Sabalun isi kato buah rundingan
dikatangahkan, samo manyaru pado Allah. Allah taala kayo sungguah, Muhammad
rasul pilihan. Mako, tadirilah kawajiban dek kito sagalo umaik, basumbahyang jo
wakatu, baradaik jo kutiko. Mangarajoan syarak jo tarikaik, mamakaikan nan
hakikaik. Kok tapakai nan baitu, mudah-mudahan hiduik bamanfaaik, mati
bamagfiraik.
Kutiko nagari kadihunyi, duduaklah
niniak jo mamak, alim ulama cadiak pandai, parikpaga jo bundo kanduang.
Maindang manampi tareh, mamiliah atah ciek-ciek, manggantuangan ka tiang tuo.
Dek lamo lambek bajalan, maso barubah musim baganti, urang batambah rami juo.
Tarupolah nan batampi manjadi undang, elok jadi pakaian, jadi adaik di
Minangkabau. Jadi padoman di nan banyak, siang dipatungkek, malam dipakalang,
diturunkan ka anak-kamanakan. Tantu
langkok jo sagalo pamasalahannyo, tarutamo tantangan masalah pawarisan.
Pawarisan adaik Minangkabau sangaiklah
rumik sahinggo acok mamanciang kontroversi di kalangan urang Minang itu
sandiri. Salah satu panyababnyo iyolah buruaknyo system pawarisan
adaik. Adaik Minangkabau diturunkan dari generasi ka generasi hanyo
malalui sastra liris tanpa didukuang jo fakta sejarah nan otentik. Adopun
sumber tulih tantangan adaik hanyolah barupo kaba jo tambo.
Samintaro itu, di dalam ilmu sejarah
modern, tambo disajarkan jo babad, sumber sejarah ala urang Jawa. Di
dalam ilmu sejarah modern nantun, tambo jo babat ko, sarato sumber sejarah
sejenisnyo dikatokan sebagai bagian dari historiografi nan hanyo manganduang
kabanaran sejarah 2%, salabiahnyo adolah nilai-nilai adaik nan masih butuh
pangkajian sarato panjabaran nan panjang.
Pangkajian mandalam di siko sangaik
dibutuhkan disababkan karakter bahaso di dalam tanbo maupun kaba nan tabilang
sangaiklah rumik. Sangaik susah untuak dipahami, apolai dek generasi mudo nan
lah mulai jarang mandanga sarato manggunokan bahaso nan bak nantun. Tapi
samantangpun baitu, rumik itulah nan mamuncuakan asumsi baraso di dalamnyo
takanduang “harato adaik” nan barangkali indak ado bandiangan nilainyo.
Bak pituah urang tuo-tuo, “indak mungkin tampuo basarang randah”. Pendek
kato, urang indak akan mamasang parangkok, jikok ndak ado nan barago nan musti
dilindungi.
Di dalam pembelajaran adaik
Minangkabau sacaro tradisional, balabeh adaik dibukak jo duo kato kunci. Kato
kunci nantun iyolah “adaik” jo “limbago”. Kato adaik dianalogikan sabagai
nyawo/ marwah, kato limbago dianalogikan sabagai batang tubuah.
Singkeknyo, mangaji adaik adolah mangaji tubuah kecek urang tuo-tuo, mangaji
tantangan manusia istilah budaya modernnyo. Mulai dari manusia sabagai makhluk
individu (kaji diri) hinggo manusia sabagai makhluk sosial (bamasyarakaik).
Sabagai individu, manusia tadiri dari
unsur fisik jo non fisik (adaik). Organ-organ fisik nan mambantuak batang
tubuah manusia adolah unsur fisik (limbago), organ-organ nan mambuek manusia
hiduik sarato mambuek hiduik jadi labiah hiduik adolah unsur non fisik.
Singkek carito, jikok kito hubuangkan jo metafora kaji adaik adolah kaji
tantangan manusia di ateh. Mako, tangan, kaki, mato, muluik, talingo, dan
lainnyo adolah bagian dari limbago. Samintaro itu, nyawo, aka-pikiran,
parasaan, hati nurani adolah hakikaik dari adaik.
