Tradisi lisan di
Minangkabau adolah bagian nan indak bisa dipisahkan dari budaya (salanjuiknyo
baco; adaik) Minangkabau. Bahkan, sajarah Minangkabaupun diwarihkan malalui
tradisi lisan nanko. Dalam hal iko, tasabuiklah tambo jo kaba, yoitu sabuah
dokumen lisan sajarah nan indak punyo latar balakang tokoh jo tariakh nan
jaleh. Karano itu, di dalam ilimu sajarah, tambo atau kaba Minangkabau ko
disabuik jo “historiografi” bukan “history”. Jadi, rasonyo indak
sumbang jikok dikatokan baraso tradisi tulih-manulih di Minangkabau tagolong
lamah.
Di baliak
pambalakangan itu, walaupun lamah pado bidang tulih-manulih, Minangkabau cukuik
kuaik pado bidang lisan. Iko bisa dicaliak dari banyaknyo prosa liris, pantun,
pribahasa, ungkapan di dalam bahasa Indonesia nan diambiak dari bahaso
Minangkabau. Namun, sungguah sangaik disayangkan, tradisi ko tarancam indak
akan bakambang mangingaik indak adonyo sampai kini usaho untuak
mangambangkannyo.
Basabaikkan gujalo
nan dipapa di ateh, ambo nak mancubo barusaho babuek. Pado tulisan nan
kini ko, ambo cubo mambaco sakalian nan didapek, khususnyo tantangan pantun jo
bidarai Minangkabau. Pantun jo bidarai ko ambo piliah sabagai pusek kajian
karano ikolah sabananyo induaknyo kaba, dendang, pidato pasambahan, bahkan
dialog di dalam drama Minangkabau (randai).
1. Sakileh tantangan
Pantun Minangkabau jo Pantun Malayu
Ado duo jinih pantun
nan bakambang di pulau Andaleh ko, yoitu; pantun Malayu jo pantun Minangkabau.
Hubuangan sajarah sarato adaik nan identik mambuek campua-baua antaro kaduo
jinih pantun ko taruih bajalan tanpo disadari masyarakaik adaik masiang-masiang
sahinggo susah bana rasonyo untuak malacak jo mambedakan kaduonyo.
Jikok dicaliak kapado
rupo jo susunannyo, pantun Minangkabau ko sarupo tapi ndak samo jo pantun
Malayu. Ciri samo antaro kaduonyo talatak pado asa sampiran, aturan jumlah
barih, sarato bunyi akhia barih (salanjuiknyo baco; rima). Sampirannyo
samo-samo diambiak dari alam/kagiatan masyarakaik, jumlah barihnyo samo-samo
ganok (≥2), rimanyo samo-samo AB-AB jo AA-AA.
Samintaro itu,
pabedaan antaro kaduonyo talatak pado aturan jumlah suku kato pado tiok barih
jo kamampuan sampiran. Tiok barih pantun Minangkabau tadiri dari 8-10 dan 12-13 suku kato. Sadangkan
sampiran pantun Minangkabau biasonyo bahubungan langsuang jo isi pantun.
Aratinyo, sampiran bisa mawakili isi pantun. Untuak labiah jalehnyo tantangan
beda pantun Minangkabau jo pantun Malayu, bisa ditilik pado tabel di bawah.
Tabel
Beda Pantun Minangkabau jo Pantun Malayu
No
|
Minangkabau
|
Malayu
|
Beda
|
1
|
Bahaso Minang
|
Bahaso malayu
|
Kato
|
2
|
8-10/12-13 suku kato
|
Ndak ado aturan
|
Suku kato
|
3
|
Genap antaro 2,4,
dst.
|
Samo
|
Barih
|
4
|
AB-AB/AA-AA
|
Samo
|
Rima
|
5
|
Dari alam,
kagiatan, kanyataan alam
|
Samo
|
Sampiran
|
6
|
Mawakili isi
|
Indak salalu
|
2.
Pantun
Minangkabau
a. Pantun
Biaso/Malayu-Minang
Hitomi
(2009) mangatokan baraso kutiko duo buah bahaso batamu, mako akan muncua bahaso
jo “caro-caro” baru. Wujuiknyo adolah bantuak bahaso/caro baru nan indak murni
atau campua-bawua antaro duo/labiah bahaso. Dalam hal iko, patamuan antaro
bahaso, budayo pantun Malayu jo bahaso, budayo pantun Minangkabau. Patamuan ko
tajadi dan bakambang di Minangkabau manjadi pantun baru nan dinamokan jo pantun
biaso. Batang tubuah pantun ko punyo wujuik jo ciri sabagai barikuik;
1)
materi kato-katonyo
bisa bahaso Malayu bisa Minangkabau;
2)
diikaik aturan jumlah
suku kato (8-10, 12-13/barih);
3)
diikaik aturan rima;
4)
jumlah barih ganok ≥2
barih;
5)
susunannyo sampiran
jo isi;
6)
sampiran indak
mancirikan isi;
7)
sampiran diambiak
dari alam;
8)
isi bisa tantangan
apo sajo.
