Sabalun malalukan kato tantangan rumah gadang, agaknyo
paralu rasonyo manduduakan rumah apo nan kito mukasuikkan. Apokoh rumah gadang nan
dimukasuik sabagai
lambang kabasaran adaik Minangkabau (Adaik Sabatang Panjang), rumah
gadang sabagai lambang kabasaran Luhak jo sistem adaik/kalarasan nan dianuik
(Adaik Sapanjang Jalan), atau rumah gadang sabagai lambang kabasaran sabuah kaum (Adaik Salingka
Nagari).
Kabaradoan suduik pandang ko haruslah dipahami dek satiok urang nan nio manilik
sabuah rumah gadang.
Sabagai
lambang kabasaran adaik Minangkabau, rumah gadang diwakili dek Ustano
Pagaruyuang. Sabagai lambang kabasaran Luhak jo Kalarasan, rumah gadang dikalompokkan
manjadi tigo (3) daerah, Tanah Data (Gajah Maharam), Limo Puluah Koto (Surambi
Papek), Luhak Agam (Rajo Babandiang), langkok jo sistem adaik/kalarasan nan
dianuiknyo. Tarakhir, sabagai lambang kabasaran kaum, rumah gadang akan labiah
ditantukan dek “Adaik Salingka Nagari’.
A.
Rumah Adaik
Minangkabau (Adaik Sabatang Panjang)
1.
Bantuak Bangun
Rumah adaik
Rumah
adaik Minangkabau, bangunannyo punyo bantuak nan tabilang unik. Kunun, bantuak ko barasa dari
bantuak bangun kapa. Sacaro umum, struktur bangun rumah gadang bisa
dikalompokkan manjadi tigo bagian. Partamo bagian ateh (atok), kaduo bagian
tangah (badan), katigo bagian bawah (kandang).
a. Bagian Ateh
(Atok)
Manganai bantuak atok rumah adaik, ado duo suduik
pandang nan mangamuko. Nan partamo mangatokan baraso atok tasabuik babantuak
tanduak. Nan kaduo atok tasabuik babantuak bangun kapa. Manuruik pihak nan
mangatokan bantuak atok sarupo tanduak, pandapek ko disandikan ka tambo adu
kabau jo prosesi mandabiah kabau kutiko malewakan surang pimpinan adaik, yoitu
Pangulu. Sadangkan manuruik pihak nan mangatokan bantuak atok ko adolah bantuak
bangun kapa, manyandikan pandapeknyo kapado fungsi atok tasabuik sabagai bagian
dari sabuah rumah.
Atok rumah adaik satidaknyo punyo ampek (4) fungsi
utamo, partamo (1) sabagai palinduang isi rumah dari paneh jo hujan, kaduo (2)
sabagai panjago suhu dalam rumah, katigo (3) sabagai panyaimbang kutiko badai,
dan nan kaampek (4) sabagai fungsi sosial. Fungsi nan patamo adolah fungsi umum
samo jo fungsi atok rumah biaso. Fungsi kaduo bahubuangan jo materi ijuak nan
digunokan sabagai atok, di mano masyarakaik Minangkabau picayo baraso ijuak
bisa manjago suhu indak talalu paneh pado siang hari dan indak talalu dingin
pado malam hari.
Salanjuiknyo, fungsi katigo bahubuangan jo bantuak
bangun atok itu sandiri. Tarutamo tantangan suduik kamiriangan suduik
kiri-kanannyo sarato bagian ateh nan mangetek/mangarucuik. Bantuak mangarucuik/marunciang
batujuan untuak mamacah angin, struktur
miriang batujuan untuak mangalirkan angin gadang nan manimpo bangunan ka bagian
bawah/kandang rumah adaik. Sadangkan fungsi nan kaampek, bahubuangan jo adaik
salingka nagari. Di mano, biasonyo, jumlah “gonjoang”, bagian ujuang runciang
atok bahubungan jo jumlah suku nan ado di dalam sabuah nagari. Duo (2) sukunyo
2 pulo gonjoangnyo suok-kida, 3 sukunyo 4 gonjoangnyo, 4 sukunyo 6 gonjoangnyo.
Di
sampiang atok nan mamanjang dari suok ka kida di ateh, rumah gadang punyo pulo duo
buah atok nan madok ka muko. Nan partamo, atok nan malakek sarupo mambalah atok
nan mamanjang dari suok ka kida. Panjangnyo indak malabihi dari leba atok
suok-kida, bahkan kurang dari itu. Atok ko sabananyo adolah atok sabuah ruangan
ketek nan disabuik jo “Bubuangan”, yoitu sabuah ruangan untuak mancaliak
kaadaan bakuliliang, tarutamo manyangkuik kaadaan nan mambahayokan. Sadangkan
nan kaduo adolah, atok janjang jo surambi (jikok ado surambi).
b. Bagian Tangah
(Badan)
Bagian tangah rumah adaik babantuak pasagi panjang.
