Sagalo
karajo tantangan adaik nan ka dikakok, diarahkan dek adaik Minangkabau malalui
ungkapan “cupak tatagak nan kadiisi,
ragian takambang nan ka ditiru”. Ikolah panduan umum sarato batasan kutiko
kito mangakok sagalo sasuatu, tamasuak dalam mangaji tantangan kabasaran
Panghulu sarato masalah bantuak nyatonyo dalam lingkuang adaik salingka nagari.
1. Panghulu adolah “urang nan gadang basa batuah”.
2. Gadang nan “sabingkah tanah”, kabasaran nan “salingka aua”, tuah malingkuang
Minangkabau.
Jikok
kito inok manuangkan kaduo ungkapan di ateh, dapeklah babarapo gambaran:
1. Kabasaran Panghulu
diistilahkan jo tigo kato kunci (baco: gadang, basa, tuah).
2. Wilayah geografis
Panghulu adolah kaum (sabingkah tanah).
3. Wilayah adaik
Panghulu adolah nagari (salingka aua).
Jikok
suduik pandang tantangan kajian kabasaran Panghulu adolah tantangan manusia jo
kapasitasnyo. Mako, tantulah kaji kito barujuang pado tangguang-jawaik
Panghulu, yoitunyo manyalasaikan urusan anak-kamanakan.
Nan
dikatokan anak kamanakan bagi Panghulu, di dalam pituah pakaian baliau
disiraikkan jo ungkapan “nan sapayuang
sapatagak, di bawah payuang di lingkuang cupak”. Mukasuiknyo, anak
kamanakan Panghulu ko banyak, indak nan kontan sajo (baco: nan sapayuang sapatagak), tapi tamasuak juo di dalamnyo nan indak
kontan (baco: nan di bawah payuang di
lingka cupak). Di dalam babarapo buku aja adaik Minangkabau, anak kamanakan
nan sarupo iko diistilahkan jo kamanakan di bawah daguak, di bawah dado, di
bawah pusek, di bawah lutuik.
Jikok
wujuik tangguang jawaik Panghulu ko kito analogikan jo sabuah cupak. Mako,
maurus anak kamanakan adolah cupak tatagak ataupun ragian takambang nan jadi
padoman bagi surang Panghulu dalam manjalankan tugehnyo. Dalam hal iko,
tabayanglah atau takristalkanlah kecek urang kini baraso kabasaran Panghulu ko
tagantuang kapado kamampuannyo dalam maisi cupak nan tatagak atau ragian nan
takambang nantun.
Namonyo
kamampuan maisi cupak ataupun maniru ragian nan takambang, tantu ado cupak nan
taisi panuah ka bawah, ado pulo nan cupak taisi panuah k ateh, ado pulo cupak
nan balanjuang. Ado
tiru nan tacoreang, ado tiru nan pas, ado pulo tiru nan kreatif sahinggo batambah
manih manjalinok rononyo.
Kutiko
cupak panuah ka bawah, lahialah Panghulu-Panghulu nan bacitra negatif. Ikolah
Panghulu nan ketek nan dalam pameo diistilahkan jo “Panghulu Katuak-Katuak”,
“Panghulu Kacang Miang”, dan lain sabagainyo. Kutiko cupak panuah sasuai
ukurannyo, lahialah Panghulu nan bacitra positif. Ikolah Panghulu nan gadang,
karano salasai urusan anak kamanakan dalam kaum (nan sapayuang sapatagak) dek inyo.
Salanjuiknyo,
kutiko cupak balanjuang, tantu anak kamanakan di lua kaum (di bawah payuang di lingkuang cupak) mandapek kalimpahannyo.
Aratinyo, nan sapayuang sapatagak
salamaik, nan di bawah payuang di
lingkuang cupakpun baitu, ikolah Panghulu nan basa. Untuak bisa
manjadi Panghulu nan basa, surang
Panghulu indak cukuik jo kadudukan “gadang” dalam kaumnyo sajo. Dalam hal iko,
dikatokan baraso Panghulu basa karano “padangnyo
lapang alamnyo laweh”. Mukasuiknyo, ilmunyo tinggi wawasannyo lueh hatinyo
lapang. Pandai bamain budi, dalam aia badan ndak basah.
