Kecek Pak Hasan, salah surang ahli ilmu sastra
Universitas Negeri Padang, salah satu panyabaik banyaknyo kontroversi tantangan
maso lalu Minangkabau adolah kuaiknyo tradisi lisan. Sagalonyo di Minang ko
diwarihkan sacaro lisan sahinggo susah malacak kabanarannyo. Akibaiknyo,
sajarah Minangkabaupun bisa banyak sakali fersinyo. Tarutamo tantangan sajarah
nan malibaikkan banyak pihak palaku sajarah.
Ciek dari babarapo sajarah Minangkabau tu adolah
sajarah muncuanyo falsafah “Adaik Basandi Syarak, Syarak Basandi Kitabullah”
(salanjuiknyo baco: ABS SBK). Hal-hal nan hinggo kini masih indak jaleh pado
ABS SBK ko adolah tantangan; 1) gujalo, 2) sipangka-alek, 3) isi. Tantu kurang
rasonyo jikok indak ado bahan panimbang untuak mambandiang katigo poin nan
“galok”. Karano itu, kajian ambo tutuik jo poin kaampek (4), nan ambo bari
judul jo “pokok kaji”.
1. Gujalo
Nan dikatokan gujalo di siko adolah carito atau
kajadian nan malatarbalakangi sabuah sajarah. Dalam hal iko, satidaknyo, ado
tigo gujalo nan bakambang di dalam masyarakaik tantangan sajarah ABS SBK.
a. Asamulo
Panyabaran Islam
Nan partamo, tasabuik baraso ABS SBK muncua karano
panyabaran Islam di Minangkabau. Dalam hal iko, dikatokan baraso Syaikh
Burhanuddin Ulakan mangadokan patamuan di Bukik Maropalam jo pihak Pagaruyuang
sabagai patinggi pamarintahan adaik Minangkabau untuak manyiakan Islam di
Minangkabau. Pendeknyo, isi pajanjian Bukik Maropalam fersi iko adolah ijin
sarato pola penyebaran Islam di Minangkabau.
b. Puncak
Patikaian Pihak Adaik jo Pihak Agamo
Nan kaduo, dikatokan baraso alah tajadi sabuah maso
galok di bumi Minangkabau. Di mano, tajadi patikaian bakapanjangan antaro pihak
adaik jo pihak agamo. Pihak agamo diwakili dek ulama-ulama tarutamo took-tokoh
nan bagala agamo “Tuanku” nan tagabuang dalam kalompok “harimau nan salapan”.
Sadangkan pihak adaik diwakili dek parangkaik adaik, tarutamo Panghulu-Panghulu.
Di siko, pihak Pagaruyuang dikatokan sabagai panangah patikaian nantun.
c. Panyatuan Visi
dalam Malawan Panjajah
Nan katigo, dikatokan baraso akibaik panjajajahan
Balando, pihak agamo nan diwakili dek ulama-ulama jo pihak adaik nan didukuang
dek pihak Pagaruyuang sapakaik manyudahi patikaian. Di sampiang itu,
kaduonyopun sapakaik manggalang kakuatan basamo untuak mausia panjajah dari
ranah Minang. Pado fersi nan katigo ko, tasabuiklah namo pahlawan nasional
Indonesia nan bagala Tuanku Imam Bonjo.
2. Sipangka-Alek
Mukasuik “sipangka-alek” pado sub judul ko mangacu
kapado pihak nan malelokan sarato nan mawujuik mahadiri acara patamuan bukik
Maropalam. Sipangka adolah pihak nan malelokan, alek adolah pihak nan datang/didatangkan.
Namun, kaduo pihak punyo kadudukan dan kaitan nan samo karano iko tantangan
Minangkabau, bukan acara ciek pihak. Pendeknyo, istilah ko indak mangurangi
kadudukan pihak tantantu, tapi mampajaleh tampek tagak dalam konteks patamuan
ko sajo.
Untuak gujalo atau motif panyabaran agamo sarupo nan
lah dipapa pado sub bab “gujalo” (nomor 1 poin a) di ateh, jalehlah baraso
patamuan dirancang dek Syaikh Burhanuddin Ulakan. Manuruik sabuah tulisan ateh
namo Buya Mas’ud Abidin dinyatokan baraso Syaikh Burhanudin mamintak bantuan
kawan sapaguruannyo di Aceh nan dakek jo pihak Pagaruyuang untuak batamu di
Bukik Maropalam jo pihak Pagaruyuang. Isinyo adolah sosialisasi ajaran Islam
nan baliau bao sarato ijin untuak mangambangkan ajaran natun di Minangkabau.
Lalu, untuak gujalo nan kaduo, yoitu “puncak patikaian
antaro pihak agamo jo adaik”, banyak opini nan bakambang baraso sipangka adolah
pihak Pagaruyuang ateh pamintaan pihak adaik nan mulai risau dek sipak-sintuang
tokoh-tokoh “Tuanku” dalam kalompok “Harimau nan Salapan” dari pihak agamo.