Namun, panjang garih bagian ateh indak samo jo bagian bawah. Karano itu,
bantuaknyo sarupo badan kapa. Kamiriangan suduik badan ko sajalan jo
kamiriangan suduik atok di ateh. Fungsinyo untuak mangalirkan angin nan manimpo
ka bawah kandang. Khusus rumah adaik tradisional, bagian dindiang di suok-kida
biasonyo tabuek dari anyaman batuang.
Bagian dindiang rumah adaik ko biasonyo sangaik
manarik paratian urang nan mancaliak. Sabaik, bagian dindiang ko banyak dihieh
jo ukiran-ukiran khas Minangkabau. Tamasuak jo dindiang tingkok (jendela), pintu utamo, bahkan surambi. Ukiran sacaro umum, punyo tigo fungsi; nan partamo
fungsi kaindahan, kaduo fungsi social, sarato nan katigo adolah fungsi adaik
(budaya).
Fungsi kaindahan talatak pado seni sarato teknik
ukiran. Fungsi social talatak pado sistem social nan takanduang dalam makna
satiok ukiran. Sadangkan fungsi adaik talatak pado makna sarato hakikaik dari
ukiran rumah adaik nan marupokan bagian dari wujuik pituah adaik “raso dibaok
naiak, pareso dibaok turun”. Aratinyo, utamokanlah kasan baiak daripado
sangko-sangko kapado urang nan datang/mancaliak.
Kamudian, pado bagian badan ko, tasabuik pulo ruang
sarato tonggak. Ruang ko jumlahnyo sambilan (9) nan bahubungan juo ajaran
tasawuf baraso bagian dari tubuah tadiri dari 4 unsur dari ayah, 4 dari ibu, 1
dari Tuhan. Sadangkan tonggak tadiri dari 7 buah di lua 4 tonggak tapi.
Katujuahnyo dibari namo, Maharajo Basa, Datuak Katumanggungan, Datuak Parpatiah
Nan Sabatang, Datuak Suri Dirajo, Rajo Adaik, Rajo Ibadaik, Datuak Bandaro
kayo. Ruang jo tonggak ko lah nan dikatokan sabagai wujuik dari ajaran “Adaik
Basandi Syarak Syarak Basandi Kitabullah”.
c. Bagian Bawah
(Kandang)
Bagian bawah rumah adaik disabuik juo jo istilah
kandang. Karano, bagian bawah ko biasonyo digunokan sabagai tampek untuk
mangabekan hewan taranak sarupo jawi, kabau, ayam, itiak di malam hari.
Sandangkan pado siang hari, taranak tasabuik digubalokan dek anak-anak di
daerah pasawahan. Khusus untuk ayam, dibiakan lapeh di pakarangan rumah. Karano
itu, kandang ko indak didindiang samo sakali layaknyo badan rumah. Kalaupun
ado, hanyo dibari jarajak/ anyaman batuang/kayu nan disusun jaran-jarang.
Bantuak dindiang kandang di ateh bahubuangan juo jo
fungsinyo untuak mangalirkan angin nan manimpo sarato mangalir turun dari bagian
miriang atok jo badan rumah sarupo nan alah diurai sabalunnyo. Di sampiang itu,
tiang-tiang nan ado di bagian kandang ko, di aleh jo batu picak khusus nan
banamo batu minyak. Hal iko punyo duo tujuan utamo, yoitu untuak manjago supayo
tiang indak mudah lapuak, kaduo supayo tiang ko bisa bageser kutiko ado
guncangan sarupo gampo bumi, sarato mangurangi efek buruak gampo taradok
bangunan.
2. Komponen Rumah
adaik
Pado sub kajian di ateh alah dipapa bagian umum dari
bangunan rumah adaik. Pado sub kajian nan kini ko, akan diurai bagian-bagian
nan sifaiknyo khusus (detail).
a. Bagian Ateh (Atok)
1) Gonjong
Gonjong adolah bagian ujuang
dari kapalo atok di suok-kida nan bantuaknyo mangarucuik. Ujuang gonjong ko dibaluik
jo timah sarato dihiasi jo antiang-antiang bawarna putiah perak nan mangkilek.
Di dalam pidato adaik, gonjong ko digambarkan sabagai barikuik;
“gonjongnyo rabuang
mambacuik, banamo
rabuang sahari, mambacuik paham tiok hari, usah ka usak rintiah
tido”.
