A.
KATO DAHULU
Partamo,
bajalanlah bakuliliang kutiko pagi ataupun sanjo! Tujulah tampek-tampek nan
punyo halaman nan lapang sarupo; sakola, instansi pamarintah, GOR, sarato
tampek-tampek lainnyo! Barangkali, Dunsanak akan manamukan babarapo kalompok
urang Minang jo saragam langkok sapatagak sadang baolah raga malatiah tubuah.
Ado kalompok babaju merah babis kuniang nan sadang latihan Silek “Tapak Suci”,
ado nan basaragam putiah sadang latihan “Taekwondo”, “Karate”, “Kapuera”, dan
lain sabagainyo. Kasadonyo nanpak gagah langkok jo paralatan nan gagah-gagah
pulo.
Kaduo,
pado lain wakatu, bajalan-jalanlah Dunsanak ka babarapo sasaran tradisional
Minangkabau! Dunsanak akan manamukan anak-anak jo anak mudo nan baraja Silek jo
saragam ala kadarnyo, jo paralatan ala kadarnyo, bahkan jo tampek latihan ala
kadarnyo pulo. Kaduonyo samo-samo kagiatan nan ancak Sanak, untuak mamanuhi
kabutuahan jasmani jo rohani. Namun, kaduonyo punyo nasib nan babeda. Nan
partamo hiduik dan punyo sumangaik hiduik, nan kaduo hiduik-hiduik mati.
Sumangaik hiduik kareh, tapi syaraik panunjang ala kadarnyo.
Apo
masalahnyo? Masalahnyo talatak pado nilai raso. Nilai raso nan mambuek urang
lupo jo raso-raso. Nilai raso ko biasonyo bakabilaik ka nan namonyo modern.
Akibaiknyo, urang nan “salah kicok” ko, suko bamato ka balakang, manaikkan
pareso dari pado raso. Jikok disabuik tantangan “Surau”, inyo mandaceh mambaco
sagalo tantangan “Mosquto” atau “Langgar”. Padohal, baraja di surau se sakali balun.
Jikok diangkek tantangan “Saluang”, inyo mandehem sambia mambaco “Sexofon”.
Padahal pernah se maambuih Saluang indak. Kok dilelokan pulo tantangan “Silek Minang”,
inyo mamacik kaniang mambaco tantangan Taichi, Wingchun, sarato aliran-aliran
kungfu Cino lainnyo.
Pado
akhianyo, apresiasi sabagai bagian dari ajaran pokok dalam adaik “raso dibao
naiak pareso dibao turun” sarato hakikaik dari budaya “homo humanus” mulai
takikih dari “ateh”. Ambo sabuik takikih dari ateh, karano gujalo pangikisan ko
bamulo dari kalangan nan lai, indak dari kalangan nan indak. Mulai dari
kalangan cadiak, manjala ka kalangan di bawahnyo. Minang sarupo kahilangan
cadiak pandai, takikih dek cadiak buruak. Dek karano itu, ambo mancubo
bagulambek mambaco sagalo nan dapek tantangan Silek Minangkabau. Kok ado
langkah nan sumbang, pinto ambo usah dicacek, apolai dicubo. Sabaik, aluran
badan diri ambo, cadiak bukan pandekapun tido. Hanyo saluang ketek pahambuih
baro, harok nak mangudaro juo baun Minangkabau ko.
B.
POKOK KAJI
1.
HAKIKAIK SILEK
“Lahianyo
malatiah badan, batinnyo mancari Tuhan”. Pituah ko biaso maluncua dari tokoh-tokoh
Silek Minangkabau kutiko manyampaikan tantangan hakikaik Silek. Manuruik ilimu
asa-usua kato, kato Silek ko tamasuak kato nan rumik untuak ditalusuri. Karano,
kito indak punyo referensi nan jaleh tantangan asa jo arati kato Silek ko.