Sabagai catatan, kalompok “harimau nan salapan” ko manggunokan sistem yang
kareh dalam mangambangkan ajaran Islam ka dalam lingkungan masyarakaik jo
lingkuangan adaik sahinggo banyak mabuaik tokoh adaik nan kuatir, bahkan
takuik.
Barikuiknyo, untuak gujalo nan katigo, yoitu
“panyatuan visi dalam malawan panjajah”, babarapo opini mangatokan baraso nan
malelokan patamuan ko adolah pahlawan nasional asa Bonjo, Tuanku Imam Bonjo.
Dalam hal iko, Tuanku Imam Bonjo dipicayo sabagai tokoh nan manyatukan pihak
agamo jo pihak adaik atau pihak Pagaruyuang untuak basamo-samo mausia balando
dari ranah Minangkabau.
3. Isi
Saluruh pihak, pihak agamo jo pihak adaik pado
patamuan di bukik Maropalam sapakaik baraso pokok kaji nan tacapai kuitko itu
adolah falasafah “Adaik Basandi Syarak, Syarak Basandi Kitabullah” (ABS-SBK).
Namun, baa aturan main ataupun barih jo balabehnyo indaklah jaleh sahinggo
mamuncuakan babagai panafsiran. Panafsiran tasabuik adolah; a) kitabullah=Alquran,
a) kitabullah=tamasuak kitab agamo lain.
a. Kitabullah=Alquran
Bagi pihak-pihak nan mamahami kitabullah pado ABS SBK
adolah alquran, sagalo kabiasaan adaik harus ado di dalam alquran. Untuak nan indak
diatur di dalam Alquran hukumnyo bata. Aratinyo, jikok kabiasaan nantun lah
manjadi adaik, mako adaik tu dipandang batantangan jo ajaran Islam. Indak
buliah dituruik, bahkan harus dihilangkan dari limbago adaik Minangkabau.
Pamahaman nanko disandikan pulo jo ajaran pituah “syarak mangato adaik
mamakai”.
Barangkek dari pamahaman sarupo di ateh, lahialah kalompok-kalompok
nan nio mahilangan babarapo tradisi Minangkabau. Tradisi-tradisi nantun, yoitu;
balimau manyambuik bulan puaso, malam bainai sabalun nikah, badoa pakai
kumayan, sarato lain-lainnyo. Pamikiran ko disandikan pulo kapado pituah adaik
“syarak batilanjang, adaik basisampiang”.
b. Kitabullah=Alquran+Kitab
Hindu jo Budha
Bagi pihak-pihak nan mangatokan baraso kitabullah
dalam ABS SBK mangacu kapado Alquran, Kitab Hindu, sarato Budha, indak sagalo
kabiasoan adaik harus ado di dalam Alquran. Sabaiknyo, ado babarapo tradisi
sabalun Islam nan barasa dari tradisi agamo lain tapi indak batantangan jo
ajaran Islam. Bahkan, manjadi tradisi Adaik Minang nan Islami. Pihak iko
mamahami pituah “syarak mangato adaik mamakai” sabagai ajaran untuak
manyasuaikan adaik jo Islam, bukan mahilangan. Pandangan ko didukuang dek
pidato pasambahan tantangan bukik Maropalam nan babunyi;
“disabuik maso
dahulu, takana musim panambai, maso di Pariangan Padangpanjang. Bukik banamo
Maropalam, di dalam luhak Tanah Data, di galanggang nan barajok, di medan nan
bapaneh. Di sinan lah duduak Datuak Katumanggungan jo Datuak Parpatiah Nan
Sabatang, Niniak Mamak jo Cadiak Pandai, langkok jo Basa Ampek Balai. Alim
Ulama jo Tuanku, Pakiah Pukahak samo di dalam. Mancari kato nan sapakaik
rundiangan saiyo, iyo di alam Minangkabau. Bulek lah buliah digolongkan, picak
lah buliah dilayangkan. Jikok bulek indak basuduik, picak indak basandiang. Nan
dikatokan jo adaik basandi syarak, syarak basandi kitabullah, kaidahnyo
mangatokan, “al adatu la yanfashilu bis syar’i, was syar’i la yanfashilu bil
‘adati, walau ka nat munfashilan, ka nat bathilan”. Adaik indak batikai jo
syarak, baitu juo sabaliaknyo. Jikok tajadi patikaian, hukumnyo bata.
Barangkek dari pandangan nan kaduo ko, lahialah
kalompok-kalompok nan barusaho maangkek baliak sagalo tradisi lamo. Lalu,
mangkaji nilai-nilai kamanusiaan, pandidikan, kamajuan, sarato lain-lainnyo nyo
nan takanduang di dalam tradisi-tradisi Minangkabau. Pihak nan punyo pandangan
sarupo iko mamami pituah “syarak batilanjang adaik basisampiang” sabagai ajaran
tantang karakter baagamo, tarutamo tantangan akidah jo ibadah. Untuak masalah
adaik, karano sifaiknyo muamalah, pituah nan dipakai harusnyo “raso dibao naiak
pareso dibao turun”.