Pidato adaik tantangan gonjong di ateh manggunokan “rabuang mambacuik”
sabagai materi pangieh gonjong. Maknanyo manunjuakan baraso rumah gadang adolah
tampek mambacuiknyo pikiran-pikiran, ide-ide, gagasan-gagasan nan mambangun.
2) Bubuangan
Bubuangan adolah bagian
atok nan dibukak sarupo tingkok. Biasonyo bubuangan ko dibuek di tangah-tangah
mambalah atok nan mamanjang dari suok ka kida. Bahkan, bubuangan ko punyo atok
tasandiri dan madok ka muko. Tinggi badan atoknyo manyasuaikan jo tinggi badan
atok nan mamanjang suok-kida, sadangkan panjang jo tinggi ujuang atoknyo
biasonyo sakadarnyo sajo, sasuai jo kabutuhan. Bubuangan ko dalam pidato adaik
dikatokan;
“bubuangan burak ka tabang, paninjau dagang lalu
linteh.
Pancaliak musuah kok tibo, panjagoi lawan kok datang. Baiak ka lawuik jo ka
darek, nak tampak parik nan tahampa, nak jaleh paga nan lah lapuak.”
Dari pidato adaik di ateh dapek dikatahui tantangan kagunoan dari
bubuangan ko. Gunonyo adolah sabagai tampek bajago-jago. Baiak
untuak mancaliak nan datang dari lua nagari, ataupun mancaliak nan di dalam
nagari. Sarupo mancaliak musuah kutiko bajago, ataupun mancaliak kadaan nagari
kutiko tanang.
3) Tuturan
Tuturan adolah bagian sisi atok sabalah ka bawah, nan mangaliaan aia ka
palimbahan. Di dalam pidato adaik, tuturan ko digambarkan sabagai barikuik;
“tuturan labah
mangirok, mandidik
anak kamanakan. Bakutiko
mangko mangecek, sayang nan indak kabalain, jauah jo dakek samo
sajo”.
Dari pidato adaik di ateh dikatahui baraso tuturanpun manganduang makna
tatantu. Maknanyo adolah rumah gadang harus mandidik anak kamanakan jo caro nan
samo dan indak mambeda-bedakan. Ibaraiknyo, jikok baragiah, agiah lah tabu nan
manih ka sadonyo sarupo labah nan salalu mambarikan madu di manopun inyo
barado.
4) Lae
Lae adolah kayu nan lataknyo tapek dibawah ijuak atok. Fungsinyo adolah
sabagai tampek malakeknyo ijuak. Di dalam pituah adaik, lae ko digambarkan
sabagai barikuik;
“laenyo
suko mananti, mananti atok nan ka tibo, elok
lalu buruak kok singgah. Panyuko
jo tamu datang, pangasiah jo dagang lalu”.
Dari pidato adaik di ateh dikatahui baraso lae manganduang makna sabagai
karakter nan harus dibangun/dikamukokan di dalam rumah gadang. Karakter nantun
adolah sifaik pangasiah, panyayang, manarimo urang apo adonyo. Hal iko sajalan
jo pituah adaik “raso dibaok naiak, pareso dibaok turun”.
5) Kasau
Kasau adolah kayu nan dipasang di bawah lae. Fungsinyo adolah untuak
manyangga lae bia ndak langsuang baradu jo paran nan barupo reng balok kayu.
Kasau ko biasonyo punyo ukuran tatantu nan indak bisa dilabiah-labiahkan
ataupun dikurang-kurangi. Di dalam pidato adaik, kasau ko digambarkan sarupo
barikuik;
“kasaunyo hubuangan
lidah,
pauleh suri nan tagantuang, lidah naraco dek Pangulu".
Dari pidato adaik di ateh dikatahui baraso kasau manganduang makna
panyasuai, panyaimbang layaknyo pimpinan karano diidentikkan jo “lidah naraco
dek Pangulu”. Hal iko sajalan jo fungsi materinyo nan memang manantukan
fungsi komponen lain, yoitu lae.
6) Paran
Paran adolah balok kayu nan bafungsi sabagai reng. Dipasangkan di bawah
kasau, mambatehi kasau jo bagian badan rumah. Di dalam pidato adaik, paran ko
digambarkan sabagai barikuik;
“parannyo gamba
ula ngiang,
sipaeknyo putuih ba uleh, banamo sambutan kato, bapikia mangko
barundiang”.
Dari pidato adaik di ateh dikatahui baraso paran manganduang makna
kahati-hatian. Aratinyo, rumah gadang harus mandidik pahuninyo untuak bapikia
sabalun bakato, bagulambek dalam manyampaikan sasuatu. Indak buliah
langsuang-langsuang, apolai mode urang takaja-kaja.
