A.
Kato Dahulu
“Everyman dies, not everyman really lives”
Pituah
di ateh barasa dari sabuah dialog dalam filem “Braveheart”. Filem ko bacarito tantangan pajuangan surang pahlawan
Skotlandia, William Wallace malawan panjajahan fisik jo non fisik dari karajaan
Inggris. Sabalun dihukum, William Wallace ko diagiah duo piliahan, nan partamo
lapeh basyaraik sarato diagiah kadudukan, harato, jo kakuasaan, kaduo dirajam
sampai mati. Dalam hal iko, William mamiliah piliahan nan kaduo. Dari dalam kubua, suaro pasan akan labiah mudah diingaik, baitu kato Tan Malaka.
Ado
ciek pasan mandalam nan nio disampaikan William Wallace, baraso hiduik indaknyo
manusia indak diukua dari kabaradoan fisiknyo. Namun, pandangan hiduik,
prinsip, karakterlah nan manantuan hiduik surang manusia. Ukuran jo bantuak tubuah,
harato, jabatan, kakuasaan indaklah nan utamo. Kautamoan hiduik manusia talatak
pado pandangan hiduik, sarato sikapnyo dalam mampajuangan pandangan hiduik
nantun. Kutiko sikap manusia barubah dalam konteks pandangan hiduik ko, kutiko
itulah sasungguahnyo inyo alah mati. Baitu suduik pandang William Wallace
sahinggo mambuaiknyo hiduik abadi dalam hati masyarakaik Skotlandia hinggo
musuahnyo sakalipun.
Di
dalam teori ilmu budaya, pandangan manusia ko dikatokan dibantuak dek tigo
pakaro. Pakaro nan partamo agamo, pakaro nan kaduo adaik, pakaro nan katigo,
ranuangan. Pado tulisan nan kini ko, kajian kito pusekkan ka pakaro nan kaduo,
yoitunyo pakaro adaik dalam mambantuak manusia panganuiknyo.
B.
Pokok Kaji
1.
Hakikaik Adaik jo Limbago
Dari
dulu hinggo kini, di surau ataupun di sasaran, kutiko falsafah adaik diajakan,
tasabuiklah duo pakaro sebagai langkah pambukak balabeh falsafah. Yaitu; nan partamo kato adaik, kaduo kato
limbago. Kato adaik disabuik nyawo (marwah), kato limbago disabuik tubuah.
Baitu pituah nan tarupo, kini tasabuik-sabuik juo. Jikok diinok
dikanang-kanang, dipahamkan dalam tanang, dakek ruponyo adaik nantun.
Jikok
adaik adalah nyawo, limbago adolah tubuah, tantu adaik limbago adolah caminan
dari manusia itu sandiri. Kaki, tangan,
mato, talingo, muluik adolah bagian dari limbago. Samantaro raso, aka-pikiran, hati nurani
adolah bagian dari adaik. Aratinyo,
sacaro individu, adaik adolah dorongan jo panyariang dari dalam nan manantukan
baiak-buruaknyo corak jo laku limbago.
Sadangkan limbago adolah fisik nan malewakan atau mambudayakan adaik
nantun.
Sajalan
jo materi adaik ala surau di ateh, di dalam ilmu budaya, manusia nan babudaya
disabuik jo "Homo Sapient" sarato “homo humanus”. Aratinyo, manusia nan babudaya adolah manusia
nan bapikia dan baparikamanusiaan. Manolah manusia nan bapikia dan
baparikamanusiaan? Itulah manusia nan mangaharagoi nilai-nilai kamanusiaan,
indak barajo jo badan diri, indak bataratak bakoto asiang, indak mandeen bakato
surang. Nan malakukan, rancak dek awak
katuju dek urang.
Manga
dek baitu? Karano, tapikia dek inyo baraso condong mato tantu ka nan rancak,
tunggang salero tantu ka nan lamak. Kutiko condong mato dipacaliakkan, tunggang
salero dipaturuikkan, alamaik limbago lah nan bakuaso, adaik tapasuang di
dalamnyo. Itulah manusia nan ndak baradaik. Karano cuma mamikiakan diri surang,
lupo baraso urang lain pun co itu. Punyo kacandaruangan nan samo, punyo
pantangan nan indak jauah beda.
Samintaro
itu, manusia nan baradaik, adolah manusia nan limbagonyo dituang badalia adaik.
Bapareso jo aka sehaik, baraso jo hati nurani. Tau jo hiduik pasti mati, arif
jo makna arati hiduik. Malewakan kebaikan ka lingkungan, maninggakan guno
sebagai pusako. Karano, sagalo manusia pasti mati, tapi saketek bana nan
bana-bana hiduik. Itulah manusia
sabananyo, itulah adaik mulo asanyo.