4. Pokok kaji
a. Palaku Sajarah
Ado tigo pandangan nan bakambang tantangan palaku
sajarah lahianyo ABS SBK di Bukik Maropalam. Nan partamo (1), palakunyo adolah
pihak agamo nan diwakili dek Syaikh Burhanuddin Ulakan jo pihak adaik nan
diwakili Pagaruyuang. Nan kaduo (2), palakunyo adolah pihak agamo nan diwakili
dek alim ulama jo harimau nan salapan, pihak adaik diwakili dek niniak mamak
(tokoh adaik) jo parik paga (cadiak pandai, mudo nan bakakak). Pihak
Pagaruyuang manuruik pandangan nan kaduo ko adolah pihak nan maurai kusuik
sarato manjaniahi karuah sasuai jo kadudukannyo di dalam tungku nan tigo
sajarangan.
Pandangan nan katigo (3), mangatokan baraso palaku
sajarah patamuan bukik Maropalam adolah harimau nan salapan jo pihak
Pagaruyuang. Dalam hal iko, patamuan bukik maropalam dipicayo diusuang dek
Tuanku Imam Bonjo (pahlawan nasional). Tujuannyo adolah untuak manyalasaikan
patikaian badunsanak antaro pihak adaik jo pihak agamo, sarato untuak
marapekkan barisan malawan panjajahan Balando.
Katigo pandangan nan alah dipapa di ateh punyo
kakurangan masiang-masiang. Pandangan partamo lamah dari sagi gujalo jo
pandukuang. Dari sagi gujalo dakwah Islam, patamuan Syaikh burhanudin jo pihak
Pagaruyuang tabilang indak lazim. Sabaik, pendekatan dakwah Syaikh Burhanuddin
indak sarupo itu. Apolai, pado maso itu Islam masih baru di Minangkabau, tantu
alun banyak umaik nan bisa dikamukokan, alun ado pondasi tampek tagak nan kuaik.
Dari sagi pandukuang, indak banyak pihak nan tau karano info nan iko jarang
mangamuko di dalam diskusi-diskusi adaik.
Pandangan nan kaduo, punyo kalamahan nan sakaligus
bisa manjadi kakuatan. Kalamahan nantun talatak pado kurangnyo pandukuang
karano kurangnyo pangatahuan masyarakaik tantangan harimau nan salapan. Kutiko namo
harimau nan salapan disabuik, masyarakaik umum biasonyo langsuang maidentikkan
jo Tuanku Imam Bonjo pahlawan nasional. Padohal, jikok dicaliak ranji Syattariah,
katahuan baraso kabanyakan tokoh harimau nan salapan adolah ciek-duo generasi
di ateh Tuanku Imam Bonjo pahlawan nasional nantun. Katuanyo Tuanku Nan Renceh
adolah ciek generasi di ateh sakaligus guru dek Tuanku Imam Bonjo. Apolai
Tuanku Haji Miskin jo Tuanku Pamansiangan, satidaknyo ado duo generasi di ateh,
angkatan guru dek guru Tuanku Imam Bonjo pahlawan nasional.
Sarupo jo pandangan nan kaduo, pandangan nan katigo
punyo kalabiahan jo kakurangan pado aspek harimau nan salapan. Bedanyo,
kalamahan masyarakaik pandudukuang pado pandangan kaduo justru jadi kakuatan
dek pandangan katigo ko. Samintaro itu, fakta dalam ranji syattariah nan jadi
kakuatan pado pandangan kaduo, justru jadi kalamahan dek pandangan nan katigo
ko. Aratinyo, kuaik sacaro massa, lamah sacaro data.
b. Isi Patamuan
Bukik Maropalam
Dari uraian tantangan isi pado sub kajian tigo (3),
ado duo isi nan mangamuko, yoitu isi nan bamuaro pado Kitabullah=Alquran jo isi
nan bamuaro pado Kitabullah=Alquran jo Kitab Hindu Budha. Jikok dikaji silang
jo palaku sub kajian sabalunnyo, gujalo (1) jo sipangka-alek (2), mako,
gugualah gujalo sub kajian gujalo poin “a” jo “c”. Untuak sub kajian
sipangka-alek, gugualah sipangka alek nan partamo jo nan katigo.
Gujalo poin “a,c” jo sipangka-alek nan partamo jo
katigo gugua karano indak sasuai jo isi ABS SBK. Wakatu atau momentumnyo
sangaiklah indak sasuai jo ABS SBK. Indak masuak aka rasonyo, ABS SBK langsuang
diaminan baitu sajo dek pihak Pagaruyuang di awa pakambangan Islam di
Minangkabau. Baitu juo, indak masuak aka rasonyo ABS SBK dipamolah kutiko
sagalo pihak sadang sibuk mamarangi panjajahan Balando.
Asumsi ambo, nan paliang dakek manuruik logika adolah
poin nan ka duo, baiak pado sub kajian gujalo, maupun sub kajian sipangka-alek.
Karano, gujalo jo sipangka alek nan kaduo ko labiah bisa ditarimo aka untuak
disandiangkan jo ABS SBK. Pendeknyo, labiah batarimo dek aka sihaik
momentumnyo.
No comments:
Post a Comment