7) Atok
Kutiko kasaluruh komponen-komponen di ateh manyatu, jadilah atok. Di
dalam pidato adaik, atok ko digambarkan sarupo barikuik;
“atoknyo
payuang sakaki, susunan niniak jo mamak. Pananti
bandiang kok tibo, panahan sudi jo siasek”.
Dari pidato adaik di ateh dikatahui baraso atok manganduang makna
sabagai palinduang, sarupo payuang kutiko paneh jo hujan. Bahkan labiah dari
itu, tamasuak palinduang sacaro batin. Karano, atok marupokan gabuangan dari
babarapo komponen nan maknanyo mangacu kapado sifaik/karakter dari urang-urang
nan dituokan, yoitu niniak mamak.
b. Bagian Tangah
(Badan)
1) Dindiang
Dindiang adolah bagian dari rumah gadang nan bafungsi sabagai panutuik
isi rumah dari sampiang. Ado duo jinih materi dindiang ko, partamo papan kaduo
anyaman batuang. Namun, khusus anyaman batuang biasonyo hanyo digunokan untuak
malapisi dindiang sabalah suok jo kida. Sadangkan bagian dindiang nan madok ka
muko, biasonyo dipanuhi jo ukiran-ukiran khas Minangkabau. Di dalam pidato adaik,
bagian dindiang ko digambarkan sarupo barikuik;
“dindiangnyo
pamaga
alam,
sandaran niniak jo mamak, panutuik malu dalam kaum. Pamaga
diri kalinduangan, di batin alam batang tubuah, jan tumbuah cacek binaso”.
Dari pidato adaik di ateh dikatahui baraso dindiang rumah gadang
manganduang makna social jo makna adaik. Makna sosialnyo mangatokan baraso
dindiang ko adolah tampek basandanyo niniak mamak. Aratinyo, bagian tampek
duduak di sapanjang sisi dindiang adolah tampek duduaknyo niniak mamak. Makna
adaiknyo baraso niniak mamak tu adolah urang nan ka manutuik malu dalam rumah
gadang.
2) Gadiang-Gadiang
Gadiang-gadian adolah bagian kayu babantuak balok nan bafungsi manyangga
dindiang. Di dalam pidato adaik, gadiang-gadiang ko digambarkan sarupo
barikuik;
“gadiang-gadiangnyo
manahan
ulak - pandai manahan angek dingin”.
Dari pidato adaiknyo dikatahui baraso gadiang-gadiang ko manganduang
makna nan sarupo jo makna dindiang. Hanyo sajo, karano posisi jo fungsinyo,
maknanyo labiah mangarah sabagai panguaik dindiang dalam malaksanakan fungsi
mambarikan palinduangan. Aratinyo, gadiang-gadiang ko adolah lambang
anak-kamanakan nan memang batugeh manyangga niniak mamaknyo.
3) Tingkok
Tingkok ko bahaso Indonesianyo adolah jendela, yoitu bagian dindiang nan
tabukak sabagai tampek untuak mancaliak ka lua rumah. Di dalam pidato adaik,
tingkok ko digambarkan sarupo barikuik;
“tingkoknyo
banamo
kasandaran,
kasandaran urang sumando, nak lapeh pandang kalua. Nan
tingga kok ka dijapuik, nan indak ka diadoan, nan kurang patuik di
tukuak, nan senteang
mungkin dibilai”.
Dari pidato adaik di ateh dikatahui baraso tingkok manganduang duo
makna, social jo adaik. Makna sosialnyo adolah baraso tampek duduaknyo Urang Sumando
adolah madok ka arah tingkok. Makna adaiknyo, tingkok adolah tampek untuak
mampalueh pandangan pahuni rumah gadang sahinggo bisa mancaliak dunia luweh.
Sadar jo kakurangan diri nan mungkin salamo ko indak disadari.
4) Pintu Gadang
Rumah gadang punyo pintu duo lapih. Pintu lapih lua disabuik pintu
gadang, pintu bagian dalam disabuik pintu ketek. Pintu gadang di dalam pidato
adaik digambarkan sarupo barikuik;
“pintu
gadang kato barulang, sifaiknyo Manti di nagari. Panyampaian
titah dek Pangulu, pambao pasan anak nagari. Turun
dari
tango nan di ateh, naiak dari janjang
nan partamo”.
Dari pidato adaik di ateh dikatahui baraso pintu gadang manganduang
makna sabagai Manti. Manti adolah anggota urang nan 4 jinih nan tugehnyo adolah
sabagai panyambuang lidah dek Pangulu sarato pambaok pasan dek anak nagari.