Namun, dari babarapo tokoh Silek takamuko di Batu Sangka, Silek ko dikatokan barasa
dari kato liyaik nan barati kuaik. Lalu, Mak Katik, surang tokoh adaik
Minangkabau nan labiah tanamo sabagai Tuo Randai pernah juo mangatokan kapado
Ambo baraso Silek ko barasa dari kato “shalat”.
Karano
indak bisa ditalusuri manuruik ilimu asa-usua kato atau ilimu bahaso modern. Ambo
manangkok baraso asa jo arati kato Silek nan bakambang di ateh sabananyo marupokan
referensi nan paliang tapek untuak manjalehan tantangan arati Silek itu
sandiri. Makonyo, itu nan ka lua dari tokoh-tokoh di ateh. Aratinyo, hakikaik Silek
tu samo jo hakikaik dari kato kuaik jo kato shalat. Kato kuaik hakikaiknyo
adolah punyo kamampuan untuak manjago diri, urang lain, sarato lingkungan.
Sadangkan hakikaik shalat adolah untuak manjago diri dari tingkah laku nan kaji
sarato mungka.
Dari
uraian di ateh, garih nan bisa dihelo iyolah baraso hakikaik Silek tu samo jo
manjago. Manjago diri, manjago urang lain, manjago lingkuangan, manjago agamo,
manjago adaik, sarato lain-lainnyo. Aratinyo, surang Pandeka Silek musti bisa
mambarikan raso aman, nyaman, bagi urang sarato sagalo nan ado di sakitar inyo.
Caronyo jo taruih malatiah tubuah, pikiran, batin supayo kuaik hinggo bisa
mawujuikkan hakikaik nantun. Singkeknyo, Silek indak hanyo tantangan tinju,
sipak, gelek, tapi juo tantangan kato-kato, tantangan suduik pandang, sarato
tantangan sikap mental.
Hakikaik Silek nan sarupo iko sangaik sasuai
jikok dihubuangkan jo pituah pambukak di ateh (…., batinnyo mancari Tuhan). Apo lai, nyatonyo, sasian tampek urang
baraja Silek umumnyo bakambang di sakitaran surau. Lalu, dalam hiduik
sahari-hari, kato Silek indak hanyo manjadi camin taruih dari kako Pandeka nan
balatiah bela diri (balatiah Silek). Tapi, juo camin taruih dari kako Tukang Pidato
nan balatiah pidato pasambahan, Tukang Kaba
nan balatiah salawek dulang, badikia, bagurau (baSilek kato). Tamasuak
juo di dalamnyo, kako Tuo-Tuo nan sadang diam khusuak di ateh sajadah (Silek
batin).
2.
JINIH JO MUARO FILOSOFI SILEK
Jikok
urang lua Minangkabau mandanga tantangan Silek. Mako, referensinyo langsuang
tatuju ka olah rago bela diri. Namun, kutiko Silek disabuik di Minangkabau,
referensinyo ado duo, yoitu; a) Silek tubuah, b) Silek batin. Sarupo jo
kalompok pangkaji olah raga mambaco tantangan olah raga, ado oleh raga fisik,
ado olah raga non fisik. Lalu, khusus untuak Silek tubuah, lahia duo jinih
baru, yoitu Silek tubuah jo Silek lidah. Katigo jinih Silek ko, filosofinyo
bamuaro pado filosofi “Adaik Nan Ampek”. Untuak labiah jalehnyo, barikuik kito
urai ciek-ciek.
a.
Silek Tubuah
Silek tubuah ko samo jo olah raga
dalam pandangan masyarakaik umum. Silek tubuah Minangkabau ko punyo banyak
aliran. Manuruik Mak Katik, satidaknyo ado 12 aliran silek di Minangkabau. Di
antaronyo, ado Silek Tuo, Silek Kumango, Silek Pangian, Silek Lintau, Silek
Sacabiak Kain Kafan, Silek Pauah, sarato aliran-aliran lainnyo. Tiok aliran
punyo ciri masiang-masiang nan nanpak dari garak/jurusnyo. Karano itu, dalam
sabuah patunjukan nan mamainkan Silek sarupo Randai, urang nan tau tantangan Silek
Minangkabau bisa langsuang tau daerah asanyo kutiko mancaliak garak Silek/jurus
nan dimainkan.
