikok bulek indak
basuduik – picak indak basandiang – nan dikatokan jo kaidah – al adatu la
yanfashilu bis syar’i, was syar’I la yanfashilu bil adati, walau kanat
munfashilan, kanat bathilan ……..”.
Sanada jo pidato adaik di ateh, Angku
Yus Datuak Parpatiah malalui Balerong Jakarta, manambahkan di dalam kasetnyo,
baraso di sampiang unsur nan tasabuik dalam pidato adaik nantun, deklarasi
ABS-SBK di Bukik Maropalam juo dihadiri oleh Mudo Nan Bakakak Rapek Nan
Bakapalo – Parik Paga dalam Nagari. Baliaupun manjalehan baraso unsur
Parik Paga ko diwakili oleh tokoh-tokoh nan dikanali sabagai Harimau Nan
Salapan. Dan kalau ambo indak silaf, Tuanku Nan Renceh sarato jo guru
baliau Tuanku Tuo Cangkiang (1723-1830) adolah anggota dari Harimau Nan Salapan
ko nan cukuik vokal. Dari siko pulo ambo bapandapek, baraso informasi KKM
2010 saputaran sajarah Bukik Maropalam ko, taraso kurang tapek, salah latak bak
pakalang. Tapi sungguahpun baitu, tantangan iko ko, rasonyo ndak paralu
dipamasalahan bana.
Kamudian nan daripado itu, tantangan
deklarasi ABS-SBK ko, ambo raso bukanlah karajo nan bijaksano. Manga
sabab mangko baitu? Karano iko adolah falsafah hiduik nan paliang mandasar nan
bafungsi sabagai pangontrol falsafah tatuo “alam takambang jadi guru”.
Falsafah bukanlah materi nan bisa dihafalkan, disimpan dalam kapalo, lalu
diturunkan malalui pangajaran baitu sajo. Falsafah adolah kearifan nan
sangaik arek kaitannyo jo hati dan raso. Dan raso hanyo bisa didapek dek
urang nan gadang jo materi pancipta raso, jo suasana pamanciang raso, paliang
indak, hiduik badampiangan jo raso nantun. Artinyo, maa mungkin urang nan
dalam kasahariannyo mamakai kato “om” taradok dunsanak ibunyo, atau paliang
indak nan hiduik di lingkungan nan sarupo itu, ka paham jo raso “bamamak”,
apolagi maajaan urang nan tiok hari manggunoannyo tantangan caro bamamak.
Pasan ambo, jan mantang-mantang lah bamimpi pakai bahaso Inggris, awak maraso
lah labiah arif pulo daripado urang nan punyo dan hiduik jo bahaso
tu. Katahuilah….ilmuan budaya hanyo tau nan tasirek tapi indak nan
tasuruak (raso). Itulah tampeknyo budayawan Minangkabau, nan mamayungi
adaik hujan-paneh, nan mamakaikan adaik tiok hari, nan hiduik jo suasano adaik,
sahinggo dipacayo punyo kearifan untuak manangkok nan tasuruak (taraso),
mangumpuaan nan taserak, maasak nan batuka, manyapo nan barubah.
Jadi, wacana deklarasi ko ambo pikia
bukanlah barasa dari raso (dado), tapi barangkek dari kiro-kiro (kapalo).
Tapi sungguahpun coitu, poin nan harus diingek, ABS-SBK bukan lah sabuah sistem
elektronik nan barisi jaringan-jaringan kabel, ABS-SBK adolah barisi pagangan
hiduik masyarakaik Minangkabau nan lahia dari proses panjang, standar karajonyo
iyolah ukua-jangko, raso-pareso, sarato alua jo patuik. Sebagai
masyarakaik Minangkabau, talapeh wacana ko baiak ataupun buruak, ambo maraso,
KKM 2010 ko samo jo mamak dari rantau nan datang tibo-tibo ingin maatur
pagangan hiduik ambo, padahal ambo sandiri ragu apo baliau tau raso
bakamanakankan ambo, sabagaimano ambo ndak tau raso bamamak jo baliau
nantun. Mungkinkah ka ambo pataruahkan hiduik ambo untuak mamanuahi
kemauan baliau ko? Yang pasti tanggapan ambo, kok ndak nampak cewang ka langik,
manga urek tungga nan kadibubuik ulang; mato nan basarok mancaliak sampah di
suduik laman, manga pondasi rumah nan ka ditanam ulang?
