Assalamualaikum warahmatullahi
wabarakatuh.
Sabalum isi kato
buah rundingan dikatangahkan, ambo manyaru kapado Allah, maminta sagalo
tuntunan, supayo didakekkan ka nan bana, dijauhan dari sagalo kakhilafan. Kok
ndak dapek nan baitu, dibukaan juolah pintu ampunan, bia nak jan bungkuak
pungguang dek baban, bundo lah seso manggadangan, amiiin. Salanjuiknyo, kapado
dunsanak ka sadonyo, jo salam di muko, sambah ambo sampaikan, tando tacinto
bajawek tangan, antah kaganti rokok nan sabatang, atapun siriah nan sakapua.
Kutiko akan
malansuangan suatu acara ataupun dalam mambuek suatu keputusan, sebagai urang
Minang rasonyo ndak asiang dek talingo kato-kato "cupak tatagak nan
kadiisi". Ungkapan iko sabananyo sapantun jo ungkapan "ragian
takambang nan kaditiru". Namun, sungguahpun lah tabiaso dek bunyinyo,
bahkan mungkin lah fasiah jo lafalnyo, saketek sakali urang awak nan paham jo
maknanyo. Bahkan, ndak jarang dari urang-urang tuo nan mangaku sebagai tokoh
masyarakaikpun, ndak mangarati jo kato-kato nan acok baliau lafalkan jo
"cupak tatagak nan kadiisi, ragian takambang nan kaditiru" ko. Itulah
kenyataan nan pernah ambo alami langsuang jo urang nan katonyo tuo, katonyo
tokoh, tapi ndak tau jo kaindak-tahuannyo. Coikokah tokoh? mungkin bodoh
manuruik ambo. Baa sabab mangko baitu???karano...sungguahpun tokoh ataupun nan
tuo memang ndak mungkin sagalo tahu, tapi tokoh jo nan tuo tasabuik mustilah
tahu jo kaindak-tahuannya. Bia nak lapang alam nan ko, bia nak tarang
kiro-kiro, baitu pituah tantang nan tuo.
Mari kito cubo
mangumpuan nan taserak di awal tulisan ko. Ungkapan "cupak tatagak nan
kadiisi, ragian takambang nan kaditiru" sabananyo mangacu kapado aturan
Minangkabau nan dibaluik dalam sabutan "adaik nan sabatang panjang",
yaitu aturan pokok nan manjadi acuan bagi "adaik salingka nagari"
dalam mangambangkan, manafsirkan, manatapkan, malaksanakan suatu hal ataupun
suatu kaputusan. Pendek kato, kalau kito umpamokan kapado aturan pamarintahan,
mako "adaik sabatang panjang" adolah katantuan pokok dari pusat,
"adaik salingka nagari" adolah jawaban daerah (nagari) dalam rangko
mamanuhi, managakkan, manafsirkan, malaksanakan, mangisi aturan pusat tasabuik.
Samintaro itu,
ungkapan "cupak tatagak nan kadiisi, ragian takambang nan kaditiru",
iyolah sabuah paringatan untuak mawujuikkan "adaik salingka nagari"
nan indak manyimpang dari "adaik sabatang panjang", tampo mangurangi
kreatifitas dari masyarakaik nagari itu sendiri. Supayo tawujuik nan
diistilahkan dalam ungkapan lain, "di tangah latak tulang pungguang,
sawajah umua jo rupo, sapanjang tubuah bayang-bayang", atau nak tawujuik
keharmonisan antaro pusat jo daerah (nagari), baitu caro modernnyo.
No comments:
Post a Comment