Aratinyo, pahuni rumah gadang harus bisa manjadi pintu nan manyatukan pamimpin
jo masyarakaik.
5) Pintu Ketek
Pintu ketek adolah pintu bagian dalam rumah gadang. Di dalam pidato
adaik, pintu ketek ko digambarkan sarupo barikuik;
“ketek
dalia kiasan, rumah
bapintu duo lapih. Pintu dalam bacamin taruih, banamo bulan
kasiangan”.
Dari pidato adaik di ateh dikatahui baraso pintu ketek manganduang makna
sabagai tampek untuak bahubuangan jo bagian dalam dari diri sandiri. Aratinyo,
satiok diri harus mancaliak juo ka dirinyo, di sampiang mancaliak ka lua diri.
6) Lantai
Lantai rumah gadang jinihnyo ado duo. Nan partamo lantai nan punyo
anjuang, nan kaduo lantai nan data. Lantai baanjuang adolah lantai rumah gadang
di bawah pangaruah kalarasan Koto Piliang. Sadangkan lantai data adolah
pangaruah kalarasan Bodi Caniago. Di dalam pidato adaik, lantai ko digambarkan
sarupo barikuik;
“lantainyo hamparan
duduak, tampek
baretoang patang pagi, bakeh
basurah Niniak Mamak”.
Dari pidato di ateh dikatahui baraso makna nan takanduang pado lantai
rumah gadang adolah sabagai tampek untuak bamusyawarah bagi Niniak Mamak sarato
tampek untuak mandidik anak kamanakan.
7) Ruang
Ruang adolah panamoan untuak pambagian ruangan rumah gadang sacaro
manyaluruh. Dalam pidato adaik, indak ditamukan pituah nan labiah langkok
tantangan ruang ko.
“rumah
gadang sambilan ruang, salanja kudo balari, sakuaik kualang tabang, sapakiak
Bundo maimbau”
Dari pituah di ateh dikatahui baraso ruang di rumah gadang dibagi
manjadi sambilan (9). Dalam hal iko, pidato adaik di ateh hanyo manyiraikkan
makna sambilan ruang sabagai luehnyo fungsi batin bukan fungsi lahia
bangunan/ruang rumah gadang. Hal iko nanpak jaleh dari panggunoan kato “salanja
kudo balari, sakuaik kualang tabang, sapakiak bundo maimbau”. Namun, uraian
ko tantunyo indak manjawek tantangan bilangan sambilan nan barangkali manjadi
pusek paratian kito nan manyimak.
Sahubuangan jo itu, babarapo tokoh adaik Minangkabau, di antaronyo;
Basri Malin Bungsu (alm) jo Mak Katik mangatokan baraso “ruang sambilan” ko bahubuangan
jo ajaran tasawuf manganai tubuah manusia. Manuruik ajaran tasawuf, sambilan
ruang di tubuah manusia tu adolah ampek (4) zat dari Ayah, ampek (4) zat dari
Ibu, ciek (1) zat dari Tuhan. Ikolah sabananyo wujuik dari falsafah “Adaik
Basandi Syarak, Syarak Basandi Kitabullah” di dalam rumah gadang Minangkabau.
8) Tonggak
Tonggak adolah tiang-tiang nan manopang rumah gadang. Tonggak ko
dikalompokkan manjadi duo, yoitu tonggak utamo tujuah (7) batang, tonggak
panopang suduik rumah gadang ampek (4) batang. Di dalam pidato adaik, tonggak
ko digambarkan sarupo barikuik;
“tonggak
tuo rajo batuah - bagala suri dirajo - tonggak pangapik tonggak tuo – di bari
banamo kasadonyo - ( 2 ) di suok katumangguangan - ( 3 ) di kida parpatiah nan
sabatang - ( 4 ) tonggak panjang rajo ibadaek - barisi kato hakikaek - ( 5 ) tonggak
tangah banamo rajo adaek - mamacik bungka jo taraju - ( 6 ) tonggak tapi
sabalah suok - banamo bandaro kayo - ( 7 ) tonggak tapi sabalah kida - banamo
maharajo basa - ampek tonggak mangunci suduik - banamo basa ampek balai”.
Dari pidato adaik di ateh dikatahui baraso makna nan takanduang pado
tonggak adolah sabagai pamuncak hukum adaik Minangkabau. Dalam hal iko, ado 7
tokoh utamo nan dibantu dek 4 tokoh panguaik dalam manjalankan hukum adaik
Minangkabau. Tokoh-tokoh tasabuik tadiri dari pihak Pagaruyuang, pihak adaik,
jo pihak agamo. Barangkali, ikolah wujuik tungku nan tigo sajarangan di dalam
rumah gadang.