Untuak
labiah jalehnyo tantangan pantun biaso ko bisa diparatian pado contoh di bawah.
Dek
ribuik rabahlah padi
Dicupak
Datuak Tumangguang
Kok
hiduik indak babudi
Duduak
tagak ka mari cangguang
Pantun
biaso di ateh marupokan campuran pantun Minangkabau-Malayu. Iko nanpak jaleh
dari panggunoan namo “Datuak Tumangguang” (bahaso Minangkabau) jo kato
“cangguang” (bahaso Malayu).
b. Pantun Minangkabau
Nan
dikatokan pantun Minangkabau adolah pantun nan murni dari bahaso Minangkabau.
Sabaik, pantun ko adolah wujuik dari ekspresi pribadi, masyarakaik-budayo
“masakan” asli Minangkabau. Wujuik batang tubuahnyo punyo ciri sabagai
barikuik;
1)
materi kato-katonyo
murni bahaso Minangkabau;
2)
diikaik aturan jumlah
suku kato (8-10, 12-13/barih);
3)
diikaik aturan rima;
4)
jumlah barih ganok ≥2
barih;
5)
susunannyo sampiran
jo isi;
6)
sampiran mancirikan
isi malalui hubuangan sacaro struktur (tasiraik) atau makna (tasuruak);
7)
sampiran diambiak
dari alam;
8)
isi bisa tantangan
salain falsafah adaik.
Untuak
labiah jalehnyo tantangan pantun Minangkabau ko bisa diparatian pado contoh di
bawah.
Karatau
madang dahulu
Babuah
babungo balun
Marantau
bujang dahulu
Di
kampuang baguno balun
Ciri
Minangkabau nan paliang nyato nan nanpak dari pantun di ateh adolah adonyo
hubuangan makna nan bisa ditalusuri antaro sampiran jo isi. Aratinyo, sampiran
bisa mawakili isi pantun.
c. Pantun Adaik
Sasuai
jo namonyo, pantun adaik adolah pantun nan isinyo tantangan falsafah adaik
Minangkabau. Pantun ko banyak ditamukan di dalam pidato pasambahan adaik
sabagai dalia kutiko batutua. Wujuik batang tubuahnyo indak jauah babeda jo
pantun Minangkabau, yoitu;
1)
materi kato-katonyo
murni bahaso Minangkabau;
2)
diikaik aturan jumlah
suku kato (8-10, 12-13/barih);
3)
diikaik aturan rima;
4)
jumlah barih ganok ≥2
barih;
5)
susunannyo sampiran
jo isi;
6)
sampiran mancirikan
isi malalui hubuangan sacaro struktur (tasiraik) atau makna (tasuruak);
7)
sampiran diambiak
dari alam;
8)
isi bisa tantangan
falsafah adaik.
Untuak
labiah jalehnyo tantangan pantun Minangkabau ko bisa diparatian pado contoh di
bawah.
Ramo-ramo
si Kumbang Janti
Katik
Endah pulang bakudo
Patah
tumbuah hilang baganti
Pusako
tataik di nan punyo
3. Bidarai
Bidarai adolah jinih
prosa lirik Minangkabau nan paliang acok di danga. Disabuik acok didanga karano
bidarai ko banyak ditamukan di pidato pasambahan, bakaba, dendang, bahkan di
pabincangan dalam patunjukkan drama Minang sarupo Randai. Manuruik Mak Katik,
prosa lirik sarupo kaba, dendang, bahkan dialog dalam pidato pasambahan musti
disusun manuruik susunan bidarai. Sabaik, susunan ko sangaik bapangaruah kapado
rancak indaknyo bunyi prosa lirik nantun kutiko dibacokan ataupun didendangkan.
a. Bidarai Kato
Prosa
lirik Minangkabau nan disabuik jo bidarai ko bisa dikalompokkan manjadi tigo,
yoitu; bidarai kato, pantun biadarai, bidarai adaik. Nan dikatokan jo bidarai
kato, batang tubuahnyo punyo ciri sabagai barikuik;
1)
suku kato 8-10/12-13, kacuali untuak
dialog, bisa labiah, paliang banyak 13 suku kato;
2)
indak ado aturan
jumlah barih;
3)
indak ado aturan
rima;
4)
indak ado sampiran,
saluruih barih adolah isi.
5)
kato paliang akhia
pado satiok barih indak buliah manjadi kato partamo pado barih barikuiknyo;
6)
tiok barih
bakasinambungan sarupo sabuah carito/narasi/deskripsi naratif.