Baiak organ fisik maupun non fisik
manusia, mampunyai kacandarungan sifaik manusiawinyo masiang-masiang.
Sifaik manusiawi nantun, baujuang pado duo arah, baik jo buruak. Misanyo,
sarupo organ fisik muluik nan bisa digunokan untuak mambaco pujian sekaligus bisa
digunokan mambaco makian. Mako, baitu juo ruponyo jo organ non fisik,
parasaan pasti ingin nan sanang-sanang, pikiran nio nan tanang-tanang, hati pun
indak ka babeda. Pendek kato, itulah wujuik dari ungkapan “condong mato
ka nan rancak, tunggang salero ka nan lamak”. Itulah sifaik sarato
kabutuhan kodrati, baka pambarian Tuhan taradok manusia.
Namun, di baliak pambalakangan itu,
sabagai makhluk sosial, manusia mambutuahkan urang lain dalam hiduiknyo.
Karano, sifaik-sifaik manusiawi di ateh mambutuhkan manusia lain untuak proses
pamanuhannyo. Karano itu pulo, kabutuhan sabagai makhluk sosial ko
mamuncuakan potensi tajadinyo banturan di dalam proses pamanuhan kabutuhan
kodrati manusiawi sabagai individu di ateh.
Misalnyo, sungguahpun sagalo manusia
mangatahui baraso condong mato ka nan rancak tunggang salero ka nan lamak
adolah sifaik nan manusiawi, tapi indak surangpun nan nio urang lain
mamatuik-matuik bininyo nan rancak ataupun maminteh hak milik punyonyo.
Dek sabab karano itu, dibutuahkan samacam aturan nan bisa malindungi hak-hak
kamanusiaan sarato sanksi bagi nan manggaduah hak manusia lainnyo. Dari
latar sarupo ikolah, limbago adaik muncua di dalam kahidupan manusia
Minangkabau. Mulai dari adaik nan sabatang panjang sabagai acuan hinggo kapado
adaik salingka nagari sabagai palaksanaan.
Jikok kito hubuangkan hakikaik adaik
Minangkabau di ateh jo teori umum tentang hakikaik budaya, iyolah lah bak
cincin lakek ka di jari, bak ukia lakek di papan. Di dalam teori ilmu
budaya modern, manuasia budaya dinamokan jo istilah homo sapient sarato homo
humanus. Homo sapient barati makhluk nan bapikia, homo humanus mangacu
kapado makhluk nan mamiliki nilai-nilai kamanusiaan. Pendek kato, budaya
adolah cerminan dari pikiran dan raso-raso kamanusiaan nan diwujuikkan malalui
system sosial jo system karya ala Koentjaraningrat.
Jadi, sangaik aneh jikok ado urang nan
mangatokan adaik mampasulik manusia apolai nan mangatokan adaik indak lai
dibutuhkan. Nan ado iyolah, kesalahan
dalam mamahami hakikaik adaik, suduik pandang, sarato motif dalam usaho
menjabarkannyo. Sarupo nan dikukuahkan di dalam sumpah sati bukik
Maropalam, Al adatu la yanfashilu bisy syar’i wasy syar’i la yanfashilu bil
adati, walau ka nat munfashilan ka nat bathilan. Aratinyo, adaik
Minangkabau indak batantangan jo syarak, baitu pulo sabaliaknyo, jikok tajadi
patantangan atau nan mampatantang-tantangan, itulah kabathilan.
Untuak itu, kalau sasek di tangah
jalan, babaliaklah ka pangka jalan, kumbalikan puntiang ka hulunyo, palajari
adaik sacaro utuah, indak satangah-satangah. Jikok indak, hilanglah rono
dek panyakik, abihlah tuah dek misikin. Hilang sinoru nanpak pagai, hilang
dilamun-lamun ombak, hilanglah hulu karano sansai, hilang di tangah urang
banyak. Lakanglah adaik karano paneh, lapuaklah adaik karano hujan.
No comments:
Post a Comment