Katigo pokok kaji di bagian judul di ateh biaso tadanga jikok kito
mangaji tantangan gala. Gala iolah identitas sosial khas Minangkabau nan
diwujuikkan jo pambarian namo/panggilan tatantu. Identitas sosial di siko satidaknyo
punyo tigo makna utamo. Partamo, sabagai pangakuan status taradok surang
laki-laki dari mudo mantah manjadi mudo matang. Kaduo, sabagai pangukuhan kakuasaan
politik surang anggota kaum di dalam kaumnyo. Katigo, sabagai bantuak
pasambahan jo kapadulian sosial taradok pihak lua kaum.
Pado maso kini ko, panurunan gala sako, pusako,
sangsako ko acok indak sasuai jo maknanyo sahinggo mamuncuakan patantangan di
tangah-tangah masyarakaik. Di kalangan “ateh”, banyak pambarian gala nan
dijadian ajang politik sarato bisnis. Samintaro itu, di kalangan “bawah”, banyak
pulo tajadi parabutan gala bak anak ketek mampacakakan topeng Spiderman.
Karano itu, pado tulisan nan kini ko, ambo cubo maadu
untuang. Ambo cubo bagulambek mangaji tantangan gala nan ko sabanyak nan ambo
dapek. Mudah-mudahan, lai taukia satantang garih, lai tacupak di nan data.
Amin.
1.
Gala Mudo
(Identitas Pribadi)
Gala mudo adolah gala pribadi sabagai pangakuan
masyarakaik taradok kamatangan surang individu. Gala mudo ko dilewakan kutiko
surang laki-laki malangsuakan alek pakawinan. Aratinyo, pakawinan adolah
patando parubahan status surang laki-laki dari anak-anak manjadi laki-laki
sautuahnyo, yoitu laki-laki nan lah punyo tangguangan lahia-batin nan musti
inyo patangguangjawaikakan lahia-batin pulo.
Dalam palaksanaannyo, pambarian gala mudo ko bisa
dikategorikan manjadi tigo (3) jinih, yoitu; a) gala mudo murni, b) gala mudo
pusako, c) gala mudo sangsako. Gala mudo murni (a) adolah gala mudo nan
kabaradoan sarato pawarisannyo alun sampai ampek (4) generasi sampai ka tangan
nan ka Mamakaikan. Gala mudo pusako (b) adolah gala mudo nan panurunannyo lah
sampai ampek (4) generasi atau labiah. Jadi, gala mudo murni nan lah diturunkan
sampai ampek generasi atau labiah barubah manjadi gala mudo pusako.
Nan katigo (c) adolah gala mudo sangsako. Gala mudo
sangsako adolah gala nan dibarikan kapado laki-laki lua Minangkabau/indak punyo
latar gala nan malangsuangkan pakawinan jo parampuan Minangkabau. Biasonyo,
pambarian gala iko malalui limbago adaik malakok. Aratinyo, pihak laki-laki
malalui bantuan pihak parampuan akan mamintak kasadioan sabuah kaum untuak
manarimonyo sabagai anggota kaum, sarato mambarinyo sabuah gala ka gala mudonyo
untuak malangsuangkan pakawinan.
Untuak pambarian gala nanko, gala nan dibari biasonyo
adolah gala mudo murni, indak gala mudo nan lah dipusakokan dek kaum. Sabaik,
jikok gala nan dibarikan adolah gala mudo pusako, pihak pambari gala harus
manilik alua jo patuik taradok badan diri nan ka diagiah gala malalui
musyawarah kaum. Indak cukuik sampai di situ sajo, gala tasabuik pun harus
diubah. Misanyo; peto lelo (asli) manjadi peto, magek sati (asli) manjadi magek
sutan, dan lain sabagainyo.
Jadi, gala sangsako nan acok didanga balakangan ko
handaknyo baraso dari gala mudo nan ko. Jikok wadahnyo hanyo untuak
kapantiangan pakawinan, barilah gala mudo murni. Jikok untuak kapantiangan nan
labiah tinggi sarupo nan tajadi di dalam dunia politik, barilah gala mudo
pusako malalui proses mufakaik kaum. Sabaik, baa ka baa, gala mudo pusako
tantunyo marupokan gala nan punyo tampek mulia di hati anggota kaum.
2.
Gala Pusako (Identitas
Kaum)
Nan dikatokan gala pusako adolah gala urang nan ampek
jinih, yoitu Panghulu, Manti, Malin, Dubalang. Urang nan ampek jinih adolah
urang nan didahulukan salangkah ditinggikan sarantiang kadudukan sarato
kakuasaannyo di dalam kaum. Baliau-baliau ko adolah kapanjangan tangan
langsuang dari pamarintahan nagari. Karano itu, gala pusako pado hakikaiknyo
adolah gala nan bahubungan langsuang jo kadudukan sarato kakuasaan surang
anggota kaum di dalam kaumnyo sarato di dalam pamarintahan nagari.