7)
isinyo indak
tantangan falsafah adaik.
Untuak
labiah mamahami ciri bidarai kato ko, bisa diparatian/dicubokan pado contoh
barikuik.
Nak
kanduang si biran tulang
Ubek
jariah palarai damam
Pamenan
hati ayah bundo
b. Bidarai Adaik
Di
sampiang bidarai kato, ado bidarai lain disabuik jo bidarai adaik. Bidarai
adaik ko adolah bidarai nan isinyo tantangan falsafah adaik Minangkabau.
Batangtubuahnyo bisa disusun jo rumusan di bawah ko;
1)
suku kato 8/9;
2)
indak ado aturan jumlah
barih;
3)
indak ado aturan
rima;
4)
indak ado sampiran,
saluruih barih adolah isi;
5)
kato paliang akhia
pado satiok barih indak buliah manjadi kato partamo pado barih barikuiknyo;
6)
tiok barih
bakasinambungan sarupo sabuah carito/narasi/deskripsi naratif;
7)
isinyo tantangan
falsafah adaik.
Untuak
labiah jalehnyo, bisa diparatian/dicubokan pado contoh bidarai adaik di bawah.
Takanak
saluak palangai
Bayangan
isi dalam kulik
Panjang
ndak dapek kito ukua
Leba
ndak dapek kito bidai
Tiok
katuak baundang-undang
Tiok
karuik budi marangkak
Tiok
lilik aka manjala
c. Pantun Bidarai
Pantun
bidarai adolah gabuangan antaro pantun jo bidarai. Tapeknyo, bidarai kato atau
bidarai adaik nan diubah jadi pantun. Bantuak batang tubuahnyo adolah;
1)
suku kato 8/9,
kacuali untuak dialog, bisa labiah, paliang banyak 13 suku kato;
2)
jumlah barih ganok,
paliang saketek 4 barih;
3)
ado aturan rima;
4)
indak ado sampiran,
saluruih barih adolah isi;
5)
kato paliang akhia
pado satiok barih indak buliah manjadi kato partamo pado barih barikuiknyo.
6)
tiok barih
bakasinambungan sarupo sabuah carito/narasi/deskripsi naratif;
7)
isinyo tantangan
falasafah adaik, kahidupan, kanyataan alam, dan lain-lain.
Untuak
labiah jalehnyo, bisa diparatian/dicubokan pado contoh bidarai di bawah.
Badeta
itam batatak
Bacawek
salilik pinggang
Baserong
si Bugih Lamo
Nan
lai tampek mamintak
Nan
kayo tampek batenggang
Nan
tuo tampek batanyo
4. Manga 8-10
suku kato?
Tarakhir, nan
manggamang di kiro-kiro tantulah tantangan alasan sarato pambuktian kasahiahan
aturan-aturan susunan batang tubuah pantun jo bidarai di ateh. Khususnyo
tantangan aturan suku kato nan bajumlah 8-10 suku kato. Samintaro untuak aturan
lainyo sarupo bunyi akhia barih sarato jumlah barih, rasonyo indak paralu
dirantang panjang. Sabaik, lah biaso ditamui pado aturan pantun biaso nan
diajakan di sakola-sakola.
Aturan suku kato 8-10 sabarih ko sabananyo
bahubuangan jo dendang Minangkabau. Namun, sabalunnyo paralu disampaikan di
siko baraso ciek dari babarapo kakhasan dendang Minangkabau tu adolah adonyo
usaho mandakeki/maajak panonton/pandanga. Biasonyo diwujuikkan jo kato-kato
saru sarupo; hoi, oh, o, sarato lain-lainnyo. Tujuannyo adolah untuak
mahiduikan suasana jo manbantu panonton dalam manangkok pasan dendang.
Namun di baliak
pambalakangan itu, kato-kato saru ko bahubuangan juo jo aturan suku kato 8-10 sabarih di ateh.
Panggunoan kato saru ko biasonyo digunokan sabagai palangkok bunyi dendang nan
barihnyo tadiri dari 8 suku kato. Jikok jumlah suku kato sabarih kurang/labiah
dari 10,
nan tajadi adolah muncuanyo sumbang bunyi. Aratinyo, jikok labiah dari 10 suku kato, nan ka
tajadi, nada/irama sabarih dendang lah abih, lirik masih basiso. Sadangkan
jikok kurang dari 8
suku kato, nan tajadi, lirik la abih irama/nada dendang masih basiso/gantuang. Baitu juo jo nan 12-13 suku kato.
Jadi, aturan jumlah suku kato ko punyo duo fungsi, yoitu; untuak harmonisasi
bunyi dendang sarato interaksi jo panonton/pandanga.
hmm...
ReplyDelete