2. Pangadoan Limbago Tungku Nan Tigo Sajarangan jo
Majelis Adaik jo Syarak
Dalam babarapo kasampatan, ambo pernah
badiskusi jo Almarhum Basri Malin Bungsu (Sari Bolai) sarato jo Mak
Katik. Hasilnyo, kami maraso baraso hakikaik Tungku Nan Tigo Sajarangan
ataupun Tali Tigo Sapilin adolah samo jo istilah lain, yaitu: Alua Nan Tigo,
Rajo Nan Tigo Naiak Nobat ataupun Rajo Nan Tigo Selo. Nan diistilahkan
kato-kato ko iyolah keharmonisan antaro syarak (baco: agamo), adaik (baco:
sosio-kultural), jo pamarintahan. Baitu karangko sacaro
teoretisnyo. Namun, dalam proses palaksanaannyo, nan tadanga iyolah Urang
Nan Ampek Jinih, tantunyo di bawah payuang Limbago Adaik (LKAAM, KAN, dll.) di
sampiang pamarintahan nagari. Baliau-baliau ko lah nan batangguang jawab
dalam manciptakan kaharmonisan alua nan tigo, sarato manjago suhu tungku nan
tigo. Tujuannyo, nak sapilin tali nan tigo, nak sajarangan tungku nan
tigo, nak saselo atau sanobat rajo nan tigo. Pado akhianyo, tantunyo nak
sakaki payuang nan ado, di sinan masyarakaik mangko santoso.
Dari itu pulo, ambo bapandapek baraso
pangadoan limbago Tungku Tigo Sajarangan sarato Majelis Adaik dan Syarak
ko, mangabuakan pahaman tantangan hakikaik Tungku Nan Tigo Sajarangan ataupun
Tali Tigo Sapilin itu sandiri, dan malumpuahkan fungsi “adaik salingka
nagari”. Lalu dima pulo latak fungsi struktural dan operasional LKAAM,
KAN, Urang Nan Ampek Jinih, sarato nan lainnyo? Kadipangaan limbago-limbago ko
dek baliau-baliau ko?
3. Haluan matrilineal
Salah satu kearifan local adaik
Minangkabau nan sangaik tanamo iyolah sistem matrilineal. Jikok jadi
tarealisasi KKM 2010 ko, apo jadinyo matrilineal? Asumsinyo, alamaik ka
sunsang kalahiran, aia lah mangalia dari hilia. Aratinyo, haluan adaik
tantu turuik bageser, dari darek manjadi dari rantau. Apokah ka takah itu
pulo jadinyo sistem matrilineal? Salah satu sistem nan paliang unik di
muko bumi? Nan jaleh, kok busua lah baarahan, anak panah tantu manuruik
sajo. Nan ka seso? Tantulah si ruso nan balang kaki, si siti (tanah) nan
salalu di bawah.
Dek sabab karano itu, ambo mamintak,
sarancaknyo pulangkanlah puntiang ka hulunyo, babaliaklah ka pituah rang
tuo-tuo; “lalok sakalok barasian, langkah salangkah ganjua suruik, suruiknyo ka
pangka jalan, pangkanyo adaik jo limbago”. Manuruik adaik jo limbago, limbago
sifaik mananti, jikok alek maisi kandak, kandak nan datang dari
pangka. Itulah limbago nan dituang, itulah titah nan bajunjuang,
itulah alua nan baturuik, mako tasabuik alua jo patuik. Bardasarkan iko
pulo ambo batanyo, lah patuikkah alua alek nan banamo KKM ko? Manuruik ambo,
alun sajalan alua jo patuik, maa ka bisa dimungkinkan.
B. Usulan
1. Etika Alek (acara
adaik)
Salah satu ciri caro baradaik dalam
acara baradaik di Minangkabau, iyolah pasambahan jo pidato adaik.
