Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.
Sabalun isi kato buah rundingan
dikatangahkan, ambo manyaru kapado Allah, maminta sagalo tuntunan, supayo
didakekkan ka nan bana, dijauhan dari sagalo kakhilafan. Kok ndak dapek
nan baitu, dibukaan juolah pintu ampunan, bia nak jan bungkuak pungguang dek
baban, bundo lah seso manggadangan. Amin.
Salanjuiknyo, kapado dunsanak ka
sadonyo ambo banakan, aluran badan diri ambo hanyolah biduak ketek nan baru
sudah, pakakeh nan alun langkok bana. Kok balayia manapi-napi, bakato di
bawah-bawah, sabab ka tangah takuik dek galombang, ka tapi takuik dek
buayo. Hanyo sajo, dek kabanaran butuah pambandiang, alua butuah
pamatuik, indak dogmatis cando saisuak, ambo baranikan diri maadu
untuang. Pintak ambo, kok barubah lawanan sapo, batuka lawanan asak,
manuruik alua jo patuik. Akhianyo, jo salam di muko, sambah ambo
sampaikan,
Salah satu ciri caro baradaik
dalam acara baradaik di Minangkabau, iyolah pasambahan jo pidato
adaik. Salah satu mamangan pambuka pasambahan nan cukuik
tanamo iyolah:
“Tahantak puntiang ka hulu, di
bawah kiliran taji, asa mulo kato dahulu, tigo limbago nan tajali. Partamo
sambah-manyambah, kaduo baso jo basi, katigo siriah jo pinang… Nyato
limbago nan tajali, basamo kito mamakaikan, nan lah tarupo manjadi adaik, elok
lah jadi pakaian, di dalam adaik Minangkabau”.
Dari mamangan di ateh, dapek
sakironyo dipahami, baraso sabalun karajo ka dikakok, ado hal nan harus diparatian,
ikolah satidaknyo nan disirekkan dek ungkapan “asa mulo kato dahulu, tigo
limbago nan tajali”. Dimano, katigo limbago nan tajali ko marupokan
langkah bakasinambungan nan indak buliah dipaliang apolagi diungkai, mako
tasabuiklah Alua Nan Tigo, alua nan ka dituruik, limbago nan ka dituang,
cupak nan ka diisi, ragian nan ka ditiru. Alua Nan Tigo nantun
iolah Alua Syara’, Alua Adaik, sarato jo Alua Pamarintahan. Khususnyo
bagi kito urang nan baradaik Minangkabau, kabaradoan nan iko ko, pado hakikaiknyo
adolah sajalan jo istilah Tungku Nan Tigo Sajarangan, atau Tali Nan
Tigo Sapilin (syarak’, adaik, pamarintahan). Dalam konteks mamangan
ko, nan tigo tu iyolah nan disabuik jo sambah-manyambah (1), baso jo basi (2),
sarato siriah jo pinang (3).
Sambah-manyambah maajaan kapado
kito tantang duo hal, nan partamo manyaru dan basarah diri kapado Allah, nan
kaduo manunjuakkan panghormatan kapado saluruah urang Minangkabau sacaro umum,
dan sagalo pihak nan takaik pado khususnyo. Ruponyo tantu jo baiyo batido
ataupun barila-rila jo sagalo pihak nan takaik. Sadangkan nan kaduo (2),
baso jo basi kapado sagalo pihak nan takaik jo parmasalahan nan ka diangkek,
dirupoan dalam bantuak manyampaikan nan taraso (wacana) sarato mambana ateh
namo diri, niaik sarato mamintak patunjuak. Tarakhir nan katigo (3)
siriah jo pinang, mukasuiknyo iolah manunjuakan kapado masyarakaik baraso
payuang alah sakaki, tali nan tigo alah sapilin, alua nan tigo alah
sajalan. Sasudah tu, barulah karajo dikakok, lalu dikatangahkan ka masyarakaik
nan jamak, ka labuah nan golong, ka pasa nan rami.
Makonyo, sasuai jo istilah Alua
Nan Tigo dalam pidato pasambahan adaik di ateh, sabalum karajo dikakok,
kato diteba ka nan rami, supayo niaik tantangan adaik tatampuah caro baradaik,
kito musti talabiah dahulu manampuah Alua Nan Tigo nantun. Tantunyo
jo baiyo-batido jo pangampu alua nantun. Iko lah tampeknyo Tungku
Nan Tigo Sajarangan dalam konteks karajo, dinyatoan dalam bantuak standar
karajo; ukua-jangko, raso-preso, alua-patuik. Ikolah nan
kamudian tarupo manjadi adaik, nan elok jadi pakaian, dalam kaidah baradaik di
Minagkabau. Jikok alua ko lai ditampuah, insya Allah karajo
akan dimungkinkan. Jikok ndak ditampuah nan baitu, mamangan lain
mangatokan; ditahan lukah di banda, ditahan dibangkik-bangkik, ditulak
alua nan bana, ubek jadi panyakik. Karano itu, ndak salah banyak
niaik baiak sakalipun barujuang jadi buruak, ndak batarimo di nan rami. Indakkah
kito mamahami, baraso lah jadi pameo nan baiko; niaik mambangun musajik,
jadinyo malah….
Akhianyo, sungguahpun indak manih
saroman tabu, mudah-mudahan lai indak tibarau sajo kasadonyo. Kok lai ado
nan boneh, tolonglah naikkan ka ateh rangkiang, kok ampo sansai sajo nan tasuo,
campakanlah ka sarok laman. Di balakang ambo baharok, kok indak ka jadi
pamenan dek Sutan-Sutan, atau jadi pahangek lalok dek si Buyuang, bialah jadi
rasaki ayam. Jo salam ambo akhiri pasambahan, assalamu alaikum wa
rahmatullahi wa barakatuh.
No comments:
Post a Comment