Banyaknyo aliran Silek ko
manunjuakan karagaman Silek Minangkabau. Namun, mangingaik adonyo kaik-mangaik
dalam masalah filosofis nan dianuik sagalo aliran manunjuakan baraso karagaman
ko adolah bagian pakambangan Silek tadahulu. Filosofi ko bamuaro ka filosofi
“Langkah Nan Ampek”. “Langkah Nan Ampek” dalam Silek tubuah ko pado hakikaiknyo
mangacu kapado sikap, garak, sarato jinih lawan nan tibo. Aratinyo, jinih lawan
tu manuruik kamampuannyo ado ampek (labiah, kurang, saimbang, indak dikatahui).
Untuak itu, surang pasilekpun musti siago jo “Langkah Nan Ampek”, yoitu langkah
untuak manjago sagalo kamungkinan. Ikolah nan dimukasuik jo “barih manahan tilik,
balabeh manahan cubo” di dalam konteks silek.
Di sampiang sabagai filosofi
dasar, “Langkah Nan Ampek” ko dalam praktiknyo diwujuikkan sabagai jurus dasar,
indak kudo-kudo sarupo jurus dasar beladiri pado umumnyo. Alasannyo, 1) indak
ado kudo-kudo nan indak bisa dirabahkan, 2) kunci kakokohan talatak pado gelek
langkah (geseran). Masalah gelek/geseran ko, dalam pituah adaik bahubuangan jo “langkah
salangkah ganjua suruik, suruiknyo ka pangka jalan, pangkanyo adaik jo limbago”.
Aratinyo, sasuaikan langkah nan ka diambiak jo hakikaik diri lahia-batin. Salanjuiknyo,
“Langkah Nan Ampek” ko ditukuak jo dibilai sasuai jo kautamoan sarato rono
masiang-masiang aliran. Ikolah nan dimukasuikkan dalam pituah Silek, “nanpak Silek
nanpak adaiknyo”.
b.
Silek Lidah
Silek lidah ko mungkin agak
tadanga aneh bagi urang lua. Namun, bagi urang Minang, Silek lidah ko adolah
hal nan paliang banyak ditamukan dalam acara-acara adaik sarato cukuik kuaik
pawarisannyo. Silek lidah ko bisa dicaliak dalam acara adaik sarupo pidato
pasambahan, sarato dalam acara-acara hiburan takah salawek dulang, saluang
hiduik-mati, bagurau, dan lainnyo. Silek lidah ko bisa dikatokan ciek dari
ampek katarampilan dalam ilmu bahaso, yoitu; babicaro.
Silek lidah ko sabananyo baujuang
pado duo cabang ilimu, yoitu pantun jo bidarai. Pantun Minang ko tabagi manjadi;
pantun adaik, pantun Minang, jo pantun biaso. Sadangkan bidarai tabagi manjadi;
bidarai kato, bidarai adaik, pantun bidarai. Pantun adaik ataupun bidarai adaik
adolah jinih nan musti dihafakan. Karano, marupokan bagian dari adaik nan
malakek pado pidato pasambahan adaik Minangkabau. Sarupo; dalam pasambahan
pakaian adaik, rumah adaik, kadudukan Panghulu, dan lain sabagainyo.
Lalu, nilai filosofi nan
takanduang pado Silek lidah ko adolah nan disabuik jo “Kato Nan Ampek”. “Kato Nan
Ampek” mangarah teknik/strategi tindak tutua nan manjadi kunci dalam manjalin
komunikasi nan baiak jo ampek jinih mitra tutua, yoitu; nan tuo (kato mandaki),
nan ketek (kato manurun), nan samo gadang (kato mandata), urang baru/urang
“lua” (kato malereang). Singkek curito, untuak bisa manjadi Pandeka dalam Silek
lidah, surang Pandeka musti mahia manampekkan “Kato Nan Ampek” dalam sagalo
bantuak jo situasi komunikasi.
c.