9) Bandua
Sacaro lahia, bandua sabananyo barupo kayu nan mamanjang dari pangka ka
ujuang. Lataknyo sapanjang sisi tampek batamunyo lantai jo dindiang
kamar/dindiang nan madok ka arah tingkok. Sadangkan sacaro batin, bandua ko
dijadikan sabagai namo untuak barih tampek duduak di ateh rumah nan mamanjang
dari pangka ka ujuang, sarupo; bandua tapi jo bandua tangah. Di dalam pidato
adaik, bandua ko digambarkan sarupo barikuik;
“banduanyo buayo
lalok - bakeh malangkah patang pagi”.
Dari pidato adaik di ateh dikatahui baraso bandua ko indak punyo makna
nan khusus. Bandua hanyolah komponen biaso nan indak punyo kadudukan khusus
dalam rumah gadang. Makna nan dikanduangnyo hanyolah makna kaindahan samato.
10) Palanca/Jariau
Palanca adolah kayu balok nan mambujua manuruik panjang rumah. Lataknyo
di bawah lantai. Fungsinyo adolah sabagai panopang lantai. Di dalam pidato
adaik, palanca ko digambarkan sarupo barikuik;
“palanca pandai
mambilang,
mambilang sajak dari asa. Marasok sapanjang tangan, mahawai sahabih
sauang,
pandai baretoang sampai sudah”
Dari pidato adaik di ateh tasiraik baraso palanca manganduang makna
sabagai sagalo nan tahampa di rumah gadang. Aratinyo, saluruh pihak nan takaik
jo rumah gadang handaknyo jan bagantuang ka rumah gudang, tapi harus bisa manupang
untuak kakohan rumah gadang sarato sagalo kahidupan nan ado di dalamnyo.
11) Rasuak
Rasuak adolah kayu nan
malintang manuruik leba rumah. Rasuak ko talatak di bawah sabagai panyangga
palanca. Di dalam pidato adaik, palanca ko digambarkan sarupo barikuik;
“rasuaknyo bajawek salam, antaro sumando
manyumando,
ipa bisan jo mamak rumah, walaupun mamak jo kamanakan, mikipun ayah jo
bundo,
antaro koroang jo kampuang, sampai ka koto jo nagari”.
Manuruik pidato adaik di
ateh disiraikkan baraso makna rasuak ko adolah samacam jambatan silaturrahim
antaro pihak-pihak nan takaik jo rumah gadang. Tarutamo pihak nan statusnyo
“basubarangan”. Sabaik dari sagi tampek duduakpun, Niniak Mamak salaku pihak rumah memang duduaknyo
basubarangan jo Urang Sumando ataupun jo Anak Kamanakan mudo. Niniak Mamak
duduak di sisi muko manyanda ka dinding tingkok, Sumando duduak di sisi
balawanan madok ka Niniak Mamak, Urang Mudo (Anak Kamanakan) duduak di antaro
kaduonyo, madok ka arah Niniak Mamak.
c. Bagian Bawah jo Halaman
1) Janjang
Janjang di dalam bahaso Indonesia disabuik jo tangga, yoitu jambatan kayu
tampek untuak lalu masuak-ka lua rumah. Di dalam pidato adaik, janjang ko
digambarkan sarupo barikuik;
“janjang bakelok
di halaman,
batu tapakan bakeh basitumpu, banamo paninjau jarak, nak jan talampau
maningadah,
lupo di bumi ka dipijak”.
Manuruik pidato adaik dikatokan baraso sasudah janjang nan paliang
bawah, tadapek sabuah batu picak. Maknanyo adolah sabagai tampek badiam sajanak
sabalun malangkah guno mangana dari maa asa, ka maa arah nan ka dituju.
Aratinyo, satiok nan turun ataupun nan ka naik ka rumah gadang, haruslah ingaik
jo asa muasanyo sarato arah nan ditujunyo. Karano, “janjang” bisa mabuek urang
naiak sakaligus jatuah.
2) Surambi
Surambi adolah bagian dari rumah
gadang nan mahubuangkan antaro ruangan utamo jo janjang. Surambi hanyo ado di babarapo rumah gadang kalarasan
Koto Piliang. Makna kabaradoan Surambi ko bahubuangan jo pola komunikasi antaro
pamimpin adaik (Pangulu) Koto Piliang jo masyarakaik. Pola komunikasi ko
disabuik jo istilah “kato basifaik”. Aratinyo Panghulu hanyo turun sampai
surambi, indak langsuang turun ka halaman manyalasaikan urusan masyarakaik. Mantilah
nan langsuang turun ka tangah-tangah masyarakaik lalu baurusan jo Pangulu.