Barikuik, pandangan ambo taradok KKM 2010 malalui kacomato pidato jo pasambahan
adaik. Salah satu mamangan pambuka pasambahan nan cukuik tanamo iyolah:
"Tahantak puntiang ka hulu
Di bawah kiliran taji
Asa mulo kato dahulu
Tigo limbago nan tajali
Partamo sambah-manyambah, kaduo baso jo basi, katigo siriah
jo pinang..."
Dari mamangan di ateh, dapek sakironyo
dipahami, baraso sabalun karajo ka dikakok, ado hal nan harus diparatian,
ikolah satidaknyo nan disirekkan dek ungkapan “asa mulo kato dahulu, tigo
limbago nan tajali”. Dimano, katigo limbago nan tajali ko marupokan
langkah bakasinambungan nan indak buliah dipaliang apolagi diungkai.
Khususnyo bagi kito urang nan baradaik Minangkabau, di mano kabaradoan nan iko
ko, bisa diumpamokan pulo jo istilah tali tigo sapilin, atau tungku nan tigo
sajarangan. Dalam konteks mamangan ko, nan tigo tu iyolah nan disabuik jo
sambah-manyambah (1), baso jo basi (2), sarato siriah jo pinang (3).
Sambah-manyambah maajaan kapado kito
tantang duo hal, nan partamo manyaru dan basarah diri kapado Allah, nan kaduo
manunjuakkan panghormatan kapado saluruah urang Minangkabau sacaro umum, dan
sagalo pihak nan takaik pado khususnyo. Ruponyo tantu jo baiyo batido
ataupun barila-rila jo sagalo pihak nan takaik. Sadangkan nan kaduo (2),
baso jo basi kapado sagalo pihak nan takaik jo parmasalahan nan ka diangkek,
dirupoan dalam bantuak manyampaikan nan taraso (wacana) sarato mambana ateh
namo diri, niaik sarato mamintak patunjuak. Tarakhir nan katigo (3)
siriah jo pinang, mukasuiknyo iolah manunjuakan kapado masyarakaik baraso
payuang alah sakaki, tali nan tigo alah sapilin, alua nan tigo alah
sajalan. Sasudah tu, barulah karajo dikakok, lalu dikatangahkan ka
masyarakaik nan jamak, ka labuah nan golong, ka pasa nan rami.
2. Lambek Lago Lai ka Manang
Keadaan geografis wilayah Minangkabau
nan baragam, tantunyo mambantuak falsafah hiduik sacaro geografis nan babedo
pulo. Tapi samantangpun baitu, sacaro umum bisa dikategorikan
kapado duo kalompok: 1) lambek lago lai ka manang, 2) basiang di nan tumbuah.
Falsafah nan partamo banyak dianuik dek masyarakaik Minang nan mahuni daerah
darek (hiduik bagantuang ka tani jo ka hutan), samantaro nan kaduo banyak
dipakaikan dek masyarakaik Minang nan tingga di daerah saputa pantai (hiduik
bagantuang ka lauik). Namun, sairiang jo pakambangan zaman jo parubahan
pola hiduik, pamagang falsafah iko ko pun turuik bakambang. Wilayah
falsafah nan partamo bakambang manjadi rantau, samantaro nan kaduo tatap
manjadi caro pandang atau falsafah urang darek.
Sasuai jo eksistensinyo nan barado di
darek, mako falsafah “lambek lago lai ka manang” ko bakaitan arek jo tatacaro
panyalasaian pamasalahan sosial nan tajadi di tangah-tangah masyarakaik
pandukuangnyo. Ikolah nan tumbuah lalu bakambang sajalan adaik atau UU Luhak
jo Lareh. Sadangkan falsafah “basiang di nan tumbuah”, karano tumbuah dan
bakambang di daerah lauik nan sati jo rantau nan batuah, falsafah ko dipati
arek jo ajaran Islam (baco: syarak) nan kiramaik. Jadi, sabananyo,
ABS-SBK adolah panyatuan dari kaduo hakikaik falsafah ko. Walau fisiknyo
taraso basalisiah, namun hakikaiknyo adolah samo. Jikok dalam Islam,
hukum halal manahan bandiang dipati dek hukum thoyyib, di dalam adaik, hukum
alua manahan patuik dipati dek hukum mungkin. Intinyo, jaan mamahami
ABS-SBK dalam karangko akidah, tapi pahamilah dalam karangko muamalah.