2.
Pambalajaran sabagai Limbago Adaik
Koentjaraningrat
() mangatokan baraso budaya tadiri dari tigo lapih, yoitu; sistem nilai, sistem
sosial, sistem karya. Jikok kajian tantangan hakikaik adaik di ateh kito
sandiangkan jo pandangan Koentjaraningrat ko, dapek diambiak susunan limbago
adaik barikuik:
a.
Sistem nilai samo kadudukannyo jo
adaik.
b.
Sistem sosial samo kadudukannyo jo
limbago adaik nan wujuiknyo barupo undang-undang, aturan, sarato lain-lainyo.
c.
Sistem karya samo kadudukannyo jo
limbago adaik nan wujuiknyo barupo bangunan, alaik-alaik, sarato bantuak fisik
lainnyo.
Kaik-mangaik
tantangan poin-poin di ateh dapek diibarikkan jo analogi urang malakekan baju. Dek
malu, urang bapikia tantangan apo nan ka dipabueknyo untuak manutuik. Ikolah nilai
filosofis baju (a), disabuik jo nilai adaik. Sasudah tu, dibueklah aturan baju
manuruik babagai suduik pandang, sarupo manuruik jinih kalamin, umua, hubuangan
pamakai jo masyarakaik, sarato lainnyo. Ikolah nan dikatokan jo sistem
sosialnyo baju (b), disabuik jo limbago sistem. Akhianyo, jadilah baju jo
bantuak nan baragam (c) sabagai produk dari nilai adaik jo sistem limbago.
Ikolah nan dikatokan jo sistem karya/produk, disabuik jo limbago fisik.
Jikok
kajian tantangan adaik limbago ko nio kito kambangkan dalam bantuak kagiatan
aja-maaja, tantunyo kito musti manilik tantangan alua aja-maaja nantun. Jikok
kito bapadoman pado alua pambalajaran “mudah-susah” jo “dakek-jauah”, mako
susunan di ateh mustinyo di baliak, dari angko c-b-a sasuai jo tingkek
mudah-susah mamahaminyo. Singkek curito, sabuah pambalajaran adaik saancaknyo
disusun sarupo barikuik:
a.
Limbago Fisik untuak Tingkek Pamulo
Kapado
pamulo, tarutamo anak-anak, ajaanlah talabiah dulu tantangan nan sifaiknyo
objektif nan bisa dicaliak sahinggo nan baraja mudah manguasai materi nantun.
Materinyo bisa barupo bantuak-bantuak rumah gadang, pakaian, silek, pantun,
sarato materi lainnyo. Bungkuih pambalajarannyo jo caro-caro nan manyanangkan,
manantang sarupo bamain, banyanyi, balomba malukih, sarato caro-caro
manyanangkan lainnyo.
b.
Limbago Sistem untuak Tingkek Manangah
Sasudah
materi dikatahui pado tingkek pamulo. Barulah kaji ditingkekkan ka
aturan-aturan nan malakek pado materi nantun. Misanyo, tantangan asa-usua/sajarah,
sistem kakarabatan, sistem pakawinan, aturan mamakai pakaian adaik, sarato
lain-lainnyo. Karano, pado tingkek iko, anak alah punyo dasar dan mulai
batanyo-tanyo tantangan materi nan pado tingkek dasar inyo dapek.
c.
Nilai Adaik untuak Tingkek Ateh
Sasudah
kaduo poin tadahulu tapanuahi, barulah kapado nan baraja dibarikan materi nilai
adaik. Mulai dari nilai nan takanduang dalam pakaian, nilai nan takanduang
dalam aturan anjuang rumah, nilai nan takanduang dalam pantun jo bidarai adaik,
sarato nilai-nilai nan disiraik-suruakkan dalam limbago fisik maupun limbago
sistem.
C.
Kato Kudian
Jikok
nio mambantuak tanah (georafis) sarato udaro (adaik) Minangkabau, tantunyo
talabiah dulu mamabantuak urang nan “batubuah” sarato “banyawo” Minangkabau.
Caro nan paliang dakek tantunyo malalui pandidikan nan baalua jo bapatuik
sahinggo punyo kamungkinan nan labiah baiak untuak mancapai tujuan nantun.
Ukuran alua-patuik ko bisa disandikan ka susunan materi di ateh. Namun, alun
akan mambarikan kamungkinan nan baiak jikok indak disandikan kapado batang nan
tageh. Dalam hal iko, itulah urang nan profesional dalam bidang pandidikan itu
sandiri sarato mamahami tantangan Minangkabau.
No comments:
Post a Comment