Hal iko batulak-balakang jo sistem Bodi Caniago. Kalau di Bodi Caniago,
rumah indak basurambi, dan pola hubuangannyo diikaik jo “kato manyalasai”. Aratinyo,
Panghulu Bodi Caniago langsuang turun ka tangah-tangah masyarakaik dalam
manyalasaikan urusan masyarakaik. Sayangnyo, hinggo kini ko, balun ditamukan
pidato adaik nan mamapakan tantangan surambi ko sacaro khusus.
3) Batu
Minyak
Batu
minyak adolah sajinih batu picak nan dijadikan sabagai landasan tonggak bia nak jan langsuang basantuahan jo tanah.
Di dalam pidato adaik, batu
minyak ko digambarkan sarupo barikuik;
“tiok tonggak basandi batu, basandi bakeh nan
ado,
sandi banamo alua adaik”.
Dari pidato adaik di ateh
bisa dipahami makna nan takanduang pado batu minyak adolah, baraso satiok
manusia tarutamo pamimpin nan diibaraikkan jo tonggak rumah harus punyo
pamahaman adaik nan kuaik. Sabaik, jikok indak baitu, lapuaklah tonggak dek
hawo tanah. Ujuang-ujuangnyo, rumah gadang jo isinyo nan taniayo.
4) Kandang
Kandang adolah saluruh ruangan di
bagian bawah rumah gadang. Kandang ko biasonyo dibiakan tabukak indak badindiang. Kalaupun diagiah
dindiang, biasonyo dindiangnyo jarang-jarang sasuai kabutuhan. Di dalam pidato
adaik, dindiang ko digambarkan sarupo barikuik;
”bakandang pautan bantiang, ka tampek itiak jo
ayam”.
Manuruik pidato adaik di ateh dikatahui baraso kandang manganduang makna
supayo bisa mamanfaikkan sagalo nan ado untuak mandatangkan manfaaik.
5) Halaman
Di halaman rumah gadang, tadapek
babarapo barang, baiak nan banyawo ataupun nan indak. Di dalam pidato adaik,
halaman ko digambarkan sarupo barikuik;
“halamannyo carano bancah, kasiaknyo lumuik
ditintiang. Qamar-qamar namo rumpuiknyo, walilam namo kasiaknyo, balinggam namo
tanahnyo. Cubadak buayan baruak, kamuniang pautan kuda, lansano
batangguah dahan. Di suduik balasuang batu, balasuang batu balariak. Limau
manih sandaran alu, alu kamuniang joloang sudah. Ayam mamupua joloang turun, gadih
manumbuak joloang gadang. Halaman bapaga hiduik, tujuah jinih lampih pugaran,
basalo jo linjuang sirah. Bapaga pudiang aia ameh, pudiang geni barumpun-rumpun,
pudiang hitam babatang batang. Raso ka tinggi rang pangkasi, raso ka randah rang anjuangan. Bungo
bungo tapi halaman, bungo susun di ateh pintu. Panyusun
luhak
nan tigo,
panyonsoang rajo alek datang”.
Manuruik pidato adaik di ateh bisa dipahami baraso halaman punyo
kadudukan tasandiri dalam rumah gadang. Dalam hal iko kadudukannyo adolah
sabagai tampek “gadih manumuak jolong gadang, panyusun luhak nan
tigo, panyonsoang rajo alek datang”. Aratinyo, halaman adolah tampek anak
kamanakan mulo baraja tantangan hiduik, tampek batamunyo sagalo jinih
masyarakaik, sarato tampek nan paliang manantukan dalam panyambutan alek.
Karano itu, halaman harus manganduang nilai-nilai kaamanan, ekonomi,
kabarasiahan, sarato kaindahan.
B.
Rumah Gadang Luhak
jo Kalarasan (Adaik Sapanjang Jalan)
1.
Luhak Tanah
Data
Rumah
gadang kabasaran Luhak Tanah Data ko dibari namo “Gajah Maharam”. Namo ko
bahubuangan jo bantuaknyo nan gadang dari pado rumah gadang luhak lainnyo.
Sadangkan dari sagi bantuak, rumah ko samo bana jo bantuak Ustano Pagaruyuang
nan memang sacaro geografis badiri di daerah Luhak Tanah Data ko.Sistem
adaik/kalarasan nan takanduang di dalam rumah gadang ko adolah sistem Koto
Piliang, nan barasa dari Datuak Katumanggungan.