Jikok
tapakai gadang jo basa di ateh, mako dikatokanlah Panghulu nantun sabagai urang
nan batuah. Karano, dengan sandirinyo anak kamanakan nan sapayuang sapatagak di
bawah payuang di lingka cupak tadi lah manjadikan baliau ko contoh jo tuladan.
Di dalam pituahnyo diibaraikkan jo ungkapan “baringin nan manangah koto,
ureknyo tampek baselo, batangnyo tampek basanda, dahannyo tampek bagantuang,
daunnyo tampek bataduah”. Untuak labiah jalehnyo, wilayah Gadang, Basa, Tuah
Pangulu ko bisa digambarkan jo “core map”
di bawah.
Pokok Kaji:
Galeh
Tadah
Meja
|
:Kaum
:Nagari
:Minangkabau
|
Jikok galeh panuah dek kopi, aratinyo Pangulu salamaik manunaikan tugehnyo
mamaliharo kaum. Itulah Pangulu nan gadang. Jikok isi galeh malimpah, tantu tadah dapek pulo marasokan
manihnyo kopi. Aratinyo, itulah Pangulu nan basa.
Meja adolah tampek galeh, tadah barado. Aratinyo, Minangkabaulah nan
maatur kadudukan katigonyo sacaro indak langsuang. Ikolah nan disabuik tuah,
indak nanpak tapi adonyo bisa diraso. Jadi, tuah Pangulu adolah kadudukannyo
nan alah digarihkan dalam adaik Minangkabau.
Salanjuiknyo, tantu ado parasaan kurang jikok referensi
atau acuan tigo kato kunci, gadang, basa, tuah di ateh hanyo dihubuangan jo
kamampuan baliau. Untuak
itu, salanjuik kito urai pulo kabasaran nantun dalam hubungannyo jo wilayah
kakuasaan baliau. Nan mano biaso dihubuangkan jo kato gadang nan sabingkah
tanah, kabasaran nan salingka aua, tuah malingkuang Minangkabau. Tantangan itu,
barikuik kito urai satu-parsatu.
Kato
gadang mangacu kapado status kabasaran nan barasa dari nan kanduang sarato
barang nan dikanduang. Mako disabuik jo
sabingkah tanah, yaitu anggota kaum jo pusakonyo. Anggota kaum adolah “nan sapayuang
sapatagak”, pusako kaum adolah tanah ulayat kaum nantun. Di wilayah iko Panghulu adolah urang nan
gadang sandirinyo. Karano memang
baliaulah nan dituokan, didahulukan salangkah ditinggikan sarantiang. Karano itu pulo, baliau harus manampatkan
diri layaknyo urang nan gadang dalam mandidik anak kamanakan anggota kaum. Baliau mamiliki wewenang panuah untuak
manindak sekaligus memiliki tangguang-jawab panuah taradok nan ditindak.
Adopun
kato basa mangacu kapado kabasaran nan barasa dari lua nan kanduang jo di lua
masalah barang nan dikanduang. Yaitu,
nan manjala karano cupak nan balanjuang. Istilah nan salingka aua mangacu
kapado nagari. Sabab, pado jaman
saisuak, nagari dipaga jo aua ataupun jo parik rantang. Jadi, basa ko bukan karano mananpakkan diri
dengan sangajo ka lua kaum, tapi karano parasaan anak kamanakan di lua kaum tu.
Biasonyo, basa ko identik jo ilmu panghulu nan digambarkan jo kato panghulu
alamnyo laweh padannyo lapang. Talapeh dari faktor nan kanduang apolai barang
nan dikanduang.
Tarakhir
adolah kato tuah malingkuang Minangkabau. Iko adolah wilayah nan tabilang
abstrak. Abstrak karano nan namonyo tuah adolah bukan sasuatu nan tasiraik,
tapi sasuatu nan tasuruak, nan muncua sandirinyo sabagai refleksi dari gadang
jo basa. Aratinyo, tuah ko manyangkuik kapado kabaradaan panghulu sabagai sosok
nan jadi anutan bagi anak kamanakan.
Pendek kato, gadang adolah kabasaran panghulu nan nanpak, basa nan
tasiraik, tuah nan tasuruak. Nan disuruakkan
di dalam makna nan takanduang di pakaiannyo.
No comments:
Post a Comment