Karano itu pulo, ujuang dari ABS-SBK adolah K (kitabullah) bukan A (al-Quran).
Lalu manga ambo katangahkan subjudul
“lambek lago lai ka manang”? Karano pado palaksanaanyo, baik hukum adaik maupun
hukum syarak dalam kaidah muamalah manghandaki panyalasaian damai, dalam
pangartian untuak manciptakan kasejahteraan basamo. Hal iko tantu
mambutuahkan wakatu nan lamo, manyito tanago jo pikiran nan banyak, indak
instan bak cando mie. Dek sabab mangko baitu, nabi dibari kiramaik dalam
badakwah, panghulu dibari tuah dalam bamuamalah. Bia lambek asa salamaik,
bak mamakan bubua nan angek. Caro sosialnyo, tarimo, badamai, kaluakan
potensi, tuah kan datang sandirinyo, urang banyak akan manuruik sajo.
Indakkah coitu nabi badakwah? Indak koh coitu pangulu bapituah: mancaliak
contoh ka nan sudah, mancaliak tuah ka nan manang, badakwah jo kataladanan,
bamuamalah bukan jo pamaksaan.
Tarakhir, sabalum ujuang kato buah
rundingan ambo katangahkan, takana pulo ambo jo pituah rang tuo-tuo “sapanjang
tubuah bayang-bayang, sawajah rupo jo pangkaiknyo”. Kalau kito
terjemahkan ka dalam caro agamo, tasabuiklah kato “kullu syaiin lahu maqamun”,
atau sederhananyo urang modern alah baparingek, bunyinyo kiro-kiro coiko
“bekerjalah sesuai dengan tempat dan kapasitas profesionalmu
masing-masing”. Namun, dek nasi lah jadi bubua, pulang ka bareh tantu nyo
lah sagan, elok kito piliah nan taserak, kito japuik nan tatingga, kito
kumbalikan pusako ka enggeran, tantunyo jo karilaan dan kasadaran.
Kasimpulan ambo, umpamo urang nio
mangaji; niakkanlah untuak baibadah, kanakkan busana muslim. Jikok nio
mangatangahkan wacana nan ateh namo Minangkabau, mako talabiah dahulu
niaikkanlah untuak baradaik, dan kanakkan pakaian baradaik. Pendek kato,
laluilah langkah nan baradaik. Untuak mangatahui langkah baradaik nantun,
kanakkanlah pulo pituah lamo: badeta hitam batatak, bacawek salilik pinggang,
baserong si bugih lamo – nan lai tampek mamintak, nan kayo tampek batenggang,
nan tuo tampek batanyo. Banyak-banyaklah mamintak, batenggang, sarato
batanyo, atau bakolaborasi caro kininyo.
Akhianyo, sungguahpun indak manih
saroman tabu, mudah-mudahan lai indak tibarau sajo kasadonyo. Kok lai ado
nan boneh, tolonglah naikkan ka ateh rangkiang, kok ampo sansai sajo nan tasuo,
campakanlah ka sarok laman. Di balakang ambo baharok, kok indak ka jadi
pamenan dek Sutan-Sutan, atau jadi pahangek lalok dek si Buyuang, bialah jadi
rasaki ayam. Jo salam ambo akhiri pasambahan, assalamu alaikum wa
rahmatullahi wa barakatuh.
Kalilawa di pulau rambang
Anak ruso mati badabiah
Kok gawa tolong ditimbang
Kok doso ampun nan labiah
sasuai bana tu angku datuak mudah2an manjadi keniscayaan..Aamiin...
ReplyDeleteAmin. Maaf, ambo bukan Datuak Da, hehehe.
ReplyDelete