Sistem
masyarakaik adaik ko diwujuikkan pado bantuak lantainyo nan punyo anjuang
(bagian lantai nan labiah tinggi dari nan lain) sarato surambi nan mambateh
rumah utamo jo janjang. Lantai baanjuang jo surambi ko manunjuakkan sistem
masyarakaik jo sistem adaik di dalam rumah gadang nan manunjuakkan kasakralan
posisi pamimpin adaik sahinggo babeda jo masyarakaik. Hal iko bahubuangan
langsuang jo sistem masyarakaik jo sistem adaik nan dikatokan jo istilah “Kato Pangulu
kato Basifaik”. Aratinyo, Panghulu indak langsuang baurusan jo masyarakaik
umum, sagalo urusan malalui Manti.
2.
Luhak Limo
Puluah Koto
Rumah
gadang kabasaran Luhak Limo Puluah Koto banamo Surambi Papek. Sasuai namonyo,
rumah gadang ko indak punyo surambi. Lantainyopun data indak baranjuang. Dari
struktur bangunan ko tasiraik baraso rumah ko mandapek pangaruah dominan dari
kalarasan Bodi Caniago, kabasaran Datuak parpatiah Nan Sabatang. Sistem
masyarakaik jo sistem adaiknyo diistilahkan jo “Kato pangulu Kato Manyalasai”.
Aratinyo, Pangulu langsuang turun manyalasaikan masalah masyarakaiknyo.
3.
Luhak Agam
Rumah
gadang kabasaran Luhak Agam banamo Rajo Babandiang. Bantuak umumnyo samo jo
rumah adaik Pagaruyuang, baanjuang tapi indak basurambi. Dari iko pulo dapek
ditangkok sabuah pasan tasurek, yoitu rumah gadang ko adolah rumah gadang nan
mandapek pangaruah dari kaduo kalaraasan nan ado. Adonyo anjuang manunjuaakan
pangaruah Koto Piliang, indak adonyo surambi/barando manunjuakkan adonyo
pangaruah Bodi Caniago.
C.
Rumah Gadang
Kaum/Suku (Adaik Salingka Nagari)
Rumah
gadang kaum adolah rumah gadang nan marupokan lambang kabasaran dari sabuah
kaum. Namun, pado kanyataan kini ko, rumah gadang kaum ko indak lai ditamukan.
Nan bakambang adolah rumah gadang “Paruik”, yoitu satuan masyarakaik di bawah
suku. Karano itu, di dalam sabuah suku sajo kito akan manamukan babarapo buah
rumah gadang, sasuai jo pituah adaik, “anggarih mangarek kuku, pangarek pisau
sirawuik, takarek pangga tuonyo, tuonyo elok ka lantai. Nagari bari basuku,
dalam suku babuah paruik, kampuang dibari ba nan tuo, rumah dibari batunganai”.
Dari
sagi bantuak bangunan, biasonyo nan khas dari rumah gadang kaum/paruik ko
diatur dalam kaidah “adaik salingka nagari”. Tantunyo, manyasuaikan jo konsep
utamo nan diatur pado adaik “sabatang panjang”. Ciri khas dari rumah gadang
kaum ko adolah:
1.
Jumlah gonjong
biasonyo manunjuakkan jumlah kaum nan ado di dalam nagari takaik. Gonjong 2
manunjuakan 2 suku, gonjong 4 manunjuakan 3 suku, gonjong 6 manunjuakan 4 suku.
2.
Lantai jo
surambi sasuai jo kalarasan nan dianuik.
3.
Ruangan jo
tonggak disasuaikan jo kabutuhan bangunan.
Di sampiang itu, dalam palaksaan acara-acara baradaik
di dalam sabuah rumah gadang. Biasonyo, tampek duduakpun di atur. Tampek duduak
tasabuik adolah:
1. Kato pintu;
tampek duduak tunganai tuo/nan alah manikah
2. Langgam
pasambahan; alim ulama, cadiak pandai
3. Bandua tapi;
sumando
4. Bandua tangah;
urang mudo, urang nan indak manatap/tamu
Pambagian tampek duduak di ateh dapek digambarkan jo
gambaran barikuik:
3
|
4
|
||
2
|
|||
5
|
|||
3
|
2
|
1
|
|
Keterangan:
1 = pintu
2 = kato pintu
3 = langgam pasambahan
4 = bandua tapi
5 = bandua tangah
Sumber data: Basri Malin Bungsu/ Sari Bolai (Eks. Manti Adaik
Nagari Batubanyak), Musra Dahrizal Kt. Jo Mangkuto/Mak Katik (tuo randai Sumbar)
No comments:
Post a Comment