Silek Batin
Silek batin ko jikok didanga atau
diliek sakileh mamuncuakan image nan
sumbang. Namun, karano kito dibari duo talingo jo duo mato, aratinyo kito musti
mandanga jo mancaliak sacaro utuah, indak buliah sakileh-sakileh. Sabaik, Silek
batin bukanlah tantangan ilimu tinggam, gasiang tangkurak, sijundai, mantra-mantra,
sarato lain-lainnyo. Silek batin tu kako malatiah pikiran, parasaan, hati guno
mandapekkan katanangan jo kanyamanan. Pado akhianyo, bisa mangontrol,
mamusekkan, mamanfaikkan aliran energi dalam tubuah sasuai jo kabutuhan.
Dalam tanggak baraja, Silek batin
ko barado pado tanggo nan paliang ateh. Surang Pandeka, Tukang Pasambahan,
Tukang Salawek, Tukang Dikia, jo lainnyo, biasonyo mandapek palajaran Silek
batin sasudah mahia baSilek, bapidato, basalawek, atau badikia. Silek batin ko
diwujuikkan jo istilah mangaji. Mangaji dalam hal iko adolah mamadukan materi
nan lah didapek sabalunnyo jo ajaran-ajaran Islam tingkek tinggi, satingkek jo
ajaran-ajaran tasawuf, atau paham makrifaik lainnyo.
Lalu, nilai filosofi nan
takanduang pado Silek batin ko adolah filosofi “Makrifaik Nan Ampek”.
“Makrifaik Nan Ampek” adolah tantangan panyatuan “syariat, tarikat, hakikat,
makrifat” di dalam diri surang paSilek. Sajalan jo pasan utamo nan takanduang
dalam filosofi “Adaik Nan Ampek”. Panyatuan ko gunonyo sabagai pangingaik
baraso sagalo sasuatu tu batampek, baukua, bajangko, bakutiko. Sagalo sasuatunyo
tu bahubuangan sarato bamuaro pado satu titik, yoitu Nan Kuaso Allah SWT.
Jadi,
dari saluruh uraian di ateh, dapek dipahami baraso Silek indaklah tantangan
bagak-bagakan, gagah-gagahan, apo lai tantangan mistik. Silek adolah kako nan
dilelokan untuak manjago diri supayo manjadi kuaik. Kuaik sahinggo bisa manjago
diri dari hal-hal nan bisa marugikan diri sandiri (badan, pikiran, hati), urang
lain, sarato lingkungan. Makonyo, di dalam adaik Minangkabau, Tukang sagalo jinih
Silek di ateh, disabuik sabagai “Parik Paga”. Tugehnyo dibunyikan jo pituah
“rusuah agamo kok ka rusak, adaik limbago kok ka binaso, parik rantang kok ka
taereang”.
C.
KATO KUDIAN
Barangkek
dari uraian di ateh, dapek dibuhua sentak babarapo buah tali pasan.
Mudah-mudahan, tali pasan tasabuik bisa diuleh pado maso salanjuiknyo. Tali
nantun adolah:
1.
Filosofi Silek sacaro umum bamuaro
pado filosofi “Adaik Nan Ampek”.
2.
Jinih Silek ado tigo, yoitu; Silek
tubuah, Silek lidah, Silek batin.
3.
Filosofi Silek tubuah bamuaro pado
filosofi “Langkah Ampek”.
4.
Filosofi Silek lidah bamuaro pado
filosofi “Kato Nan Ampek”.
5.
Filosofi Silek batin bamuaro pado
filosofi “Makrifaik Nan Ampek”.
Tatimokasih banyak palajaran
ReplyDelete