Gala pusako ko disabuik juo jo gala adaik. Hal iko
disabaikkan dek karano sistem pamarintahan nagari sarato kadudukan jo fungsi
urang nan manyandang gala ko diatur dalam undang-undang adaik. Karano itu,
panyandang gala pusako ko harus punyo kamampuan nan labiah tarutamo dari sagi
adaik jo agamo dari pado masyarakaik umum. Di dalam adaik kamampuan nantun disabuik
jo istilah “rang gadang padangnyo lapang, rang gadang alamnyo luweh”. Sasuai jo
tugehnyo “kusuik nan ka manyalasai, karuah nan ka manjaniahi”.
Dari uraian di ateh dapek dipahami baraso sumbang bana
rasonyo jikok ado gala pusako nan dibarikan kapado pihak lua Minangkabau.
Kalaupun ado pambarian nan sarupo itu karano tuntutan kaadaan, handaknyo nan
dibarikan adolah gala mudo pusako malalui proses mufakaik manilik alua jo
patuik. Jadi, tuntutan lapeh adaik indak tacemo. Bak pituah adaik, “anak buliah
Kamanakan ndak kurang”.
Di sampiang itu, pado babarapo nagari, gala pusako ko
dikalompokkan manjadi duo. Partamo, gala “pusako tenggih”, yoitu gala urang nan
ampek jinih nan di siko kito sabuik sabagai “gala pusako”. Kaduo, gala “pusako
randah”, yoitu gala nan dipusakokan karano alah turun-tamurun dilelokan hinggo
ampek generasi/labiah, nan pado tulisan ko kito sabuik sabagai gala “mudo
pusako” (tilik sub bab (1) gala mudo).
3.
Gala Sangsako
(Identitas Malakok)
Sarupo nan alah disingguang juo pado sub kajian di
ateh, gala sangsako adolah gala nan dibarikan kapado pihak lua sabagai bagian
dari wujuik adaik malakok. Malakok adolah limbago adaik untuak manjambatani
status surang manusia nan indak punyo kaum/suku sahinggo bisa mampunyoi kaum.
Alasan malakok ko ado babarapo, yoitu; alasan ekonomi, alasan pakawinan, alasan
politis, dan lain-lain.
Malakok karano alasan ekonomi hanyo tajadi pado jaman
saisuak. Pado jaman di mano ekonomi masyarakaik Minangkabau sangaik matang,
alun tajadi masalah-masalah sarupo gadai-manggadai nan acok tajadi pado jaman
kini ko. Sadangkan untuak alasan pakawinan jo alasan politis, panggunoan
limbago adaik malakok acok tajadi di jaman kini. Karano alasan maso ko,
pangkajian sangsako ko kito pusekan ka kaitannyo jo limbago adaik malakok
karano alasan pakawinan jo alasan politis.
Untuak alasan pakawinan jo alasan politis, gala
sangsako nan dibarikan handaknyo adolah gala mudo murni, yoitu gala mudo nan
alun manjadi pusako bagi kaum pandukuangnyo. Patimbangannyo adolah supayo indak
manyakiki hati anggota kaum kutiko urang nan dibari gala tanyato indak bisa
mambaokan diri. Tapi, samantang baitu, gala mudo pusako bisa juo dijadikan gala
sangsako. Jikok saandainyo ado kapantiangan nan labiah di balakang hari.
Misanyo, kaum punyo harapan tatantu kapado nan dibari gala karano
kapasitas/kamampuannyo nan labiah hinggo dipicayo mampu mambaokan diri sarato
maangkek namo kaum, minimal maangkek karakter nan takanduang dari gala sangsako
takaik.
4.
Aturan
Panurunan Gala
Katigo jinih gala nan lah dipapa ciek-ciek pado sub
kajian tadahulu punyo aturan panurunan masiang-masiang. Dari situ pulo kito
katahui baraso gala sangsako sabananyo indak punyo asa jo wujuik. Asa gala
sangsako nantun sabananyo dari gala mudo murni jo gala mudo nan dipusakoan/gala
mudo pusako. Sadangkan wujuiknyo adolah modifikasi dari gala mudo tasabuik,
bukan gala mudo utuh. Karano itu, pado sub “Panurunan Gala” ko, kajian dipusekkan
pado gala mudo jo gala pusako sajo.
a.
