Ado
tigo falsafah nan paling tanamo di dalam masyarakaik adaik Minangkabau. Partamo, “alam takambang jadi guru”, kaduo,
“adaik basandi alua”, katigo, “adaik basandi syara’, syara’ basandi
kitabullah”. Jikok dicaliak di dalam
masyarakaik Minangkabau, katigo falsafah ko masih mandarah dagiang hinggo kini
ko. Barangkali, sacaro langkok ado nan
jarang dipakai, tapi indak bisa dipungkiri kalau katigonyo lah ibaraik minum
manjadi darah, makanan manjadi dagiang, di dalam kahidupan masyarakaik
Minangkabau. Dari kalene hinggo nan tuo,
dari nan kurang hinggo nan labiah, dari nan bodoh hinggo nan cadiak, ndak ado
nan ndak tau jo istilah “alam tambang jadi guru”, ataupun istilah “alua”,
“patuik”, “ABS-SBK” ko. Dek sabab karano itu, dari suduik pandang iko, katigo
falsafah ko, iyolah sarupo jo tali tigo sapilin, tungku nan tigo sajarangan,
ataupun rajo nan tigo selo, “three in
one” kecek urang kini.
1.
Alam takambang
jadi guru
Di
dalam Madilog, Tan Malaka bacarito
baraso pado hakikaiknyo, manusia hiduik
sasuai jo nan ado dipikirannyo, pikiran nan dibantuak dek pengetahuan. Sabalun manusia mangana ilmu, pengetahuan diambiak
dari pangalaman, pangalaman didapek dari interaksi jo alam lingkungan. Mako, balakulah kutiko itu, nan ketek dibao
lalu, nan gadang diaguangkan, nan lamah ndak dianggap, nan kuaik
didewakan. Sabab baitulah hukum alam. Batu gadang jadi sambahan, kayu gadang jadi
pujaan, matohari jadi patinggi alam.
Kutiko
maso barubah musim baganti, batu gadang lapuak dititiak hujan, kayu gadang pun
rabah dihambuih angin. Hari barangkek
manjadi sanjo, matohari pun raduik baganti jo bulan. Kaagungan pujaan mulai
maragukan, kasatiaan umaik manusiapun mulai tagoyahkan. Pado akhianyo, didapek sabuah kasimpulan,
baraso alam sifaiknyo fana. Baguru kapado alam intinyo adolah, indak buliah
fanatik, sarupo jo matohari, ado masonyo marandah kutiko pagi, ado masonyo
maninggi kutiko siang, dan ado pulo masonyo manurun kutiko sanjo. Itulah hakikaik baguru kapado alam.
Di
baliak pambalakangan itu, di dalam tradisi lisan Minangkabau, indak basobok
istilah langsuang dari “alam takambang jadi guru” ko. Namun, satidaknyo ado tigo (3) falsafah nan identik. Nan
partamo, falsafah “ukua jangko”, nan kaduo, falsafah “basiang di nan tukmbuah”,
nan katigo, falsafah “lambek lago ka nan manang”.
Ukua jangko adolah falsafah nan musti ditilik sabalun
malakukan apo sajo sacaro umum, malakukan kako baradaik sacaro khusus.
Dalam
konteks kako baradaik, manuruik Mak Katik, ukua jo jangko ko barasa dari
falsafah “basiang di nan tumbuah” jo “lambek lago lai ka manang”, yoitu
pandangan hiduik nan tabantuak dari didikan alam geografis taradok manusia.
Aratinyo,
“lambek lago lai ka manang” adolah falsafahnyo masyarakaik nan hiduik di daerah
darek nan hiduik dari hasia tanah jo nan tumbuah di atehnyo. Samintaro itu,
falsafah “basiang di nan
tumbuah” adolah falsafahnyo masyarakaik nan tingga daerah rantau nan hiduik
dari hasia lawuik jo dagang. Makonyo, urang darek punyo sistem “bagulambek”,
urang rantau “tembak tupai”. Ikolah sabananyo poin dari “alam takambang jadi
guru”. “Lain lubuak lain ikannyo, lain nagari lain adaiknyo, kapalo nan samo
itam, pandapek babeda-beda”.
2.
Adaik Basandi
Alua
Kutiko
guno basamo mulai taraso, mulailah manusia mancancang jo malatiah, marimbo jo
marayo, mambuka sawah jo ladang, mambuek pamukiman basamo. Sudah lataknyo
manjadi taratak, kato sapakek jadilah koto, sudah susunannyo manjadi dusun,
lalu bakambang jadi nagari. Mako,
duduaklah pamuncak basamo-samo, maindang manampi tareh, mamiliah atah
ciek-ciek, manggantuangan ka tiang tuo.
Manyusun sawah jo ranjinyo, maatur ladang jo lantaknyo, mambagi banda jo
buatan. Tujuannyo, indak basisiah jo
babateh, masyarakaik salamaik kasadonyo.
Itulah “adaik basandi alua”.
Aturan nan marunuik kapado kabanaran nan sifaiknyo umum.
Alua
adolah kabanaran, kabanaran nan basifaik umum.
Ibaraiknyo, bak bakato jujur di adaik muluik, bajalan luruih di adaik
parilaku. Makonyo, adaik nan baiko
tunduak kapado parubahan maso, apolai parubahan situasi jo kondisi. Manuruik Adaik basandi alua, pantangan padusi
malawan ka laki-laki, pantangan nan ketek mambantah nan gadang. Sahinggo kutiko, ado padusi nan manulak
parintah mamaknyo, kadang diarak kaliliang kampuang, diureh jo limau tawa, lah
kanai paja ko mungkin. Baitu adaik
basandi alua, kadang lai cocok, kadang indak sasuai jo tampek dan masonyo.
3.
Adaik Basandi
Syara’, Syara’ Basandi Kitabullah (ABS-SBK)
Adaik
Basandi Syara’, Syara’ Basandi Kitabullah (salanjuiknyo ABS-SBK) adolah hasil
dari masuaknyo pangaruah babarapo ajaran agamo ka dalam kahidupan masyarakaik
Minangkabau, khususnyo Hindu-Budha jo Islam.
Falsafah adaik ko dilewakan di Bukik Maropalam, di daerah
Batusangka. Hanyo sajo, karano,
parwakilan dari tokoh agamo nan takumpua dalam limbago “parik paga” kutiko itu,
didominasi dek tokoh Islam, ABS-SBK jadi
identik jo agamo Islam. Jikok ndak
baitu, mano ka mungkin, sasudah deklarasi tu hinggo kini, limbago Hindu-Budha
sarupo; malam bainai, balimau, panggang kumayan, masih tapakai hinggo kini
ko. Apolai anggota “parik paga” samaso
itu didominasi dek “harimau nan salapan”, rombongan ulama nan tanamo kareh.
ABS-SBK
ko indak maeliminasi adaik basandi alua, tapi marekonstruksinyo manjadi adaik
basandi alua jo patuik. Barangkali,
ikolah pengaruh dari halalan toyyiban dalam Islam. Halal adolah
alua, kabanaran umum, toyyib adolah patuik, kabanaran nan labiah khusus, disasuaikan jo
kadaan diri. Nan halal di muluik adolah
jujur, itulah aluanyo. Namun, kutiko
mangancam kamanusiaan, aplikasi halal tadi harus baganti jo nan toyyib, alua
baganti jo nan patuik, itulah “alua patuik”, “halalan toyyiban” caro
Islamnyo. Di dalam pituah dikatokan, “alua tahan patuik, bana tahan
bandiang, luruih tahan tilik, balabeh tahan cubo”.
👍👍👍
ReplyDelete