Juru Baso (Sipangka)
Disabuik musim panambai, dikana maso daulu, samaso di Pariangan Padang Panjang. Bukik banamo Maropalam, di dalam
luhak Tanah Data, di galanggang nan barajok, di medan nan bapaneh. Di sinan lah
duduak Datuak Katumanggungan jo Datuak Parpatih Nan Sabatang langkok jo
Basa Ampek Balai, sarato Niniak jo Mamak, Alim jo Ulama jo Tuanku. Mancari kato
nan sapakaik rundingan nan saiyo, iyo di alam Minangkabau. Bulek nak buliah
digolongkan, picak nak tantu dilayangkan. Jikok bulek indak basuduik, picak
lah tantu indak basandiang, sasuai jo kaidah, “al adatu la yanfashilu
bissyar’i, assyar’ila yanfashilu bil ‘adati, walau kanat munfashilan
kanat bathilan”. adaik indak batikai dengan syara, baitu pulo sabaliaknyo.
Kalau ado patikaian, hukumnyo bata.
Tantangan adaik Minangkabau; sandarannyo iolah cupak nan duo jo kato nan ampek. Duo kato dari Datuak
Katumanggungan, duo kato dari Datuak Parpatih Nan Sabatang. Adopun cupak
nan duo; partamo cupak usali, nan kaduo cupak
buatan. Nan dikatokan cupak usali; nan sakundi-kundinyo, nan sabantiang
tali bajak, kupang jo ameh langkok pulo. Dibasuah baabih aia, dikikih baabih
basi. Indak lakang karano paneh, indak lapuak karano hujan, dibubuik ndak
layua, diansak ndak mati. Nan dikatokan cupak buatan; buatan Niniak
jo Mamak sarato urang cadiak pandai. Sapakaik mangkoknyo namuah, saiyo mangko
manjadi, manjadi padoman di nan banyak. Nan dikatokan kato nan ampek;
duo kato dari Datuak Katumangguangan; partamo kato pusako, kaduo kato
hakikaik. Nan dikatokan kato pusako; nan indak dapek dianjak,
indak buliah dipaliang. Jikok dianjak kato nantun; ditahan lukah di
banda, ditahan dibangkik-bangkik. Kalau dirusak kato nan bana, ubek jadi
panyakik. Ibaraiknyo, tambun batu, balimbek putiah di dalamnyo. Aratinyo, samo jo sumpah kawi; ka ateh indak bapucuak ka bawah indak baurek, di
tangah-tangah digiriak kumbang, di dunia kito sangsaro, di akhiraik mandapek
azab. Nan dikatokan kato hakikat; nan bahadist badalil, bakieh
baijma’, adaik nan basandi syara’, syara’ basandi kitabullah. Kok
lai tapakai nan baitu, di dunia kito salamaik, di akhirat mandapek syafa’ah.
Duo kato dari Datuak Parpatih Nan Sabatang; partamo kato
dahulu, kaduo kato kamudian. Nan dikatokan kato
dahulu; kato Panghulu nan sabananyo, satitiak namuah jadi lawuik, sakapa
namuah jadi gunuang. Ka suri tuladan kain, ka cupak tuladan batuang, iyo di
anak kamanakan, manjadi undang di Panghulu. Bakato manuju bana, bajalan manuju
bateh, bana di adaik jo pusako, batehnyo hadist jo dalil. Nan dikatokan kato
kamudian; iolah kato nan bacari, manuruik kato nan sapakaik, sarato rundingan
nan saiyo. Batapatan nan jo itu, takana pulo kami jo anak-kaminakan kami,
sasuai pulo jo pituah Angku: Ramo-ramo si Kumbang Janti, Katik Endah
pulang bakudo. Patah tumbuah hilang baganti, pusako tatap di nan punyo (gala
pusako). Anak itiak anak angso, dibari batali aka. Jikok ketek dibari namo,
lah gadang tantu dibari gala (gala mudo). Di ketek kaminakan kami ko
banamo......., dan kini sapakaik kami bari gala....... Mintak dibaokan ka
labuah nan golong, ka pasa nan rami dek Angku basamo-samo mah.
No comments:
Post a Comment