Panurunan Gala
Mudo
Panurunan gala mudo indaklah sarumik/sadisiplin
panurunan gala pusako jo sangsako. Baiak tantangan namo galanyo, tantangan
urang nan ka diagiah gala, ataupun tantangan prosesi panurunannyo. Hal iko
bahubuangan jo kadudukan gala nan indak bahubungan jo sistem pamarintahan
nagari atau sistem pamarintahan adaik, hanyo sabateh pangakuan taradok
identitas pribadi dalam kahidupan bamasayarakaik. Mako dari itu, aturan panurunan
gala mudo ko dibari kalapangan, disarahkan sapanuahnyo dalam kaidah adaik
salingka nagari. Aratinyo, wujuik, aturan panurunan, prosesi panurunan gala
mudo ko akan babeda-beda tagantuang nagarinyo.
Gala ko bisa diturunkan dari Mamak ka Kamanakan, bisa
juo dari Bapak ka Anak. Sadangkan untuak wujuik galanyo, indak ado modifikasi.
Sarupo apo mulonyo, sarupo itu juo salanjuiknyo, Sutan mulonyo Sutan juo
salanjuiknyo. Sadangkan untuak prosesinyo, biasonyo disambiakan dalam alek
nikah kawin. Ado juo ciek-ciek dalam acara alek jamuan, tarutamo untuak gala
mudo nan jadi sangsako karano dibarikan kapado pihak lua sarupo nan acok
bakambang balakangan kini ko.
b.
Panurunan Gala
Pusako
Sangaik babeda jo gala mudo, gala pusako punyo aturan
khusus dalam proses panurunannyo. Panurunannyo harus dari Mamak ka Kamanakan,
prosesinyo malalui acara khusus, yoitu prosesi “malapah/mancacah darah”. Bisa
diwujuikkan dalam alek jamuan, kadang bisa juo disambiakan dalam alek nikah
kawin. Sadangkan untuak wujuiknyo, sabutan gala ko diturunkan sacaro panuah, ndak
ado modifikasi. Di dalam adaik, aturan panurunan gala pusako disiraikkan jo duo
ungkapan, yoitu; 1) “mati batungkek budi”, 2) “hiduik bakarilaan”.
Namonyo “mati batungkek budi”, mako prosesi panurunan
gala ko biasonyo dilakukan sasudah pamagang gala takaik maningga. Aturan ko
lazim di daerah nan barado di bawah pangaruah kalarasan Koto Piliang, kabasaran
Datuak Katumanggungan. Sadangkan “hiduik bakarilaan” biaso bakambang di daerah
di bawah pangaruah kalarasan Bodi Caniago, kabasaran Datuak Parpatiah Nan
Sabatang. Prosesi panurunan gala ko biasonyo indak harus manunggu pamagang gala
takaik maningga. Tapi, bilo sajo, sarila pamagang gala.
Karano gala pusako ko bahubuangan jo kadudukan
pamagang gala di dalam pamarintahan adaik jo nagari. Makonyo, pamagang gala
pusako ko biasonyo punyo “Panungkek”. Panungkek ko adolah sabutan untuak
Kamanakan nan disiagokan untuak mamagang kadududukan sarato malanjuikkan fungsi
nan takanduang dalam gala pusako ko. Bisa diumpamokan jo kader pado jaman-jaman
kini ko.
Pado akhianyo, mangingaik jaman nan alah samakin maju.
Pamikiran manusia tantu baitu pulo. Sangaik susah untuak mampatahankan tradisi
sasupo aturan gala ko di dalam kahidupan masyarakaik adaik. Tarutamo tantangan
gala pusako/gala adaik nan bahubungan langsuang jo urusan kadudukan sarato
fungsi pamagangnyo di dalam adaik. Kok buliah balaku nan di hati, handaknyo
panurunan gala ko mangutamokan azas “rang gadang padangnyo lapang, rang gadang
alamnyo lueh” dari pado “dari Mamak turun ka Kamanakan” samato.
Sabaik, dogma sarato kiramaik turun-tamurun indak lai
mangkuih. Kompleksitas masalah social kini labiah mambutuahkan pamimpin nan
bahati lapang, bapangatahuan luweh, sarato nan bapamandangan jauah ka muko.
Kamanakan jaman kini sagan kapado Mamak umumnyo bukan karano factor biologis.
Tapi labiah karano kamampuan Mamak tasabuik dalam mambimbiang Kamanakan nan
mambuek si Kamanakan maraso punyo Mamak. Hal iko handaknyo indak dipahami
sabagai panurunan moral, tapi labiah sabagai tuntutan pakambangan jaman. Indak
koh tugeh pamimpin adaik jo agamo adolah mamaliharo pakambangan jaman nantun?
No comments:
Post a Comment